arbeidscontract

sallytje
Topic Starter
Berichten: 67

arbeidscontract

#1 , 21 aug 2017 15:20

Eerste werkervaring (Geïntegreerd naar België)
Contract van bepaalde tijd . Duurtijd vermeld van 31.07 tem 31.08
PC 121
Industriele reiniger handlanger zonder vakopleiding
Categorie 1

http://www.aclvb.be/sites/default/files ... 121_nl.pdf
Vraag 1: op het arbeidscontract en eerste uitbetaling 31.07 staat als brutoloon 13.797
Volgens bovenstaande loonschaal staat er brutoloon 14.1301
Kan ik hier iets van zeggen of is de indexatie nvt voor mij daar dit mijn eerste werkervaring is

Vraag 2:
Een eerste uitbetaling van 31.07 is gebeurd. Echter kan ik ergens niet aan uit
Verg. mobiliteit KEW 4.02 euro
Wat is dit voor vergoeding. Even inlichten. Ik rij van thuis naar eenzelfde vertrekpunt (een garage).27.4 km van thuis uit
Van hieruit gaan we met een camion naar een stad in Belgie voor onderhoudswerken.
Ik denk niet dat dit de woon werk verkeer vergoeding is want ik doe heentijd 27.4 km(*0.3460) dus veel te weinig
Heb ik recht op een woon werkverkeer vergoeding? Volgens pc 121 wel maar op het contract lees ik alleen onderstaande.(zie onder)
Zo ja is mij dit niet uitbetaald op 31.07

Vraag 3:
Mijn contract zal normaal verlengd worden
Maar naar welk duurtijd.? Zijn ze verplicht mij een contract van onbep tijd te geven

Ik dank jullie voor de informatie. Daar dit mijn eerste werkervaring is durf ik nu al niet mijn mond open te doen. Helaas is er heel weinig ruimte tot vragen bij het personeel


Arbeidscontract
3. Salaris en vergoedingen
3.1. Het bruto-aanvangsloon van de werknemer bedraagt 13,7945 EUR per uur
3.2. Bovenop het vermelde loon, zal aan de werknemer worden toegekend: ..........................EUR
(aard, bedrag en periodiciteit vermelden)
3.3. Indien de werknemer kosten moet maken, eigen aan de werkgever, dan komen deze slechts in
aanmerking voor terugbetaling indien er een voorafgaandelijk akkoord is omtrent de aard, de
noodzakelijkheid en de omvang en voor zover de werknemer deze kosten kan staven. De
terugbetaalde kosten kunnen geenszins worden beschouwd als een rechtstreeks of
onrechtstreeks onderdeel van het loon.
3.4. Alle andere vergoedingen dan deze vermeld in deze titel moeten worden aanzien als een
loutere vrijgevigheid van de werkgever, die ze kan vaststellen of afschaffen naar eigen
goeddunken. De werknemer kan zich in geen geval beroepen op het gebruik dat desgevallend
in verband met deze vergoedingen zou blijken.

heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2017 15:43

1/ wat staat er op je arbeidscontract van wat je juist miet reinigen, een normale werkman reiniger heeft inderdaad maar 13,79€ per uur.
want ik doe heentijd 27.4 km(*0.3460) dus veel te weinig
2/ Daar ben totaal fout in in de pc 121 is dit totaal anders, en volgens uwe link dat je hier plaatste was het dit.

De werklieden en de werksters die zich verplaatsen met een eigen vervoermiddel, hebben recht op een tussenkomst ten laste van de werkgever.

Per gepresteerde dag, is deze tussenkomst gelijk aan 90% van de prijs van de voor die afstand geldende wekelijkse treinkaart (sociaal abonnement NMBS). Per maand is deze bijdrage echter beperkt tot 90 pct. van de prijs van de voor die afstand geldende maandelijkse treinkaart (sociaal abonnement NMBS).

Voor de berekening van de afstand baseert men zich op het aantal afgelegde kilometers voor de kortste weg vanaf de woonplaats tot de arbeidsplaats.


3/ voor het verlengen van je contract mag je baas meermaals hernieuwen tot 2 jaar , en eigenlijk kan het nog langer duren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 21 aug 2017 16:05

0.3460 is het tarief voor 'kilometervergoeding', niet voor woon-werkverkeer.

P.

