Terugvorderen van teveel uitbetaald vakantiegeld

cozin_skeeter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terugvorderen van teveel uitbetaald vakantiegeld

#1 , 23 aug 2017 20:16

I n 2016 heb ik in de situatie gezeten bij 3 werkgevers gewerkt te hebben

Van 1/8/2008 tot 1/9/2016 heb ik gewerkt bij firma X, en heb daar zelf mijn ontslag genomen
Van 1/9/2016 tot 7/11/2016 heb ik gewerkt bij firma Y, waar ik ook zelf mijn ontslag heb genomen
Sedert 7/11/2016 werk ik bij firma Z

Firma Y heeft een fout gemaakt bij de inhouding van het reeds betaalde vakantiegeld van werkgever X, waardoor ze mij ipv -1500 euro af te houden nog eens +1500 euro hebben bijgegeven (dus in totaal heb ik +3000 euro teveelgekregen) Ze vragen me dat ik dit bedrag terugbetaal

De letterlijke tekst van de mail die ik heb gekregen :
Uit onze eindejaar controles is een fout gebleken die werd gemaakt bij de verrekening van je vakantiedagen. Op 20/10/2016 werd je vakantieattest van je vorige werkgever verrekend wat resulteerde in een negatief nettoloon van 1562,59€. Dit bedrag gingen we afhouden van je loon van oktober. Daar is de fout gebeurd en werd het bedrag via een foute formule geboekt (positief ipv negatief) waardoor je dat bedrag nog eens extra gestort kreeg, ipv dat het werd afgehouden. Wat maakt dat je dus in totaal een teveel gestort kreeg van 3125,18€. Morgen zal je hiervan nog een nieuwe correctieloonbrief ontvangen.
In december bij je eindafrekening hebben we de verrekening dan tegengeboekt want uiteindelijk had je nog geen verlof genomen toen je uit dienst ging.


Ben ik verplicht dit bedrag terug te betalen of kan ik het gewoon naast me neerleggen, ook al is hun bewering volgens mij wel correct. Graag professioneel advies, geen morele standpunten. Ik ben eigenlijk best wel in goede verstandhouding er vertrokken en de baas zelf wil ik geen problemen geven, maar anderzijds was het een grote onpersoonlijke firma die hopen winst maakt en waar je een nummer was en lig ik er met andere woorden niet wakker van.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 23 aug 2017 20:33

Uiteraard moet je dit terugbetalen.

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... Z3KLihJaUk

Je kan wel vragen dit te spreiden.

P.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 23 aug 2017 22:00

Los van het morele dat je moeilijk kan negeren, moet je dit ook wettelijk gezien terugbetalen. Een afbetalingsplan kan, maar moet niet. In dat opzicht is het belangrijk de goede verstandhouding te bewaren.

Reclame

Terug naar “Loon”