Kan “dienstwagen” zomaar weggenomen worden?

huppeldepupper
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan “dienstwagen” zomaar weggenomen worden?

#1 , 21 jun 2017 07:59

Ik heb sinds meerdere jaren een dienstwagen met privé gebruik.
Mondeling en volgens interne website behoort dit niet tot het loonpakket,
maar de carpolicy (bijlage contract) vermeld hier niets over en de wagen staat wel op mijn loonbrief vermeld als:
code 3090 voordeel alle aard (woon werk verkeer), erbij en terug eraf uiteraard.
Nu deelt men mij mee dat “men” voor deze functie een dienstwagen niet meer nodig acht, en dat de werk-verplaatsingen op andere manieren kunnen, dus de dienstwagen zal stoppen.
Hoofd vragen:
1. Kan “men” mij deze wagen zomaar afnemen?
2. Is men mij hier wel/geen/voorwaardelijk (loons-) compensatie voor verplicht?
Bijvragen:
3. In hoeverre moet “men” dit argumenteren of kan ik dit aanvechten?
4. is dit een extralegaal voordeel, ongeacht de woordkeuze van dienstwagen etc.?
5. (vanaf hoeveel jaar) kan ik spreken van een verworven recht?
6. Kunnen jullie nog met andere belangrijke juridische tips/vragen helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
OneTriumphTea
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2017 21:04

Uit ervaringen van familielid die jaren een wagen van het werk ter beschikking had en bij wissel van verantwoordelijke beslist werd dat de wagen niet meer nodig was voor uitoefenen van job, functiewagen werd vervangen door kilometervergoeding.

1. ja, indien niet tot loonpakket behoort
2. neen, uiteraard wanneer u nu uw eigen wagen gebruikt voor werkverplaatsingen is een vergoeding mogelijk, rond de 0.33 eur / km
3. hoeft volgens mij niet beargumenteerd te worden, als management beslist dat werk op andere manier uitgevoerd moet worden dan kan je daar weinig aan doen....
4. wanneer u de wagen ook privé mocht gebruiken dan is dat een extra legaal voordeel waarop u belast werd, die voordeel en bijhorende belasting zal wegvallen imo
5. maakt volgens mij niet uit, uw bazen hebben beslist dat voor die functie geen wagen meer nodig is, was misschien vorige 20 jaar wel zo, maar nu niet meer, tijden veranderen, behoeftes veranderen, etc...
6. eerlijk tegen je verantwoordelijke zeggen dat je dit een heel jammere beslissing vind en dat je die moeilijk kan begrijpen, leg hen uit waarom jij vind dat je wel een wagen nodig hebt

Reclame

Terug naar “Loon”