Verlof/vakantiedagen

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Verlof/vakantiedagen

#1 , 21 jun 2017 17:05

Ik heb even een vraagje.
Ik werk momenteel via interim bij een bedrijf, maar de laatste week van juli zijn alle vertegenwoordigers op verlof, waardoor ik ook geen werk zal hebben. Nu zei de baas dat ik eventueel die week ook vrij mag nemen (moet niet).
Maar mijn vraag is, ik heb geen recht op betaald verlof, stel dat ik die week 'vrij' neem, dus een interimcontract krijg. Zou ik dat dan door de vakbond/werkloosheid kunnen laten uitbetalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2017 17:50

ga eens tot bij je vakbond om dit te bespreken, ben je een schoolverlater of ben je in orde om te stempelen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#3 , 21 jun 2017 23:42

ga eens tot bij je vakbond om dit te bespreken, ben je een schoolverlater of ben je in orde om te stempelen ?
Ik ben in orde om te stempelen, werk al meer als 4j (alleen altijd interim :/)

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 22 jun 2017 05:53

Wat bedoel je met "ik heb geen recht op betaald verlof"?
Aangezien je reeds 4 jaar werkt heb je dit recht wel (tenzij natuurlijk dat je al je dagen reeds opgenomen hebt). Indien je voltijds werkte is dit 20 dagen, anders is het een aantal dagen pro rata berekend op hoeveel dagen je het voorgaande jaar gewerkt hebt.

Als arbeider wordt je op het ogenblik dat je vakantie neemt niet betaald, omdat je je loon voor de betaalde vakantie krijgt in de vorm van je jaarlijks vakantiegeld (in mei/juni).
Ben je bediende, dan wordt als interimmer je vakantiegeld elke week mee uitbetaald (1/52), en dan is het opnemen van vakantie praktisch gezien hetzelfde als een arbeider, op het ogenblik van je vakantie wordt je niet betaald, omdat je je loon voor vakantiedagen reeds hebt ontvangen.

Dus, met andere woorden, je zou kunnen stempelen, maar u moet wel zien dat je 20 vakantiedagen opgenomen worden tegen het einde van het jaar, indien niet gaat men je stempelgeld terugvorderen (aangezien u dan een periode dubbel betaald geweest bent, namelijk met stempelgeld, en dan nog eens met je vakantiegeld).

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#5 , 26 jun 2017 07:39

Wat bedoel je met "ik heb geen recht op betaald verlof"?
Aangezien je reeds 4 jaar werkt heb je dit recht wel (tenzij natuurlijk dat je al je dagen reeds opgenomen hebt). Indien je voltijds werkte is dit 20 dagen, anders is het een aantal dagen pro rata berekend op hoeveel dagen je het voorgaande jaar gewerkt hebt.

Als arbeider wordt je op het ogenblik dat je vakantie neemt niet betaald, omdat je je loon voor de betaalde vakantie krijgt in de vorm van je jaarlijks vakantiegeld (in mei/juni).
Ben je bediende, dan wordt als interimmer je vakantiegeld elke week mee uitbetaald (1/52), en dan is het opnemen van vakantie praktisch gezien hetzelfde als een arbeider, op het ogenblik van je vakantie wordt je niet betaald, omdat je je loon voor vakantiedagen reeds hebt ontvangen.

Dus, met andere woorden, je zou kunnen stempelen, maar u moet wel zien dat je 20 vakantiedagen opgenomen worden tegen het einde van het jaar, indien niet gaat men je stempelgeld terugvorderen (aangezien u dan een periode dubbel betaald geweest bent, namelijk met stempelgeld, en dan nog eens met je vakantiegeld).
Die 4 jaar dat ik werkte is altijd interim geweest ;)
Ja ik kom wel aan mijn 20 dagen in losse dagen die ik al heb opgenomen en nog ingepland heb... dus dan zou ik eigenlijk voor die week gewoon kunnen stempelen?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2017 10:56

. dus dan zou ik eigenlijk voor die week gewoon kunnen stempelen?
ja, je werkgever (uitzendkantoor)mag je ook ergens anders een week laten werken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#7 , 27 jun 2017 09:37

. dus dan zou ik eigenlijk voor die week gewoon kunnen stempelen?
ja, je werkgever (uitzendkantoor)mag je ook ergens anders een week laten werken
Ja maar dat ga ik niet gaan doen, ik ga nl nooit ergens een weke werk vinden in mijn functie... en in zou dan nl ook wel liever gewoon een weekje thuis zijn eens ;)

Terug naar “Loon”