Contract geannuleerd, recht op loon?

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

Contract geannuleerd, recht op loon?

#1 , 01 sep 2017 11:22

Geachte heren, dames,



Graag had ik advies gekregen bij de volgende kwestie het is een lang verhaal, u weze gewaarschuwd:


Ik heb een arbeidsovereenkomst getekend voor zaterdag 26/08/2017 en zondag 27/08/2017. Dit op interimbasis. Gedurende de maand augustus heb ik nog een aantal dagen via hetzelfde uitzendkantoor bij dit bedrijf gewerkt, naar volle tevredenheid van beide partijen.


Zaterdag 26/08 was voorzien om een bestelwagen op te halen. Hiervoor heb ik een contract van een halve dag gekregen. De opzet was dat ik van thuis uit naar de verhuurfirma zou gaan, bestelwagen meenemen en er zondag mee naar de werkplek rijden.

Zondag 27/08 was een gewone werkdag + nadien de bestelwagen inleveren, het contract op zaterdag is dus een compensatie voor de tijd die ik investeer in die bestelwagen verspreid over 2 dagen.



Aangezien ik werkzaam ben in de entertainmentsector en begin/einduren niet altijd ruim op voorhand geweten zijn wordt er gewerkt met een dagprijs, uren zijn in onderling overleg. Er worden dus geen reguliere werktijden vermeld in de contracten. Wel het aantal te presteren uren bij benadering.

Vrijdag 25/08 heb ik per mail een planning voor dat weekend gekregen. Er diende geen bestelwagen meer gehuurd te worden, bijgevolg geen taak op zaterdag. Er is niet meegedeeld dat het contract geannuleerd zou worden. Ik ging er op dat moment nog van uit die zondag te werken (spoiler alert), ik had mij voorgenomen om dan te bespreken hoe het zat met dat contract. Ik heb immers de tijd gereserveerd en was bereid de taak uit te voeren.

Het wordt nog ingewikkelder... Zaterdag 26/08 heb ik overleg met de productieleiding via facebook over de planning. Het was mij immers opgevallen dat er geen rekening werd gehouden met de (mondelinge) overeenkomst dat ik die dag pas om 15 u de werkzaamheden zou aanvatten, ik wou hun hier andermaal op wijzen. De geschatte eindtijd was 00.00u, meer dan tijd genoeg om arbeid te verrichten dunkt mij.

Zondagochtend om 10.00 uur krijg ik een sms dat ik die dag niet meer moest komen. Er was een andere technieker geregeld die wel de hele dag kon.

Maandag 28/08 om 16.30u hebben zij het contract via mail aan het interimkantoor geannuleerd. Het interimkantoor 'kan niks doen'.


Mijn vraag : Heb ik recht op dat loon en van wie moet ik dat eventueel eisen? Het interimkantoor treft geen enkele schuld wat mij betreft maar officieel zijn ze wel mijn werkgever. Een schadevergoeding interesseert mij niet maar aangezien ik andere opdrachten geweigerd heb zou ik de normale vergoeding wel willen ontvangen. Ik heb steeds aangegeven, en dat staat zwart op wit, dat ik bereid was om te werken en met groetjes en 'tot morgen om 15u' aan toe.



alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2017 11:42

Wat me niet duidelijk is in uw verhaal: bent u zaterdag gaan werken, of bent u gewoon thuis gebleven? Je had voor zaterdag een contract voor een halve dag, zei je? Als je zou werken van 15u00 tot 00u00, lijkt me dit een contract van een volle dag, of mis ik iets? Je spreekt daarna over een technieker die zondag wel de héle dag kon, maar zondag had jij ook sowieso een contract voor een volledige dag?

Het lijkt me alsof de organisatie wou dat je daar zaterdag vroeger was, maar dat je dit geweigerd hebt en enkel om 15u00 wou komen, waarop de organisatie de samenwerking totaal verbroken heeft en dan maar iemand anders gezocht heeft. Is dit het geval? Want ik dat geval spreken we over werkweigering van jouw kant, en sta je héél zwak.