Reclame

sallytje
Topic Starter
Berichten: 67

#4 , 21 aug 2017 17:32

bedankt voor de reacties

vraag 3 is beantwoord

even verduidelijking voor vraag 1 en 2

vraag 2
Klopt mijn bruto uurloon 13.797 volgens mij moet dit 14.1301 zijn volgens onderstaande link
http://www.aclvb.be/sites/default/files ... 121_nl.pdf
op het contract staat geen uitleg wat voor reiniging of functieomschrijving
het gaat om reiniging van kolken met een hogedrukreiniger (meerijden met een chauffeur en kolken reinigen) dus ik dacht aan industriele reiniger handlanger zonder vakopleiding
op het loonfiche staat wel iets: categorie 1a maar dat is het dan ook


vraag 3
ik zou willen weten of ik een kilometervergoeding of iets krijg als ik van thuis naar het vertrekpunt (garage) ga
ik kan hier niets van terugvinden op het contract
Staat dit vastgelegd in de pc (121)

dit is wat op mijn arbeidscontract staat

ARbeidsovereenkomst
1. Onderwerp van de overeenkomst

De werkgever neemt de werknemer in dienst in het kader van een arbeidsovereenkomst voor

arbeiders met volgende functie:

Deze functie zal ondermeer de uitvoering van volgende taken met zich mee brengen:

……………………………………………………..............................................................

2. Duurtijd

De uitvoering van de overeenkomst vangt aan op 31.07.2017 voor bepaalde duur (einddatum

of duur vermelden) : 31.08.2017 1

3. Salaris en vergoedingen

3.1. Het bruto-aanvangsloon van de werknemer bedraagt 13,7945 EUR per uur

3.2. Bovenop het vermelde loon, zal aan de werknemer worden toegekend: ..........................EUR

(aard, bedrag en periodiciteit vermelden)

3.3. Indien de werknemer kosten moet maken, eigen aan de werkgever, dan komen deze slechts in

aanmerking voor terugbetaling indien er een voorafgaandelijk akkoord is omtrent de aard, de

noodzakelijkheid en de omvang en voor zover de werknemer deze kosten kan staven. De

terugbetaalde kosten kunnen geenszins worden beschouwd als een rechtstreeks of

onrechtstreeks onderdeel van het loon.

3.4. Alle andere vergoedingen dan deze vermeld in deze titel moeten worden aanzien als een

loutere vrijgevigheid van de werkgever, die ze kan vaststellen of afschaffen naar eigen

goeddunken. De werknemer kan zich in geen geval beroepen op het gebruik dat desgevallend

in verband met deze vergoedingen zou blijken.



Bijkomende vraag
Een eerste uitbetaling van werkdag 31.07 is gebeurd. op het loonfiche staat
Verg. mobiliteit KEW 4.02 euro
Wat is dit voor een vergoeding?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2017 18:47

Voor de km vergoeding heb ik reeds geschreven dat dit 90% is van het sociaal abonement, dus je zou moeten weten hoeveel men betaal voor zo een sociaal abonement van de nmbs dus trein.


Als je als cat 1a betaald word is dit juist !

Je bent aangenomen voor een bepaalde duur van 2 maanden en dit kunnen ze een paar keren verlengen tot max 2 jaar en dan pas moeten ze u een contract van onbepaalde duur geven, dus nog even geduld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sallytje
Topic Starter
Berichten: 67

#6 , 22 aug 2017 12:35

bedankt voor de toelichting

dus als ik het goed begrijp ondanks dat er niets staat in het arbeidscontract ivm km vergoeding heb ik hier toch recht op omdat dit in pc 121 vermeld staat?

de rest is duidelijk -> bedankt

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2017 12:37

op woon werk verkeer heb je recht !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sallytje
Topic Starter
Berichten: 67

#8 , 22 aug 2017 14:42

dankjewel denlowie

op mijn loonfiche van 1 dag (31juli eerste werkdag) heb ik dit niet ontvangen
ik ga afwachten op de loonfiche van aug . niets te zien geef ik het hen door


Wat is woon-werkverkeer?
Woon-werkverkeer is de verplaatsing tussen uw woonplaats en de vaste plaats waar u werkt.


weet je toevallig wat dit wil zeggen stond op mijn loonfiche van 31.07
Verg. mobiliteit KEW 4.02 euro
Wat is dit voor een vergoeding?

sallytje
Topic Starter
Berichten: 67

#9 , 22 aug 2017 14:55

ik weet dat kew staat voor
kosten eigen aan werkgever maar toch zegt het me niets

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 aug 2017 15:00

ik weet dat kew staat voor
kosten eigen aan werkgever maar toch zegt het me niets
Het zegt me niks omdat het zo een klein bedrag is, meestal is kosten eigen aan werkgever van een veel groter formaat.
Maar dit kan ook je vervoer kosten zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sallytje
Topic Starter
Berichten: 67

#11 , 22 aug 2017 15:29

bedankt mijn vragen zijn beantwoord!

Terug naar “Loon”