Bedrijfswagen niet op loonfiche

DDWLVL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen niet op loonfiche

#1 , 06 nov 2017 14:14

Sinds januari 2017 in dienst bij mijn huidige werkgever, waar ik eveneens een bedrijfswagen gekregen heb.

Echter werd deze nooit op mijn loonfiche getoond en kreeg ik nog een sociaal abonnement uitbetaald. Vandaag krijg ik een bericht van HR dat ze zich vergist hebben en dat ze dit (Voordeel alle aard + sociaal abonnement) eind van de maand allemaal terugvorderen. Zonder daarbij ook maar enig bedrag te vermelden, maar zal vermoedelijk over een serieuze som geld gaan.

1. Kunnen ze zomaar alles terugvorderen?
2. Kunnen ze dit allemaal terugvorden op 1 maand tijd?


Bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2017 14:18

1. Kunnen ze zomaar alles terugvorderen?
Ja, dit kunnen ze. Uiteraard dienen ze wel een gedetailleerd overzicht te geven van wat ze allemaal terugvorderen. Was er bij jou zelf ook geen belletje gaan rinkelen dat er iets niet klopte toen er nog een sociaal abonnement op uw loonbrief stond, terwijl je reeds een bedrijfswagen had? De sommen voor een sociaal abonnement zijn inderdaad niet min, maar je had er al die maanden geen recht op, dus is het nogal logisch dat uw werkgever deze sommen terug wenst.

U had deze situatie zelf ook kunnen voorkomen, door uw loonbrief wat nauwkeuriger na te lezen, en de vergissing zelf te melden aan uw HR dienst. (Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar sommige mensen zullen "vergissingen" die in hun voordeel zijn, met plezier laten bestaan, tot ze uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgen, natuurlijk...).

Het voordeel alle aard zou je bij je volgende belastingsaangifte sowieso op uw boterham krijgen (dit is immers een schuld die u hebt tegenover de staat, niet tegenover uw werkgever). Dat ze dit nu dus een beetje willen verrekenen, zodat je bij uw belastingsaangifte niet voor verrassingen komt te staan, is op zich dus positief.
2. Kunnen ze dit allemaal terugvorden op 1 maand tijd?
Als dit voor jou niet haalbaar is, kan je een betalingsplan voorstellen. Je hoeft niet akkoord te gaan om alles in één keer terug te betalen. Een "normale" werkgever zal zeker open staan voor een afbetalingsplan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 06 nov 2017 15:31

Omtrent punt 2:
Een werkgever mag in geval van teveel betalingen maximaal 1/5 van je nettoloon invorderen, mits schriftelijke toestemming.
Meer mag, zelfs met toestemming van beide partijen, niet.
Bonussen en dergelijke mogen ze voor 100% inhouden.

Ik zou dus voorstellen dat ze dit van je eindejaarspremie afhouden eind deze maand (ervan uitgaand dat je deze hebt).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2017 15:34

Omtrent punt 2:
Een werkgever mag in geval van teveel betalingen maximaal 1/5 van je nettoloon invorderen, mits schriftelijke toestemming.
Meer mag, zelfs met toestemming van beide partijen, niet.
Ah, daar was ik zelfs niet van op de hoogte. Weer iets bijgeleerd vandaag. :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2017 16:17

Het gaat hier toch niet over een loon ???

Als ik dit hier lees is dit toch over het betalen van een sociaal abonnement, en is daar de loon bescherming wet op van toepassing ? of niet ??
Een abonnement is toch geen deel van loon me dunkt !

TS is ook een beetje in fout, als je maanden je sociaal abonnement betaald word en je rijd met een firma wagen, dan stel ik me toch wel vragen bij !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2017 16:38

