Na ontslag vorig jaar, verlof opnemen tijdens werkloosheid of tijdens nieuwe job of niet opnemen?

OneTriumphTea
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Na ontslag vorig jaar, verlof opnemen tijdens werkloosheid of tijdens nieuwe job of niet opnemen?

#1 , 28 jun 2017 15:08

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, krijg verschillende uitleg op via verschillende platforms.

Vorig jaar eind november ontslag gekregen, correct uitbetaald,
dus resterend enkel vakantiegeld (nog op te nemen dagen in 2016) werd uitbetaald,
de resterende vakantiedagen werden op het einde van mijn opzegperiode (reeds in 2017) bijgeteld vooraleer uitkering kon starten.

Ook enkel en dubbel vakantiegeld voor opgebouwd verlof in 2016 werd uitbetaald, dus op te nemen in 2017.

Was actief en specifiek op zoek naar werk.
Heb goede match gevonden, start vanaf 3 juli.

Als ik goed gerekend heb, dan heb ik recht op 18 dagen verlof.

Bij mijn nieuwe werkgever zal ik geen 18 verlofdagen nodig hebben, 10 dagen is genoeg, ben nu toch al een tijdje thuis...

Wat komt mij financieel het beste uit?
- 8 dagen laten opnemen deze maand tijdens werkloosheid uitkering => dus voor 8 dagen geen uitkering, logisch want geld al gekregen
- 8 dagen toch opnemen bij nieuwe werkgever => zullen dan niet betaald worden, want geld al gekregen....eerste optie is dan beter want verlies van uitkering is lager dan verlies van nieuwe loon
- 8 dagen niet opnemen => heb gehoord dat "ze" dan mijn verlofgeld kunnen terugvorderen, weten niet of het gaat over enkel of dubbel of beide...klopt dit? lijkt mij wat een vreemde redenering...kan mij wel inbeelden dat er bedoeld wordt dat ik meer belasting moet betalen omdat mijn loon wat hoger is...maar daar zit ik niet mee in.
-andere oplossing?....overzetten naar volgend jaar mag toch niet he?

Heeft opnemen van verlof een impact op mijn verlof voor volgend jaar?
Verlof wordt normaal gezien gelijkgesteld met gewerkte dagen dacht ik, dus tellen mee
...de dagen dat ik nog in uitkering zat, tellen die ook mee voor verlofopbouw volgend jaar,
nu zal ik 1 maand en een week uitkering hebben "getrokken"


alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2017 15:45


- 8 dagen niet opnemen => heb gehoord dat "ze" dan mijn verlofgeld kunnen terugvorderen, weten niet of het gaat over enkel of dubbel of beide...klopt dit? lijkt mij wat een vreemde redenering...kan mij wel inbeelden dat er bedoeld wordt dat ik meer belasting moet betalen omdat mijn loon wat hoger is...maar daar zit ik niet mee in.
-andere oplossing?....overzetten naar volgend jaar mag toch niet he?
Klopt niet, indien je geen verlof zou nemen zal je nooit je vakantie geld moeten terug storten !

Verlof is een recht en een werkgever moet de kans geven om verlof te nemen, als je door omstandigheden geen verlof heeft genomen staat daar GEEN sanctie tegen over !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 jun 2017 20:00

En nieuwe werkgever zal al niet tevreden zijn als je al meteen de eerste 6 maanden van uw job begint met verlof te vragen

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jun 2017 02:12

En nieuwe werkgever zal al niet tevreden zijn als je al meteen de eerste 6 maanden van uw job begint met verlof te vragen
pffff...

Art. 145.Jaarlijkse vakantie Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.

De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

OneTriumphTea
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2017 12:25

OK, dus als ik het goed begrijp hoef ik niet al mijn dagen verlof op te nemen dit jaar,
ze zijn al uitbetaald (enkel en dubbel),
niemand kan het geld van niet opgenomen dagen terugvorderen,
als ik verlof neem bij mijn nieuw werk zal mijn nieuwe werkgever die dagen niet hoeven te betalen.

Dus beter geen verlof nemen tijdens de werkloosheidsperiode,
alleen verlof nemen dat nodig is bij mijn nieuwe werkgever (10 dagen allicht op de komende 6 maand)


En nieuwe werkgever zal al niet tevreden zijn als je al meteen de eerste 6 maanden van uw job begint met verlof te vragen
...we staan nu vlak voor het zomerverlof, er komt ook nog eindejaarsperiode dit jaar....begrijp ik het goed jouw stelling is om gedurende een half jaar geen verlof te vragen?.....uiteraard is er tijdens de sollicitatieprocedure over komend verlof gesproken....

OneTriumphTea
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2017 12:28


Klopt niet, indien je geen verlof zou nemen zal je nooit je vakantie geld moeten terug storten !

