Behoud van rechten?

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Behoud van rechten?

#1 , 03 nov 2017 18:59

Een tijdje geleden werd mijn contract bij mijn vorige werkgever stopgezet en moest ik noodgedwongen op zoek naar ander werk.
Vrijwel onmiddellijk kon ik bij een ander bedrijf aan de slag, echter kan ik bij dit bedrijf maar maximum 32u per week krijgen, i.p.v. de 38u die ik hiervoor werkte.
Men verzekerde mij dat dit geen probleem zou zijn voor de RVA aangezien men voor mij het ‘behoud van rechten’ hing aanvragen zodat ik, moest ik ooit werkloos vallen, wel voltijdse dop zou krijgen.
Echter krijg ik nu een brief van de RVA dat mijn uitkering wordt verlaagd naar 30euro per dag, dus deeltijdse dop...
kan ik hier nog iets aan doen?! Heb ik wel recht op behoud van rechten? Zo ja, Ian ik dat ook zelf aanvragen? Zo nee, wat kan ik nu het beste doen?
Mijn contract loopt nog tot 6/1/2018

Dankjullie!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 04 nov 2017 00:48

Beste

Behoud van rechten heeft betrekking op uw uitkering bij volledige werkloosheid. Ik begrijp dat u actueel wel degelijk werkt en een inkomen geniet. Behoud van rechten met inkomensgarantie is een bijkomende optie die ervoor zorgt dat u met het deeltijds werk nooit minder kan hebben dan dat u met een voltijdse werkloosheidsuitkering zou hebben. Er gebeurt dus een bijpassing bovenop uw inkomen als loontrekkende. Stel dat u binnen 3 jaar opnieuw werkloos zou worden dan zal uw vervangingsinkomen berekend worden op een voltijds loon (= behoud van rechten-
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#3 , 04 nov 2017 05:58

Beste

Behoud van rechten heeft betrekking op uw uitkering bij volledige werkloosheid. Ik begrijp dat u actueel wel degelijk werkt en een inkomen geniet. Behoud van rechten met inkomensgarantie is een bijkomende optie die ervoor zorgt dat u met het deeltijds werk nooit minder kan hebben dan dat u met een voltijdse werkloosheidsuitkering zou hebben. Er gebeurt dus een bijpassing bovenop uw inkomen als loontrekkende. Stel dat u binnen 3 jaar opnieuw werkloos zou worden dan zal uw vervangingsinkomen berekend worden op een voltijds loon (= behoud van rechten-
Dat begrijp ik allemaal perfect, maar het probleem is, ik heb een tijdelijk vervangingscontract van 28/9/2017 tot 6/1/2018.
Daarna zal ik dus terug volledig werkloos vallen, kan ik dan nog een behoud van rechten gaan aanvragen voor ik werkloos val?!
Want momenteel heb ik een brief ontvangen van de RVA waarin aangegeven staat dat mijn werkloosheidsuitkering vanaf 1/1/2018 verlaagd zal worden naar een halftijdse werkloosheidsuitkering van max 800euro per maand...
Terwijl ik wel altijd meer dan 38-40u per week heb gewerkt, behalve bij dit nieuwe bedrijf...

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 04 nov 2017 22:53

Beste

Heeft u het behoud van rechten dan nog niet aangevraagd? Als u dat niet doet weet RVA niet automatisch dat u daar recht op heeft...
Heeft u de opzeg bij uw vorige werkgever uitgedaan? Of ging het om een verbrekingsvergoeiding met onmiddellijke beëindiging activiteit?
Normaal moet u op het einde van opzegperiode of periode gedekt door verbrekingsvergoeding het behoud van rechten aanvragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#5 , 05 nov 2017 13:58

Beste

Heeft u het behoud van rechten dan nog niet aangevraagd? Als u dat niet doet weet RVA niet automatisch dat u daar recht op heeft...
Heeft u de opzeg bij uw vorige werkgever uitgedaan? Of ging het om een verbrekingsvergoeiding met onmiddellijke beëindiging activiteit?
Normaal moet u op het einde van opzegperiode of periode gedekt door verbrekingsvergoeding het behoud van rechten aanvragen.
Neen, mijn werkgever zei dat zijdat zouden aanvragen voor mij.
Vorige werkgever werkte met weekcontracten, dus geen opzegperiode ofzo...
ik wist niet dat ik op dat moment al het behoud van rechten moest aanvragen?
Kan ik dat nu nog aanvragen of is het daar te laat voor?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 06 nov 2017 20:20

Beste

U kan in elk geval best via vakbond of RVA een aanvraag doen. alsdan zal u merken of dit lukt of niet. U spreekt van weekcontracten : was dit dan via interimbedrijf? Hoe lang heeft u bij die werkgever gewerkt?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2017 20:42

Een werkgever kan geen behoud van rechten aanvragen,. Dit moet je zelf doen binnen de 2 maanden na startdatum,. Haast u dus naar uw vakbond !

Terug naar “Loon”