woon- werkverkeer: trein

Tim88
Topic Starter
Berichten: 20

woon- werkverkeer: trein

#1 , 17 okt 2017 12:20

Normaal ga ik met de auto naar werk. Nu ga ik soms met de trein ipv de auto. Kan ik een terugbetaling vragen van de treintickets aan mijn werkgever? Ik heb geen abonnement, alleen treintickets omdat het maar gaat over enkele dagen in de maand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 okt 2017 13:07

Als die auto een bedrijfswagen is kan je de treinticketjes vanzelfsprekend niet recupereren. Tenzij je een cafetariaplan hebt (mix bedrijfswagen & openbaar vervoer)

Als die auto je privé auto is evenmin want je krijgt ws al een forfaitaire woon/werk verplaatsingsvergoeding.

PS. Als je een bedrijfswagen hebt lees dan de car policynvan je bedrijf na. De meeste car colicies verbieden woon-werk verkeer of commercieel verkeer met de bedrijfswagen door de partner.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2017 13:51

Is een werkgever niet enkel verplicht om tussen te komen in de prijs van een abonnement (en in bijgevolg wordt er in dat geval geen andere vergoeding woon werk verkeer meer uitbetaald)?

Zoals Sirkii zegt: als het geen bedrijfswagen betreft en geen abonnement hebt, zal je waarschijnlijk een vergoeding woon werkverkeer krijgen. Deze dient om uw transportkosten te betalen. Als je ervoor kiest om dan treintickets te kopen, moet je deze betalen met die vergoeding. Inderdaad, die vergoeding is niet toereikend om die kaartjes te betalen, maar de vergoeding is eveneens niet toereikend om de kilometers van een wagen te betalen, zeker niet als je naast enkel de brandstofkosten, ook kosten als verzekering, onderhoud, taxen en aankoopprijs in rekening brengt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”