Het gaat hier toch niet over een loon ???
Sociaal abonnement is een extralegaal voordeel. Dit is onderdeel van de verloning, net zoals een bedrijfswagen, laptop, GSM, maaltijdcheques, groepsverzekering, etc...
TS is ook een beetje in fout, als je maanden je sociaal abonnement betaald word en je rijd met een firma wagen, dan stel ik me toch wel vragen bij !
Daar kan ik u in volgen. Toen ik nog met de trein naar het werk ging, kreeg ik daar maandelijks €150 voor! Uiteraard is het leuk als je merkt dat je dit bedrag blijft krijgen, nadat je een bedrijfswagen toegewezen gekregen hebt, maar je kan niet verwachten dat dit nooit gaat uitkomen, en dat je dit niet ooit zou moeten terugbetalen. Dat de TS dit zelf niet gemerkt heeft, is nogal ongeloofwaardig. Als het toch zo zou zijn, is de TS wel héél nalatig met het nakijken van zijn loobrieven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2017 19:41

Sociaal abonnement is een extralegaal voordeel. Dit is onderdeel van de verloning, net zoals een bedrijfswagen, laptop, GSM, maaltijdcheques, groepsverzekering, etc...


...
Een sociaal abonnement is geen legaal voordeel, maar een onkosten vergoeding die wettelijk vast gelegd is nl woon werk vergoeding

Dit heeft niks met loon te maken maar met een kostenvergoeding , hoe verder je woont hoe meer je krijgt.

dus dit kan geen loon zijn, want dit zou zeer oneerlijk zijn als je 2 km van je werk woont krijg je niks, en als je 100km van je werk woont krijg je xxx€ per maand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#8 , 06 nov 2017 20:15

Uit http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=442


Begrip "loon"

Het begrip loon wordt gedefinieerd in de wet van 12 april 1965.
Deze wet verstaat “onder loon, het loon in geld waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft ten laste van de werkgever; de fooien of het bedieningsgeld waarop de werknemer recht heeft ingevolge zijn dienstbetrekking of krachtens het gebruik; de in geld waardeerbare voordelen waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft.“.

Men is het erover eens dat dit begrip in ruime zin moet beoordeeld worden. Het betreft niet enkel het door de werknemer ontvangen loon als tegenprestatie van de gepresteerde arbeid, maar eveneens andere sommen die verschuldigd zijn ingevolge zijn dienstbetrekking en die ten laste van de werkgever zijn zonder dat ze noodzakelijk door hem uitbetaald worden (bv. een eindejaarspremie betaald door een sectoraal fonds).

Naast het gewoon loon, maken ook deel uit van het loon in de zin van de wet van 12 april 1965:

de commissies van de handelsvertegenwoordigers;
het overloon voor overuren;
de toeslag op het loon wegens nachtarbeid;
het door de werkgever verschuldigd gewaarborgd loon in geval van arbeidsongeschiktheid;
het loon voor feestdagen;
de uitwinningsvergoeding van een handelsvertegenwoordiger;
de patronale bijdragen voor een groepsverzekering,
de mobiliteitspremies;
de verbrekingsvergoeding;
de vergoeding voor willekeurig ontslag;
de sluitingsvergoeding door de werkgever verschuldigd.

Maken daarentegen, bij wijze van voorbeeld, geen deel uit van het loon in de zin van de wet betreffende de bescherming van het loon, de door de werkgever rechtstreeks of onrechtstreeks betaalde vergoedingen, zoals:

het vakantiegeld (enkel en dubbel);
de vergoedingen welke moeten worden beschouwd als een aanvulling van de vergoedingen verschuldigd ten gevolge van een arbeidsongeval of een beroepsziekte;
de vergoedingen welke moeten worden beschouwd als een aanvulling van de voordelen toegekend door de sociale zekerheid, zoals de aanvullende vergoeding bij brugpensioen, de aanvulling van het wettelijk pensioen betaald door de werkgever.
de uitkeringen in speciën, in aandelen of deelbewijzen aan de werknemers overeenkomstig de toepassing van de wet van 22 mei 2001 betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal en in de winst van de vennootschappen;
de tussenkomst van de werkgever in de kosten van het sociaal abonnement;
de toekenning van aandelenopties.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2017 21:28

Een sociaal abonnement is geen legaal voordeel
https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... abonnement

Dat het niet meegenomen wordt voor de berekening van de loonsbescherming, daar kan ik inkomen, maar het is weldegelijk een extralegaal voordeel. Als dit onterecht uitbetaald is, kan de werkgever dit vast en zeker terugvorderen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”