loonfiches

Walter100
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

loonfiches

#1 , 04 aug 2017 11:33

Ik kreeg als werkgever een aangetekend schrijven van een advocaat, met de vraag om loonfiches van een werknemer door te geven.
Volgens mij kan dit niet door de wet van de privacy. Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2017 11:41

Die bepaalde werknemer zal je dit zelf moeten komen vragen, iedereen kan dit anders komen vragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Walter100
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2017 11:56

De werknemer wil natuurlijk niet dat ik de loonfiche geef aan de advocaat.
Mijn vraag is dan, ben ik verplicht om de loonfiches te verschaffen omdat het een advocaat is?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2017 12:33

Een advocaat is ook maar een gewone Belg, als men dit opvraagt via de vrederechter is dit natuurlijk wat anders.

Waarom vraagt hij de inkomsten niet op via de belastingen???

Ik zou ze zeker niet geven als de werknemer er niet mee akkoord gaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

polk
Berichten: 437

#5 , 04 aug 2017 12:35

Loongegevens zijn persoonsgegevens zoals bedoeld in de Belgische Privacywetgeving. Artikel 5 van die wetgeving stelt het volgende m.b.t. de 'verwerking' van die gegevens (waaronder ook de verspreiding ervan valt: zie art. 1 van diezelfde wetgeving).

8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Art. 5. <W 1998-12-11/54, art. 8, 004; Inwerkingtreding : 01-09-2001> Persoonsgegevens mogen slechts verwerkt worden in één van de volgende gevallen :
a) wanneer de betrokkene daarvoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
b) wanneer de verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is of voor de uitvoering van maatregelen die aan het sluiten van die overeenkomst voorafgaan en die op verzoek van de betrokkene zijn genomen;
c) wanneer de verwerking noodzakelijk is om een verplichting na te komen waaraan de verantwoordelijke voor de verwerking is onderworpen door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie;
d) wanneer de verwerking noodzakelijk is ter vrijwaring van een vitaal belang van de betrokkene;
e) wanneer de verwerking noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van openbaar belang of die deel uitmaakt van de uitoefening van het openbaar gezag, die is opgedragen aan de verantwoordelijke voor de verwerking of aan de derde aan wie de gegevens worden verstrekt;
f) wanneer de verwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke voor de verwerking of van de derde aan wie de gegevens worden verstrekt, mits het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene die aanspraak maakt op bescherming uit hoofde van deze wet, niet zwaarder doorwegen.
De Koning kan, bij een in Ministerraad overlegd besluit, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, nader bepalen in welke gevallen de onder f) bedoelde voorwaarde niet geacht wordt te zijn vervuld.



http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Vraag aan de advocaat waarom hij meent recht te hebben op inzage van de loonfiche, indien dat niet duidelijk is uit zijn aangetekend schrijven.
Laatst gewijzigd door polk op 04 aug 2017 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 04 aug 2017 12:35

Als u werknemer in collectieve schuldenregeling is, en de advocaat is zijn bemiddelaar zal u de loonfiches aan de advocaat moeten bezorgen.
Vraag aan de advocaat waarom hij deze nodig heeft, en of hij u er kan toe verplichten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 aug 2017 12:45

Als de werknemer al in collectieve schuldenregeling zit is er al een vonnis, en dan zal de advocaat daar wel melding van maken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”