Rekening waarop men het loon stort

Anco123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rekening waarop men het loon stort

#1 , 05 jul 2017 11:36

Ik werk bij een bank. Bij deze bank zegt men dat men het loon enkel wil storten op een rekeningnummer van de bank zelf. Is dit wettelijk? Is er ergens een wettekst die hier iets over zegt?

Een voorbeeld waar dit relevant kan zijn: Indien men een hypothecaire lening wil aangaan bij een bank krijgt men vaak een korting indien met het loon op de rekening van de bank laat storten. Deze korting zou ik dus niet kunnen krijgen indien ik mijn hypothecaire lening bij een andere bank dan mijn werkgever zou aangaan.

Bedankt voor jullie input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 jul 2017 12:14

?? Een lening nemen bij een andere bank dan uw bank-werkgever?? Dat is hetzelfde als een werknemer van Renault die met een Ford rijdt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2017 13:42

?? Een lening nemen bij een andere bank dan uw bank-werkgever?? Dat is hetzelfde als een werknemer van Renault die met een Ford rijdt.
So? Denk jij dat iedere arbeider bij Mercedes met een Mercedes rijdt? Vraag van de TS is volkomen terecht. Ik ken iemand die bij een bank werkt, en toch zijn hypothecaire lening bij een andere bank heeft, omdat de voorwaarden bij die andere bank voordeliger waren dan de voordelen die deze persoon bij zijn werkgever-bank zou gekregen hebben bij zijn lening.

Verder kan ik niet zeggen of het legaal is dat een werkgever een werknemer verplicht om het loon op een rekening van een bepaalde bank te storten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 05 jul 2017 14:42

De loonbeschermingswet zegt niks over de keuze van de rekening waarop dit moet gebeuren.

Mij lijkt het een onredelijke inperking van de vrijheden van een werknemer, maar het is op het eerste gezicht niet flagrant in strijd met een wet.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jul 2017 15:20

wettelijk zal dit niet kunnen, maar langs de andere kant vind ik het maar netjes als je u rekening heeft bij je werkgever.
Tenslotte hoeft de werkgever je ook niet te houden, voor wat hoort wat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jul 2017 16:20

wettelijk zal dit niet kunnen, maar langs de andere kant vind ik het maar netjes als je u rekening heeft bij je werkgever.
Tenslotte hoeft de werkgever je ook niet te houden, voor wat hoort wat !
Sorry, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Het werk dat je voor uw werkgever presteert, mag / moet in mijn ogen compleet los staan ten opzichte van de persoonlijke keuzes die je in uw privé-leven maakt. Uiteraard moet je niet deloyaal zijn tov uw werkgever in uw privé-leven, maar dat een werkgever de keuzes beknot die je in uw privé-leven maakt, is niet kosjer.

Stel dat ik voor een klein ziekenhhuis in de buurt werk, een een levensbelangrijke operatie moet ondergaan. Stel dat mijn werkgever me dan belet dat ik hiervoor naar het UZ Leuven trek om daar de beste chirurg in te schakelen, maar dat mijn werkgever me verplicht om die operatie in het lokale ziekenhuis te laten uitvoeren door een minder ervaren chirurg. Wat zou je daarvan denken? Andere situatie? Inderdaad, de gevolgen zullen veel zwaarder zijn, maar uiteindelijk is het net dezelfde situatie als een bank die zijn werknemers verplicht daar een rekening te nemen om het loon op te laten storten, terwijl een rekening bij een andere bank misschien véél interessanter zou zijn voor de werknemer in kwestie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Anco123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jul 2017 16:38

Gebruiker21, ik ben het hier mee eens. Buiten de argumenten die reeds aangehaald zijn door anderen, zou in het specifieke geval van een hypothecaire lening nog het volgende kunnen aangebracht worden:

* Dit heeft niet alleen gevolgen voor mij, maar ook voor mijn partner die de lening mee zou aangaan.
* Misschien word ik in de nabije toekomst ontslagen, of beslis ik zelf om van werk te veranderen. De voorwaarden van de lening zijn echter vastgelegd en kunnen tot wel 25 jaar in de toekomst gelden, met de huidige leentermijnen.

Maar het heeft misschien geen zin om te discussieren of dit nu 'gevoelsmatig' of 'ethisch' zo hoort. Ik vroeg me enkel af er een wettelijke basis bestaat voor het beleid van de werkgever, of voor mijn eventuele afwijking van dit beleid.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 05 jul 2017 17:16

En kun je de vraag niet proberen te omzeilen?
Je opent een rekening bij je werkgever, ik veronderstel dat dit gratis is.
Je laat het loon hierop storten, en voert een automatische betaling van 100% in, die de dag na de loonstorting dit overstort naar je andere rekening.

Werkgever tevreden, jij tevreden.
Enig nadeel: 2 bankwerkdagen langer wachten op je geld.

polk
Berichten: 437

#9 , 05 jul 2017 17:36

12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers.

Art. 3. Het is de werkgever verboden de vrijheid van de werknemer om naar goeddunken over zijn loon te beschikken, op enigerlei wijze te beperken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jul 2017 10:18

Enig nadeel: 2 bankwerkdagen langer wachten op je geld.
Dit lost het probleem niet op dat je bij het aangeaan van een hypothecaire lening bepaalde voordelen krijgt bij sommige banken, als je je loon op de rekening van die bank laat storten. Voor een bank is dit iets anders dan elke maand een bepaald bedrag van rekening A naar B laten zetten (ook al gaat het om het integraal doorstorten van het loon).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”