Kan je even herhalen wat er juist op papier staat: hoe lang zou je werken op zaterdag, en hoe lang op zondag? Wat mondeling overeengekomen is, speelt weinig rol, wegens moeilijk te bewijzen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 01 sep 2017 12:14

Gebruiker21, bedankt voor uw reactie,

Volgens mij haalt u 2 dingen door elkaar. Het contract van zondag (van 15.00u tot 00.00u zoals mondeling overeengekomen) was een contract van een volledige dag. De werktijden staan niet op het contract vermeld. Het contract van zaterdag was een halve dag. Dit contract is na de oorspronkelijke overeenkomst voor 4 volledige zondagen in augustus in het leven geroepen omdat er nog een bestelwagen gehuurd moest worden. Ik was de enige met een rijbewijs dus de vraag werd aan mij gesteld. Ik mocht zelf het tijdstip kiezen om deze af te halen op zaterdag zolang ik daar zondag was met de bestelwagen. Uiteindelijk hebben ze kosteloos een bestelwagen kunnen lenen dus de hele huur werd logischerwijs geannuleerd. Ik kreeg vrijdagavond te horen dat ik daags nadien dus geen bestelwagen moest regelen.

Er werd (naar mijn gevoel ten onrechte) verwacht dat ik zondag om 14 u ipv 15u zou starten. Dat is het moeilijke aan de zaak. Ik heb driemaal verwittigd dat dat niet kon. De eerste maal mondeling in juni, de tweede maal mondeling op 13 augustus en uiteindelijk schriftelijk, twee dagen op voorhand, op 25 augustus. Aangezien de contracten geen startuur opgeven en alles in overleg gebeurde, vind ik dat ik gewoon had moeten kunnen gaan werken. Zeker omdat ik duidelijk heb aangegeven dat ik aanwezig zou zijn. Als ik dan pas de dag zelf te horen krijg dat ik niet meer moet komen, geen compensatie krijg en ondertussen andere opdrachten geweigerd heb dan lijd ik schade. Het feit dat vrijdag en zaterdag nog via facebook bevestigd is dat de job gewoon doorging sterkt dit vermoeden.

Eigenlijk is te vraag te herleiden tot : mag een interimcontract de dag zelf geannuleerd worden zonder dat daar een vergoeding tegenover staat?
Laatst gewijzigd door carphius op 01 sep 2017 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 01 sep 2017 12:20

Op het contract staat :

statuut : bediende
plaats tewerkstelling : x
reden overeenkomst : tijdelijke vermeerdering
functieclassificatie : Technicus
facturatiebedrag : x euro
facturatiebedrag excl btw : x euro
brutoloon per dag : x euro
verplaatsingsvergoeding : x euro/dag

duur overeenkomst 27/08 tot en met 27/08 voor bijvoorbeeld die zondag. Alle contracten zijn hetzelfde opgesteld alleen het facturatiebedrag is gehalveerd voor die halve dag op zaterdag. Ik moest trouwens geen halve dag werken toen, dat was een compensatie voor de tijd die ik zou investeren in het ophalen en terugbrengen van de bestelwagen. Er moest daarvoor iets op papier worden gezet dus ik heb toen zelf voor die contractuele optie gekozen.

That's it

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2017 13:24

OK, dat is duidelijker. Dus het contract van een halve dag zaterdag is wel tijdig geannuleerd en daar is geen discussie over, als ik het goed begrijp.

Het gaat dus over het contract op zondag voor X-aantal uren (volledige dag), maar zonder vermelding van start en einduur. Door te weigeren om om 14u te beginnen ipv 15u, heb je jezelf wel in een lastig parket gebracht, en zou kunnen gesteld worden dat jij het bent die het contract verboken hebt, door niet om 14u te willen beginnen werken. Aan jou om dan te bewijzen dat er afgesproken werd dat je om 15u zou beginnen. Als je dit ergens op mail / facebookbericht / ... hebt waarin het interimkantoor je dit toestaat, is het een ander verhaal.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 01 sep 2017 13:36

Het conflict is niet met het interimkantoor maar met het gezelschap zelf. Het interimkantoor heeft gewoon op de maandag die erop volgende elektronisch een melding gekregen dat het werk niet is doorgegaan. Het is immers een geautomatiseerd systeem. Er is ook geen melding gemaakt van werkweigering. Het is voor mijn gevoel natuurlijk ontrechtvaardig aangezien ik meermaals gemeld heb slechts om 15 u te kunnen beginnen.Die uren zijn ook niet overeengekomen met het interimkantoor maar met het gezelschap.

