te lage looncategorie

ziggo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

te lage looncategorie

#1 , 15 jun 2017 21:29

Ik ben in 2006 beginnen te werken als vloerder/tegelzetter na een 3-jarig leercontract.(getuigschrift van leertijd behaald)
Ik ben gestart in Looncategorie 1. Na een paar jaar wou ik opslag krijgen maar mijn werkgever weigerde dat meermaals, pas na 6 jaar(2012) kwam ik in looncategorie 2 terecht. Nog niet echt wat ik wilde maar heb het even zo gelaten. eind 2013 ben ik eens bij de vakbond langs gegaan en die wisten me te vertellen dat het beroep dat ik uitoefende (vloeren-tegelen-marmer trappen maken,etc...) in categorie 3 behoorde en dat ik dus al lang onderbetaald werd. Ik ben hiermee naar mijn werkgever gegaan en die ging het eens bekijken en nazien. na enkele maanden nog altijd geen reactie heb het meermaals opnieuw gevraagd en kreeg altijd hetzelfde antwoord, ben dan uiteindelijk terug naar de vakbond geweest voor een loonsberekening en nazicht met de bevestiging dat er een tekort aan loon is. heb hun dan toestemming gegeven om er verder mee door te gaan en nu na een half jaar na in gebreke stelling. krijg ik ineens een brief van de vakbond met een antwoord van intussen mijn ex-werkgever waarin stond.

Kort samengevat,
Een getuigschrift is geen diploma en dat de looncategorie marktconform was ten alle tijden.
De reden voor geen opslag was dat ik noch de vakbekwaamheid en noch de rendement had, in de werkgever zijn evaluaties en daarom niet verplicht was om mij hoger in te schrijven.
En dat ik ten dienste van een andere vloerder werkte de gehele periode. (Ik heb altijd alleen op de werf gestaan)

De vakbond vroeg mij dan om op die brief mijn bemerkingen te geven.

Ik naar de vakbond en die zeiden dat ze zonder getuigeverklaringen niks meer konden doen, om te bewijzen dat ik effectief zelf tegels en vloer plaatste.

Mijn vraag is eigenlijk, is het voor een werkgever echt met zo een simpel briefje zo makkelijk om er van af te komen? en wat zou ik verder kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2017 21:46


en wat zou ik verder kunnen doen?

Cat 2 is een geoefende werkman

Cat 3 is een geschoolde 1ste graad

Je zou best ander werk zoeken en onderhandelen over je loon !

Ik denk dat je cat 3 moeilijk zal kunnen hard maken bij je huidige werkgever, er is een verschil van ongeveer 1€ per uur ! .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Loon”