vakantiegeld en tijdskrediet

ival
Topic Starter
Berichten: 2

vakantiegeld en tijdskrediet

#1 , 14 jun 2017 10:28

Vandaag wordt mijn vakantiegeld uitbetaald. Ik heb al mijn loonfiche ontvangen en dit is 400 euro minder dan verwacht. Ik werk 80%.

Nu start op 19/6 mijn halftijds tijdskrediet. Bij navraag bij de afdeling lonen op mijn werk zeggen ze dat mijn vakantiegeld berekend wordt op het percentage dat ik werk op 30/6. Kan dit zomaar? Drie weken van de maand heb ik toch nog 80% gewerkt en dan wordt nu ineens berekend op 50%.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 jun 2017 11:09

Normaal moet het berekend worden op de periode juni '16 -> mei '17.
Echter zou het ook kunnen (wat veel bedrijven doen) dat ze dit nu inderdaad zo berekenen met dat je halftijds gaat werken, en het moment dat je terug voltijds werkt, krijg je terug de voltijdse extra's (zoals vakantiegeld), ook al heb je dan in theorie hier geen recht op (en nu wel).
Dit wordt zo vaak gedaan met verlof, dus met vakantiegeld ook me dunkt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2017 11:14

Normaal moet het berekend worden op de periode juni '16 -> mei '17.
Bij werknemers dus geen ambtenaren word het vakantie geld gerekend op de periode van 1/01 tot 31/12 van het vorig jaar dit is voor werklieden, bij bedienden is de periode het zelfde maar op het loon van 1/06 van het lopend jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 14 jun 2017 12:28

“Art.9.Het bedrag van het vakantiegeld wordt door de Koning vastgelegd, na advies van de Nationale Arbeidsraad en van het bevoegde Beheerscomité, onder de vorm van een percentage van de bezoldigingen van het vakantiedienstjaar, die als basis gediend hebben voor de berekening van de verschuldigde bijdrage voor de samenstelling van bedoeld vakantiegeld, eventueel vermeerderd door een fictieve bezoldiging voor de inactiviteitsdagen die met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld zijn. Art.10.Onverminderd de bepalingen bedoeld bij artikel 11, bepaalt de Koning de met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgestelde inactiviteitsdagen, de voorwaarden waaronder zij kunnen in aanmerking worden genomen, alsmede het fictief loon dat voor de berekening van het vakantiegeld van de gelijkgestelde dagen als grondslag moet dienen. Op voorstel van het betrokken paritair orgaan en na raadpleging van de Nationale Arbeidsraad, kan de Koning aan sommige nijverheidstakken afwijkingen toestaan van de bepalingen van het eerste lid.”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers). Zie ook Koninklijk Besluit 30 maart 1967.
Ik ga ervan uit dat u geen hoofdarbeider bent en er geen extra vakantiedagen zijn ingevolge CAO.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 14 jun 2017 13:01

Normaal moet het berekend worden op de periode juni '16 -> mei '17.
Bij werknemers dus geen ambtenaren word het vakantie geld gerekend op de periode van 1/01 tot 31/12 van het vorig jaar dit is voor werklieden, bij bedienden is de periode het zelfde maar op het loon van 1/06 van het lopend jaar.
Mea culpa, hier heb je gelijk in. Was even in de war met andere voordelen die ook in juni betaald worden (ecocheques bijvoorbeeld, mits je daar recht op zou hebben).

Terug naar “Loon”