Kan men gegrond op deze basis een contractbreuk inroepen als er geen begin uur gemeld staat? Er staat immers ook geen einduur dus juridisch gezien kunnen ze ook zeggen dat ik te vroeg door ben gegaan als ik om 23.00 zou stoppen ookal is het werk gedaan. Beetje vage constructie dunkt mij.


Welke volgende stap zou u adviseren?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2017 14:02

Het conflict is niet met het interimkantoor maar met het gezelschap zelf.
Nochtans zal het niet het gezelschap zijn, maar het interimkantoor dat u betaalt. Het is een beetje een mes dat aan twee kanten snijdt. Had u nu om 15 naar daar gegaan, en had men u dan gezegd dat u terug naar huis kon gaan, en u had dit op papier (of een geluidsopname), dan zou het overduidelijk contractbreuk geweest zijn langs de kant van het gezelschap. In dat geval zou u van het interimkantoor uw loon kunnen eisen, en zou het kantoor zijn klant alsnog kunnen factureren.

Maar u bent dus niet opgedaagd en hebt het werk dus niet aangevat. Dit kan als contractbreuk van uw kant bekeken worden (los van de redenen hierachter).
Het interimkantoor heeft gewoon op de maandag die erop volgende elektronisch een melding gekregen dat het werk niet is doorgegaan.
Wat is er precies doorgegeven? Als het gezelschap gezegd heeft: "Het werk is niet doorgegaan, want jullie interimkracht wou niet beginnen om 14u, en we moesten dus iemand anders zoeken." speelt dit niet in uw voordeel.
Het is voor mijn gevoel natuurlijk ontrechtvaardig aangezien ik meermaals gemeld heb slechts om 15 u te kunnen beginnen.Die uren zijn ook niet overeengekomen met het interimkantoor maar met het gezelschap.
Maar hier is dus geen bewijs van. Als dit voor u een punt was, had u dit op papier moeten laten zetten.
Kan men gegrond op deze basis een contractbreuk inroepen als er geen begin uur gemeld staat? Er staat immers ook geen einduur dus juridisch gezien kunnen ze ook zeggen dat ik te vroeg door ben gegaan als ik om 23.00 zou stoppen ookal is het werk gedaan. Beetje vage constructie dunkt mij.
Als het contract een bepaald aantal uren stipuleert, moeten die uren gewerkt worden. Als er geen begin en einduur gespecifieerd zijn, moet dit onderling overeengekomen worden. Als een bepaald beginuur cruciaal is voor één van beide partijen, kan dit best op papier vastgelegd worden. Nu staat er bijzonder weinig op papier en moet je enkel naar de feiten kijken, en die zijn dat jij er zondag niet was, aangezien je niet akkoord ging met het beginuur van 14u00.
Welke volgende stap zou u adviseren?
Eis van het interimkantoor uw loon, aangezien het contract niet voor aanvang geannuleerd werd. Maar hoogst waarschijnlijk zal het kantoor antwoorden dat u ook niet gewerkt hebt die dag en dus geen recht hebt op loon. Daarna zal het dan arbeidsrechtbank worden, waarbij het absoluut niet zeker is dat jij in je gelijk gesteld wordt.

