Voorheffing/Belastingen en echtgenote werkloos

Dragozoid
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorheffing/Belastingen en echtgenote werkloos

#1 , 29 jun 2017 12:36

Beste,

Mijn vraag betreft het impact van mijn werkloze partner en het effect hiervan op de voorheffing normale bezoldigingen en de belastingafrekening.

Onlangs ben ik van job veranderd. Bij mijn vorige werker had ik een brutoloon van +- 2700 euro en de voorheffing bedroeg +-460 euro. Mijn echtgenote was/is werkloos en volgens de loonbrief werd ze niet als ten laste beschouwd. Jaarlijks kreeg ik een bedrag van ca. 2000-3000 euro terug van de belastingen. Wij huren een appartement en hebben verder geen kapitaal om aan te geven bij de belastingen, dus vermoed ik dat de teruggave bijna volledig te wijten is het feit dat mijn echtgenote werkloos is (zogenaamde huwelijksquotiënt??).

Bij mij nieuwe werkgever is het brutoloon +- 2500 euro (heb nu bedrijfswagen, vandaar lager loon) en voorheffing bedraagt nu ca. 220 euro. Op de loonbrief staat letterlijk dat mijn echtgenote ten laste is.

Mijn vraag is: zal mijn gezin, door het feit dat mijn echtgenote beschouwd wordt als ten laste en door de veel lagere voorheffing, nu een proportioneel lager bedrag krijgen van de belastingen? Met andere worden, zal het verschil in bedrag voorheffing tussen de twee werkgevers een impact hebben op de belastingsafrekening (onder voorwaarde dat alle andere parameters niet zijn gewijzigd)?

Bijkomende info: ik heb ook een kind ten laste.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Ken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2017 13:58

Met andere worden, zal het verschil in bedrag voorheffing tussen de twee werkgevers een impact hebben op de belastingsafrekening (onder voorwaarde dat alle andere parameters niet zijn gewijzigd)?
ja, je dient de bedrijfsvoorheffing te aanzien als een voorschot op de eindafrekening,
en als je voor iets een voorschot van 5000 of 2500 geeft zal dit uiteraard een verschil geven op de eindafrekening.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Loon”