Jobstudent met weekcontract - feestdagen

A.Hoebeeck
Topic Starter
Berichten: 54

Jobstudent met weekcontract - feestdagen

#1 , 29 jun 2017 18:51

Beste Forumgebruikers

Ik werk als jobstudent bij een bedrijf sinds enkele maanden. Contractueel heb ik met mijn werkgever weekcontracten waar ik op een zaterdag tewerkgesteld word. Het bedrijf heeft een eigen HR dienst. In de realiteit werk ik eigenlijk meer op een donderdag dan op een zaterdag.
Onlangs vroeg ik aan mijn werkgever of ik O.H. Hemelvaart (dat op een donderdag valt) of ik hier recht op had, om de reden dat ik wel heel vaak op een donderdag werk. Mijn werkgever zei van niet omdat volgens mijn contract ik slechts een dag werk, en dat dat de zaterdag is. Alle dagen die daarbij komen zijn volgens mijn werkgever een gunst, "ik kies namelijk om te werken, de werkgever verlangt dat niet.". Ik heb dus geen recht op een verloning op feestdagen.

Momenteel werk ik tijdens de zomermaanden iets meer dan 1 dag per week. Tijdens de week van van 17/07-21/07 zal ik bovendien een hele week (van maandag tot en met donderdag) werken. Wederom stelde ik de vraag aan mijn werkgever of ik dan hier wel de feestdag van 21 juli zal vergoed krijgen. Mijn werkgever gaf mij dezelfde uitleg, nl. dat de 21ste geen vaste werkdag is voor mij dus dat ik geen recht heb op een verloning hiervoor.

Klopt dit? Indien nee, wat kan ik hier tegen doen?

Met vriendelijke groeten


PS: Op de website van de VUB vond ik de volgende uitleg, echter begrijp ik ze niet goed want ik weet niet of dit wel op mij van toepassing is?
Jobstudent en betaalde feestdagen: hoe zit dat?

Als jobstudent heb je recht op de betaling van een feestdag. Werkt je deeltijds, dan heb je geen recht op de feestdagen (en de vervangingsdagen) die op een inactiviteitsdag vallen.

Bovendien moeten ook de feestdagen betaald worden die binnen een bepaalde periode vallen na het einde van de dienstbetrekking. De regels zijn als volgt:

Wie als jobstudent minder dan 15 dagen in dienst was van een werkgever, heeft geen recht op betaalde feestdagen na de dienstbetrekking;
Wie als jobstudent van 15 dagen tot één maand in dienst was zonder een onderbreking, heeft recht op de betaling van één feestdag die valt in de periode van 14 dagen na het einde van de overeenkomst;
Wie als jobstudent meer dan één maand in dienst was, heeft recht op alle feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de overeenkomst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2017 19:03

Alles hangt af van hoeveel dagen je werkt in juli
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

A.Hoebeeck
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 29 jun 2017 20:15

Alles hangt af van hoeveel dagen je werkt in juli
Momenteel een 10 dagen. Wat zorgt er voor dat dit van invloed kan spelen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jun 2017 20:54

omdat je X aantal dagen voor de betaalde dag gewerkt moet hebben om er recht op te hebben

Een werknemer die minder dan 5 dagen per week deeltijds tewerkgesteld is met een vast rooster, heeft recht op de feestdagen die samenvallen met zijn gewone werkdagen en op een vervangingsdag voor alle feestdagen die samenvallen met een dag waarop normaal niet gewerkt wordt in de onderneming.

Deeltijdse werknemer met een veranderlijk rooster

Een werknemer die deeltijds tewerkgesteld is en een veranderlijk rooster heeft, krijgt feestdagen en vervangingsdagen toegekend die samenvallen met de dagen waarop hij prestaties levert.
Voor alle feestdagen die samenvallen met een dag waarop die werknemer geen prestaties moet leveren, wordt daarentegen geen enkele vervangingsdag toegekend. Voor die dagen ontvangt de werknemer echter een 'vervangingsloon' waarvan de berekeningswijze bij Koninklijk Besluit werd bepaald.