Mag ik vragen wat de reden was dat je niet op 14u00 kon beginnen, maar wel om 15u00. Dit kan wel eens een belangrijk punt worden in een eventuele rechtzaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#8 , 01 sep 2017 16:14

Valt enigzins tegen toch. Temeer omdat zij ruim op voorhand mijn beschikbaarheid wisten en pas de ochtend zelf annuleerden. Heeft het feit dat ik zelfs na de sms van hun nog gereageerd heb enige waarde? Ik heb zelf nog duidelijk gemaakt dat ik op het overeengekomen uur wou starten. Zijnde 15 uur. Waarom wordt er van uitgegaan dat ik eenzijdig de overeenkomst verbreek en niet zij? Het enige wat zwart op wit terug te lezen valt is dat ik herhaal dat ik er maar om 15 uur zal zijn zoals afgesproken en de vraag waarom zij hiermee geen rekening hebben gehouden in hun planning.

In principe ben je als werknemer dan juridisch minderwaardig. Het contract gaat over een dag, 24 uur werken kan toch ook niet? De klant krijgt in dit geval vrij spel om achteraf de factuur al dan niet te betalen. Er is ook geen enkele manier van registratie van werktijden, ik sta dus per definitie machteloos om achteraf iets te kunnen bereiken als er iets mis gaat. Ik begrijp dat ik mijzelf contractueel verbind aan een klant om de hele dag beschikbaar te zijn maar ELK interim contract wordt per voorstelling opgesteld. Doe je 2 verschillende voorstellingen op 2 verschillende locaties, dan ben je contractueel aan 2 klanten 24 uur arbeid verplicht... Het is dus blijkbaar mogelijk om achteraf omtersnelst het contract te annuleren en je hebt gratis personeel gehad. Wie eerst komt eerst maalt...

Ik werk pas drie maanden in deze sector en ben hiervoor gewaarschuwd maar dat je zo zwak staat is een zure appel. Een wijze les is het wel en dat is ook wat waard.

De reden waarom ik pas om 15 uur kon beginnen is omdat ik van 11.00 tot 13.30 geluidstechnieker was op een festival via een andere werkgever. Dit stond al langer vast dan bovenstaand geval en daarom heb ik ook zo ruim op voorhand kunnen verwittigen.Zelfs voor het opstellen van bovenstaande contracten. Ik heb 15 uur als startuur genomen zodat ik voldoende tijd had om er te geraken, je weet immers nooit. Dit geeft mij het gevoel dat ze mij als reserve hebben gehouden, last minute iemand anders hebben gevonden en dan mijn contract hebben geannuleerd. Bewijzen kan ik dit niet natuurlijk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 sep 2017 16:44

In principe ben je als werknemer dan juridisch minderwaardig. Het contract gaat over een dag, 24 uur werken kan toch ook niet?
Neen, dat kan niet, een werkdag zal enkel het wettelijk toegelaten aantal uren voor één dag mogen bevatten. Maar dit is wettelijk geregeld. Dus zonder specificatie, valt men terug op de wettelijke bepalingen. Rond een startuur zijn echter geen wettelijke bepalingen. Dus dit moet duidelijk overeengekomen worden. Je bent als werknemer helemaal niet minderwaardig, maar je moet wel kunnen bewijzen wat afgesrpoken was. Nu valt over het afgesproken beginuur niets te bewijzen, maar wat wel vast staat, is dat je helemaal NIET opgedaagd bent. Je had beter wel gaan werken op 15u00 en als ze je zouden weggestuurd hebben, een ondertekende verklaring vragen dat ze je niet laten werken hebben. In dat geval was het contractbreuk van hun kant geweest.
Het is dus blijkbaar mogelijk om achteraf omtersnelst het contract te annuleren en je hebt gratis personeel gehad. Wie eerst komt eerst maalt...
Helemaal niet! Als een contract niet op tijd geannuleerd werd, en de werkenemer daagt op, moet deze betaald worden door het interimbureau. Punt. Hoe de contractuele verplichtingen tussen het interimbureau en organisator van het event eruit zien, maakt in deze geen verschil. Feit is enkel dat jij niet gaan werken bent. De reden daarvoor valt voor zover ik lees helemaal niet te bewijzen.
Ik werk pas drie maanden in deze sector en ben hiervoor gewaarschuwd maar dat je zo zwak staat is een zure appel. Een wijze les is het wel en dat is ook wat waard.
Inderdaad: onduidelijkheid is nooit goed. Laat belangrijke zaken zoals beginuur, einduur, aantal uur werken, zelfs de functie die je zal uitoefenen, etc... opnemen in het contrcat. Alles waar discussie over kan zijn, moet op papier staan.
De reden waarom ik pas om 15 uur kon beginnen is omdat ik van 11.00 tot 13.30 geluidstechnieker was op een festival via een andere werkgever.
Tja, je had er beter aan gedaan om te zeggen: "Ik zal er zijn om 14u00!" en als je dan toch wat later was, had je overmacht kunnen inroepen. Een beetje te laat komen op uw werk is immers niet meteen een reden om je niet te laten werken / niet uit te betalen.

