Premies niet voor iedereen

jeanpaul
Topic Starter
Berichten: 51

Premies niet voor iedereen

#1 , 27 okt 2017 21:16

Ik werk in een fabriek,waar weinig gelijkheid heerst.
Er zijn looncategorien 1,2,3,4,5

1 is natuurlijk het hoogst. moet je een operator zijn,of met een heftruck rijden,...
maar bij ons geld de regel (allez vroeger toch) sta je er tijd,dan krijg je die categorie,ook al verhuis je naar simpeler werk
nu dat was vroeger zo,en de oudere garde moet minder werken voor meer loon
en het nieuwe peleton moet meer werken voor minder loon

het is zover gekomen dan een 10 tal jaren geleden deze een vaste premie hebben gekregen van om en bij de 200 euro (dat kan natuurlijk tellen)
enkele jaren later zijn er veel klachten hieromtrent gekomen,en heeft de grote directeur meegedeeld dat hij er niets aan kon veranderen,dat dit zo in de papieren stond van zijn voorganger.Nu echter enkele belangrijke nieuwkomers die ze niet kunnen missen krijgen deze premie evenzeer.

Ik sta al bijna 20 jaar aan de laagste categorie,ik heb letterlijk overal gestaan,maar hier veranderen ze niets aan
Is dit wel wettelijk wat ze doen?
die categorien kan ik nog ergens begrijpen,maar vroeger werd er gewerkt voor de premies te kunnen krijgen,nu krijgen die mensen gewoon een vaste premie,en word er de helft minder gedaan.en die later zijn gekomen moeten evenveel werk verrichten voor minder geld

Nu deze mensen zijn kwaad en bang dat ze hun 200 euro extra in de maand zouden afnemen
en de andere mensen zijn kwaad dat ze harder moeten werken en 200 euro minder in de maand hebben
tussen de 10 en de 15 jaar hebben ze wel een auto extra gehad om minder arbeid te verrichtten,zo bekijk ik het.

Is er ergens een wet,dat zoiets kan aangepakt worden?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2017 22:23

Gelijk loon voor gelijk werk is een Europese gedachten goed, maar in de praktijk is dit toch wel heel anders

Een werkgever moet de minimum lonen uitbetalen maar hij mag meer geven aan wie hij wil, ik denk dat je met zo een vraag best naar de vakbond stapt.

Is er syndicale aanwezigheid op je werk? dit is hun taak om ongelijkheid aan te pakken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Loon”