Voorbeeld - Een deeltijdse werknemer met een veranderlijk rooster ontvangt zijn rooster voor juli en augustus 2010. Voor de week van 19 tot 25 juli 2010 voorziet zijn rooster 4x5u arbeidsprestaties op maandag, dinsdag, donderdag et vrijdag. Voor de week van 9 tot 15 augustus 2010 voorziet zijn rooster 4x5u arbeidsprestaties van maandag tot donderdag. Voor de feestdagen van 21 juli en 15 augustus 2010 krijgt de werknemer geen enkele vervangingsdag. Hij heeft daarentegen recht op het loon dat overeenstemt met het loon dat verdiend werd gedurende de 4 weken vóór de feestdag, gedeeld door het aantal arbeidsdagen dat gewerkt werd in de onderneming.


Best ga je eens met je arbeidscontract even tot bij een vakbond, daar kunnen ze dit juist controleren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2017 04:05


Een werknemer die deeltijds tewerkgesteld is
is geen deeltijdse werknemer
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2017 08:22

Voor jobstudenten is dit als volgt

Wie als jobstudent minder dan 15 dagen in dienst was van een werkgever, heeft geen recht op betaalde feestdagen na de dienstbetrekking;
Wie als jobstudent van 15 dagen tot één maand in dienst was zonder een onderbreking, heeft recht op de betaling van één feestdag die valt in de periode van 14 dagen na het einde van de overeenkomst;
Wie als jobstudent meer dan één maand in dienst was, heeft recht op alle feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de overeenkomst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

A.Hoebeeck
Topic Starter
Berichten: 54

#7 , 30 jun 2017 08:37

Voor jobstudenten is dit als volgt

Wie als jobstudent minder dan 15 dagen in dienst was van een werkgever, heeft geen recht op betaalde feestdagen na de dienstbetrekking;
Wie als jobstudent van 15 dagen tot één maand in dienst was zonder een onderbreking, heeft recht op de betaling van één feestdag die valt in de periode van 14 dagen na het einde van de overeenkomst;
Wie als jobstudent meer dan één maand in dienst was, heeft recht op alle feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de overeenkomst.
Wel, die uitleg vind ik ook. Had deze ook in mijn topic gezet. Wil dit dan zeggen dat ik 15 dagen aan een stuk moet tewerkgesteld zijn zonder dat daar een dag vantussen valt? Dit zou dan kunnen resulteren in het feit dat mijn werkgever zou kunnen opteren dat ik slechts 14 dagen aan een stuk werk om mij dan geen feestdag te hoeven uitkeren. Of wilt dit zeggen dat als ik over de drie maand dat ik reeds werk voor deze werkgever al meer dan 15 dagen heb gewerkt ik automatisch recht heb op de betaling van een feestdag?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jun 2017 08:45

Ik denk dat je een zeer slimme werkgever heeft die niet graag betaald.

Maar ik zou toch even tot bij een vakbond gaan met je contracten en die even laten bekijken.

Men spreekt over tewerkstelling aan één stuk van 15 dagen !

Ik weet vroeger had ik altijd studenten en ik moest voor die in julie werkten den 21 juli en ook den 15 augustus betalen, en die die in augustus werkten enkel den 15 aug betalen wat ik toen ook niet eerlijk vond tegen over de studenten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jun 2017 12:50

Voor jobstudenten is dit als volgt

Wie als jobstudent minder dan 15 dagen in dienst was van een werkgever, heeft geen recht op betaalde feestdagen na de dienstbetrekking;
Wie als jobstudent van 15 dagen tot één maand in dienst was zonder een onderbreking, heeft recht op de betaling van één feestdag die valt in de periode van 14 dagen na het einde van de overeenkomst;
Wie als jobstudent meer dan één maand in dienst was, heeft recht op alle feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de overeenkomst.
is het geen algemene regelgeving en niet enkel voor jobstudenten?

Art. 14. <KB 1989-03-23/30, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 1989-01-01> (De werkgever blijft gehouden tot betaling van :
1° het loon voor één feestdag die valt in de periode van veertien dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van vijftien dagen tot één maand in dienst van de onderneming is gebleven;
2° het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van dertig dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan één maand in dienst van de onderneming is gebleven.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”