Verlof is een recht en een werkgever moet de kans geven om verlof te nemen, als je door omstandigheden geen verlof heeft genomen staat daar GEEN sanctie tegen over !
OK, enkel wanneer je bij zelfde werkgever (enkel verlofgeld dan nog niet betaald) vrijwillig geen verlof neemt is de werkgever niet verplicht het enkel verlofgeld uit te betalen....in dat geval ben je dus geen geld kwijt, maar heb je enkel een paar dagen minder thuis kunnen zitten

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jun 2017 13:47


als ik verlof neem bij mijn nieuw werk zal mijn nieuwe werkgever die dagen niet hoeven te betalen.
verdiend u nu meer dan bij uw vorige werkgever?

28/6/1971 art 2............ Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

hierop is geen sanctie voorzien voor de werknemer wel is er een sanctie voorzien voor de werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 29 jun 2017 21:23

En nieuwe werkgever zal al niet tevreden zijn als je al meteen de eerste 6 maanden van uw job begint met verlof te vragen
Mijn nieuwe werkgever, waar ik nog maar 5 maand werk, is net niet tevreden omdat ik te weinig verlof genomen heb in die 5 maanden tijd...
Bottomline: dit bericht is subjectief, en hangt van WG tot WG af, maar zoals andere berichten al aanhaalden is de wet er alvast duidelijk in.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jun 2017 21:43

Mijn nieuwe werkgever, waar ik nog maar 5 maand werk, is net niet tevreden omdat ik te weinig verlof genomen heb in die 5 maanden tijd...


in.
Dan hebben ze je ook zo dringend niet nodig als je al kan gemist worden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 29 jun 2017 21:44

Mijn nieuwe werkgever, waar ik nog maar 5 maand werk, is net niet tevreden omdat ik te weinig verlof genomen heb in die 5 maanden tijd...


in.
Dan hebben ze je ook zo dringend niet nodig als je al kan gemist worden
Als een bedrijf niemand op verlof kan laten gaan, en dus niemand een dag kan gemist worden, dan klopt er iets niet met het bedrijf.

OneTriumphTea
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 jun 2017 20:52


als ik verlof neem bij mijn nieuw werk zal mijn nieuwe werkgever die dagen niet hoeven te betalen.
verdiend u nu meer dan bij uw vorige werkgever?

28/6/1971 art 2............ Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

hierop is geen sanctie voorzien voor de werknemer wel is er een sanctie voorzien voor de werkgever
Mijn bruto loon is bij nieuwe werkgever lager dan bij vorige, het is toch enkel bruto loon waar vakantie op berekend word he?
Mijn nieuwe werkgever zal dus voor niet opgenomen vakantiedagen niets extra moeten opleggen.

...toch rare regelingen allemaal hoor, ben nu half jaar thuis, vind dat ik voldoende "verlof" heb gehad,
bij nieuwe werkgever wil ik mij goed inwerken en vind ik dat ik de komende 6 maand met 10 verlofdagen voldoende verlof zal hebben,
die andere 8 dagen wil ik helemaal niet opnemen....
Welke sancties zijn dat dan voor de werkgever....

OneTriumphTea
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jul 2017 17:35

Als mijn werkgever mij er op wijst dat ik nog verlof moet nemen en ik doe dat niet, dan kan mijn werkgever toch niets boven het hoofd hangen?
Denk dat dit enkel kan indien de werkgever verhinderd dat een werknemer verlof neemt...

The Chaser
Berichten: 63

#13 , 10 jul 2017 18:37

Ik neem onder werkloosheid nooit verlof op.
Als je echter in december werkloos bent dan zullen ze je nog op te nemen vakantie dagen aftrekken van je dop dagen. Dus dan betaal je jezelf uit. Heb je echter in december al intrim of vast werk dan komen ze niks terug vorderen.

Als je onder in trim werkt en je neemt verlof op, probeer dan deze dagen te doppen. Zie mijn uitleg boven. Want onbetaald verlof doet de vakbond vaak af als niet echt verlof. En tellen ze niet mee als dagen dat ze aftrekken in december.

Als je minder dagen vakantie neemt die al uitbetaald is dan val je soms in een hogere belasting schijf. Ik heb wel flink wat moeten afgeven aan de fiscus. Maar uiteindelijk hou je er altijd wel iets aan over hoor.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 jul 2017 05:21

Als je minder dagen vakantie neemt die al uitbetaald is dan val je soms in een hogere belasting schijf.
interessant, vertel eens hoe dit in mekaar zit
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 jul 2017 09:47


Als je minder dagen vakantie neemt die al uitbetaald is dan val je soms in een hogere belasting schijf. Ik heb wel flink wat moeten afgeven aan de fiscus. Maar uiteindelijk hou je er altijd wel iets aan over hoor.
Als je dit met je één oog bekijk zou je dit kunnen denken, maar als je het totaal kosten plaatje bekijk heb je nog winst !

1/ je betaald al voorheffing op je verlofgeld.

2/als je 3 weken geen verlof neemt, dan word er op dit loon die je verdient tijdens deze 3 weken ook bedrijfsvoorheffing betaald !!

3/En als kers op de taart krijg je nog voor die drie weken verlofgeld +/- 16% die je volgend jaar krijgt !

Dus je heeft winst in plaats van aan vadertje staat te geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”