504uren te weinig gewerkt werk wilt 6500€ terug krijgen.

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

504uren te weinig gewerkt werk wilt 6500€ terug krijgen.

#1 , 20 okt 2017 06:03

Hey allemaal.

Ik ben al een paar jaar bezig bij een koffiebedrijf.
Nu ben ik deze week op het matje moeten komen.
Ze beweren dat ik 504 uren in het min staat.
Nu willen ze een bedrag terug van 6500€
Mijn uren zouden lopen van bij de eerste klant aan het eerste machine tot bij de laatste klant laatste machine.
Nu hadden ze me ook verkeerd in de computer gezet als backup en mijn uren liepen als ik thuis vertrok tot ik thuis aankom. Dat hebben ze ineens deze week gezien werk er al sinds mei 2015. Dus ineens van 305 naar 505. De uren die wij doen kan het werk allemaal manueel veranderen. Wij scannen ons in met een pda s'morgens in en rijden dan naar de klant.
Nu willen ze mijn Eindejaarspremie inhouden en gedurende 4 maanden 810€ .
En voor de toekomst mijn min uren willen ze dat ik mijn RVA nu loopt het 4/5 zo snel mogelijk omzet naar half time.
Ik heb speciaal voor mijn gehandicapte zoon 4/5 genomen omdat hij woensdagochtend een therapie heeft. Als ik half time thuis ben dan zou ik binnen 3maandn terug voltijds moeten werken.

Wat kan ik doen?
Alvast bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2017 10:10

Geld kunnen ze zomaar niet in houden, je zal een overeenkomst met hun moeten sluiten.

Maar ik zou toch eerst even tot bij de vakbond gaan om te zien wat er juist fout zit.

Als je onterecht loon gekregen heeft dan zal je dit zeker moeten terug geven, dit zal de vakbond wel zien als je onterecht iets gekregen heeft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 20 okt 2017 10:25

Los van of ze al dan niet geld moeten terugkrijgen van je: 810 euro per maand mogen ze niet.
Ze mogen maximaal 1/5 van je nettoloon per maand inhouden mits schriftelijke toestemming van jou.
Tenzij je nu dus ruim 4000 euro netto zou verdienen (en als dat het geval zou zijn, zou dit wel geen probleem vormen qua terugbetaling, vermoed ik zo...).

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2017 10:55


Nu willen ze een bedrag terug van 6500€
tijd om naar je vakbond te gaan of zich aansluiten. art 20 is een dwingende bepaling. de arbeidswetgeving inzake flexibiliteit is ook maar voor een beperkt aantal uren. als in je arbeidsovereenkomst bvb 30 uren staat en je werd 30 uren betaald dan heeft je werkgever mijne inziens geen poot om op te staan. voor van thuis uit naar de klant kan aanzien worden als arbeidsduur. dit is niet wettelijk geregeld en zal geval per geval moeten worden bekeken

3-7-1978
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen,...........
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis
Berichten: 8840

#5 , 22 okt 2017 11:23

en dan vraag ik me ook nog af of foutief uitbetaald lonen tot 2015 terug opgeeist kunnen worden. Een beetje ernstige werkgever moet toch minstens jaarlijks zijn salarisboekhouding grondig nakijken....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2017 17:30

en dan vraag ik me ook nog af of foutief uitbetaald lonen tot 2015 terug opgeeist kunnen worden. Een beetje ernstige werkgever moet toch minstens jaarlijks zijn salarisboekhouding grondig nakijken...

.
Mocht het omgekeerd zijn zou het zeker kunnen, waarom om niet in deze richting ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”