Opleiding buiten werktijd: (on)betaald?

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Opleiding buiten werktijd: (on)betaald?

#1 , 09 aug 2017 14:22

Ik ga een opleiding volgen buiten de werktijden (5 avonden telkens 3 uur => 15u in totaal).

Zijn deze uren gewoon betaald? Of zijn dit overuren? Of zijn deze onbezoldigd? Of is dit onbetaalde inhaalrust?

Nota: De opleiding is er wel op mijn eigen initiatief gekomen, het is dus geen verplichting vanuit mijn werkgever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2017 14:53

Nota: De opleiding is er wel op mijn eigen initiatief gekomen, het is dus geen verplichting vanuit mijn werkgever.
Wel een héél belangrijke nota! U volgt op eigen intitatief een opleiding. Ik zou niet weten waarom dit werkuren / overuren zouden moeten zijn?

Het enige waar je misschien recht op hebt, indien de opleiding aansluit bij uw werk en / of aan bepaalde voorwaarden voldiet, is educatief verlof (om bijvoorbeeld te studeren, examens af te leggen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 09 aug 2017 14:57

Ok thanks!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2017 15:29

U wil dus een cursus volgen op kosten van je werkgever.

Als je daar niet voor verplicht bent van je werkgever, is hij ook niet verplicht je die uren te betalen !

Maar een boekhouder is verplicht om 40 lesuren te volgen per jaar en dan is dit op de kosten van de werkgever, ook chauffeurs moeten 25 uren per 5 jaar vorming hebben , en dan betaald de werkgever ook deze uren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2017 16:20

U wil dus een cursus volgen op kosten van je werkgever.

Als je daar niet voor verplicht bent van je werkgever, is hij ook niet verplicht je die uren te betalen !
kan je werkgever u dan hiervoor verplichten als het buiten de werkuren is en hiervoor geen overeenkomst is getekend?(en geen kaderlid bent)
zelfs op aanvraag van de werkgever is er geen loon(verplicht) verschuldig als die opleiding na de werkuren is, werkgever mag premie of inhaalrust geven maar is daartoe niet verplicht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2017 16:23

kan je werkgever u dan hiervoor verplichten als het buiten de werkuren is en hiervoor geen overeenkomst is getekend?
Topic starter geeft aan dat het niet op vraag van de werkgever is. Dus uw vraag is niet echt relevant hier.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2017 17:07

zelfs op aanvraag van de werkgever is er geen loon(verplicht) verschuldig als die opleiding na de werkuren is, werkgever mag premie of inhaalrust geven maar is daartoe niet verplicht
Bij de boekhouders word dit zeker betaald, ik ken er nu toch redelijk een aantal en die worden dit betaald ook als zij kiezen voor na de uren, want bij de boekhouders kan men kiezen voor de vorming cursussen zowel over dag als s'avond, die vorming cursussen zijn wettelijk verplicht.

Bij chauffeurs zijn er bedrijven die elk jaar 6uur les geven en er zijn ook die met zeer veel personeel werken die elk 5 jaar de 35 uren in een bepaalde week geven, en dit is ook 100% betaald door de werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”