Kortom: door gewoon niet op te dagen (ook al is de reden dat ze je gezegd hebben niet te komen), sta je zwak. Als je echter iets op papier of digitaal hebt SMS, facebook, e-mail) waarin de organisatie zegt: "Je hoeft niet te komen zondag", sta je daarentegen wel sterk, en is het contractbreuk van hun kant.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 01 sep 2017 16:53

Ah, dat heb ik, daarom dat ik niet ben opgedaagd. Ik dacht dat dat duidelijk was, excuus hiervoor :-D. Vandaar dat ik het ook onrechtvaardig vind. Het is enkel zo dat die melding niet van de 'baas' kwam maar van de productieverantwoordelijke. Een leidinggevende dus. De sms zondagochtend was wel van de baas zelf. Die bevestigde dat ik inderdaad niet hoefde op te dagen.
Laatst gewijzigd door carphius op 01 sep 2017 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 sep 2017 16:54

Gebruiker21 dit is een sector van handje contantje , een klein beetje met interims een een beetje zo, betaald per opdracht ongeacht de uren, een zwart circuit of toch voor de helft van de opdrachten.

Zoon heeft in het verleden dit 5 jaar gedaan als geluids-technieker, ben zeer tevreden dat hij toen als hij stopte het licht zag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#12 , 01 sep 2017 17:00

Gebruiker21 dit is een sector van handje contantje , een klein beetje met interims een een beetje zo, betaald per opdracht ongeacht de uren, een zwart circuit of toch voor de helft van de opdrachten.

Zoon heeft in het verleden dit 5 jaar gedaan als geluids-technieker, ben zeer tevreden dat hij toen als hij stopte het licht zag.

Inderdaad het is gewoon per opdracht maar om juridische redenen en ivm verzekeringen wordt er steeds een contract per dag opgesteld. Ik ben gelukkig bij een vakbond en die zullen het uitpluizen maar ik wou toch al even mijn licht opsteken.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 sep 2017 18:29

OK, dat is duidelijker. Dus het contract van een halve dag zaterdag is wel tijdig geannuleerd en daar is geen discussie over, als ik het goed begrijp.
hoe kan je een arbeidsovereenkomst tijdig annuleren?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 sep 2017 09:29

hoe kan je een arbeidsovereenkomst tijdig annuleren?
Voor zover ik weet kan je een dagcontract enkel opzeggen zolang het nog niet gestart is. Dus maandagochtend een contract van de zondag ervoor opzeggen, is alles behalve tijdig. Als de topic starter dus kan bewijzen (met een SMS blijkbaar) dat de opdrachtgever hem opgedragen heeft zondag niet te komen opdagen, is dit een verbreking van het contract (met het interimkantoor) van zijn kant. Langs de andere kant heeft het interimkantoor zelf de arbeidsovereenkomst met de topic starter niet opgezegd, dus deze bestond nog gewoon. De topic starter kan dus voor die dag loon eisen.

@Topic Starter: Benieuwd hoe dit afloopt. Laat het zeker weten, zou ik zeggen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 sep 2017 10:26

Heeft u de arbeidsovereenkomst getekend voor zaterdag 26/08/2017 en zondag 27/08/2017 dat je den vrijdag getekend heeft opzak, of is dit een mondeling contract ???
In deze sector heb ik al van alles gezien en gehoord, maar meest miserie om centen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”