Jobstudent met weekcontract - feestdagen

A.Hoebeeck
Topic Starter
Berichten: 54

Jobstudent met weekcontract - feestdagen

#1 , 29 jun 2017 18:51

Beste Forumgebruikers

Ik werk als jobstudent bij een bedrijf sinds enkele maanden. Contractueel heb ik met mijn werkgever weekcontracten waar ik op een zaterdag tewerkgesteld word. Het bedrijf heeft een eigen HR dienst. In de realiteit werk ik eigenlijk meer op een donderdag dan op een zaterdag.
Onlangs vroeg ik aan mijn werkgever of ik O.H. Hemelvaart (dat op een donderdag valt) of ik hier recht op had, om de reden dat ik wel heel vaak op een donderdag werk. Mijn werkgever zei van niet omdat volgens mijn contract ik slechts een dag werk, en dat dat de zaterdag is. Alle dagen die daarbij komen zijn volgens mijn werkgever een gunst, "ik kies namelijk om te werken, de werkgever verlangt dat niet.". Ik heb dus geen recht op een verloning op feestdagen.

Momenteel werk ik tijdens de zomermaanden iets meer dan 1 dag per week. Tijdens de week van van 17/07-21/07 zal ik bovendien een hele week (van maandag tot en met donderdag) werken. Wederom stelde ik de vraag aan mijn werkgever of ik dan hier wel de feestdag van 21 juli zal vergoed krijgen. Mijn werkgever gaf mij dezelfde uitleg, nl. dat de 21ste geen vaste werkdag is voor mij dus dat ik geen recht heb op een verloning hiervoor.

Klopt dit? Indien nee, wat kan ik hier tegen doen?

Met vriendelijke groeten


PS: Op de website van de VUB vond ik de volgende uitleg, echter begrijp ik ze niet goed want ik weet niet of dit wel op mij van toepassing is?
Jobstudent en betaalde feestdagen: hoe zit dat?

Als jobstudent heb je recht op de betaling van een feestdag. Werkt je deeltijds, dan heb je geen recht op de feestdagen (en de vervangingsdagen) die op een inactiviteitsdag vallen.

Bovendien moeten ook de feestdagen betaald worden die binnen een bepaalde periode vallen na het einde van de dienstbetrekking. De regels zijn als volgt: