Uitbetaling eindejaarspremies Flexi jobs

Mabel1983
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling eindejaarspremies Flexi jobs

#1 , 10 aug 2017 12:26

Reeds enkele keren heb ik gevraagd hoe het zit met de uitbetaling van de eindejaarspremie 2016(!!!) aan het Horecafonds.
Volgens mijn informatie zijn deze wettelijk verplicht dit te storten voor 31/01/2017, bovendien heeft mijn werkgever correct gehandeld en is het bedrag al doorgestort naar het fonds.
Volgens hen kan ik mij op geen enkel regel in de wetgeving van november 16 beroepen om de uitbetaling af te dwingen.
Nochtans lees ik dit:

2° [1 flexiloon : het basisloon, zijnde een nettoloon ter vergoeding van een prestatie geleverd in het kader van een flexi-job als bedoeld in de bepaling onder 1°, aangevuld met alle vergoedingen, premies en voordelen van welke aard ook die door de werkgever toegekend worden ter vergoeding van diezelfde prestatie, en waarop overeenkomstig artikel 14, § 2, van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders en artikel 23, tweede lid, van de wet van 29 juni 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers en hun uitvoeringsbepalingen, sociale bijdragen verschuldigd zijn.]1


Ik versta hierbij dat de wet zegt dat alle vergoeding, premies en voordelen van welke aard ook die door de werkgever toegekend worden ter vergoeding van de prestaties en waarop gewone sociale zekerheidsbijdragen zouden verschuldigd zijn indien deze prestaties werden uitgevoerd in het kader van een gewone arbeidsovereenkomst, zoals toeslag nachtwerk, eindejaarspremie, gewaarborgd loon bij ziekte etc....worden uitbetaald volgens de regels van de kunst.

Ik denk dit ik mij wel degelijk kan beroepen op de wetgeving om de betaling van de eindejaarspremies af te dwingen.

Het begint mij eigenlijk echt te gaan om het principe vooral, ik voel mij niet correct behandeld in mijn rechten. Ik werk nochtans genoeg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iBelgium
Berichten: 11

#2 , 19 okt 2017 14:36

Een vriend van mij heeft hiervoor contact opgenomen met het Horecafonds. Ze vertelden hem toen dat er voorlopig niets werd uitbetaald omdat ze de uitspraak van het grondwettelijk hof ivm de flexi-jobs aan het afwachten waren.

De uitspraak is ondertussen gevallen en de flexi-jobs zijn goedgekeurd door het grondwettelijk hof. Ik heb ondertussen opnieuw een bericht verzonden naar het Waarborg en Sociaal Fonds Horeca, maar wacht ondertussen al een week op een antwoord.

Indien het fonds beslist om uit te betalen zal de eerste stap sowieso van hun komen, want ze moeten alle flexi-jobbers een formulier verzenden met de vraag om je rekeningnummer door te geven. Voorlopig nog steeds niets ontvangen.

Ik vind het jammer dat mijn werkgever de bijdrage heeft betaald, maar dat het fonds weigert om uit te betalen.

Kan ik dit fonds hiervoor aanklagen en via welke rechtbank moet dit dan gebeuren? Twee eindejaarspremies van 2016 en 2017 begint de moeite te worden.

Sianna
Berichten: 156

#3 , 19 okt 2017 14:40

Inclusief interest (bankinterest? niet zeker) voor alle maanden dat ze te laat zijn uitbetaald...

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 19 okt 2017 15:11

Inclusief interest (bankinterest? niet zeker) voor alle maanden dat ze te laat zijn uitbetaald...
Ik mag hopen dat dit de wettelijke intresten zijn...

Maar goed, aangezien dit nieuwe materie is, zal er niemand op dit forum een antwoord kunnen geven tot er rechtspraak is, vermoed ik.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 okt 2017 16:07

Toch wil ik dit mee geven, een eindejaars-premie voor een flexi job in de horeca is enkel toepasbaar wanneer er , er minstens twee maanden ononderbroken in dienst is geweest!

En toch roept horeca Vlaanderen het volgende op aan hun leden.

Anderzijds geldt het verbod op verschillende opeenvolgende contracten van bepaalde duur niet voor flexijobs.
Wilt u de eindejaarspremie ‘uitsparen’, dan werkt u dus steeds best met flexiarbeidsovereenkomsten van minder dan 2 maanden.

Dat levert u alvast een besparing op van maar liefst 12 %.


Dit mag ook eens geschreven worden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iBelgium
Berichten: 11

#6 , 19 okt 2017 21:32

Voor een flexi-jobber is geen schriftelijk arbeidscontract verplicht, enkel een raamovereenkomst. Het ononderbroken in dienst zijn wordt opgevolgd via het dimona-systeem en kan je ook bewijzen adhv je loonfiches. Trouwens wat betekent ononderbroken? Een flexi-jobber werkt als extra: 1, 2 of 3 dagen in de week. Dus vanaf wanneer spreekt men dan van "onderbroken"? Ik lees hier geen regels van.

iBelgium
Berichten: 11

#7 , 07 nov 2017 11:56

Ik heb vandaag een telefoon gekregen van een medewerker van het Waarborg en Sociaal Fonds Horeca. De man vertelde mij dat ze volop bezig waren met het verwerken van alle aangiftes voor de eindejaarspremies van flexi-job-werknemers. Er zouden ook aangiftes bij zitten van vorige jaren (2015, 2016). Er is pas na de goedkeuring van het grondwettelijk hof begonnen met het verwerken van de aangiftes voor flexi-jobs.

In de eerste stap bij het verwerken, zou je een formulier moeten krijgen om je rekeningnummer door te geven. Gelieve te laten weten als één van jullie dit formulier ontvangen heeft, dan weten ook de anderen dat ze niet meer lang op uitbetaling moeten wachten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 nov 2017 12:54

. Trouwens wat betekent ononderbroken? Een flexi-jobber werkt als extra: 1, 2 of 3 dagen in de week. Dus vanaf wanneer spreekt men dan van "onderbroken"? Ik lees hier geen regels van.
Als je elke week enkel de zaterdag werkt is dit ook ononderbroken voor een flexi-jobber, zelfs in het gewone arbeidscircuit is dit zo mensen die deeltijds werken en elke maandag en dinsdag werken dit is ononderbroken.

En bedankt om het te laten weten van de eindejaarspremie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”