uren aftrekken van loon.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

uren aftrekken van loon.

#1 , 13 jun 2017 10:03

Er zijn een paar mensen die me een probleem voorgelegd hebben waar ik geen sluitend antwoord op weet.

Men moet om 10.00 uur op de werkplaats zijn, want er kan vanaf 10.00 uur werk liggen om vervoerd te worden, maar de eerste klant is pas om 11.15uur, men betaalt gewoon deze 1:15 uur niet, men mag pas rekenen vanaf de eerste klant.

Nu alles gaat vlot en om 15:00 uur terug geen werk, maar wel om 17:00 uur tot en met 20:00 uur.

De vraag is mag men nalaten deze 2 uur en 1:15uur van in de ochtend te betalen ??

Men is fysiek aanwezig op de werkplaats.

Dit probleem is altijd op zaterdag en zondag, op weekdagen heeft men werk genoeg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 13 jun 2017 10:16

M.i. moet dit uitbetaald worden, men is fysiek aanwezig op de werkplaats, wat toch iets anders is dan thuis op standby staan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2017 11:46

Werkgever moet zorgen dat er werk is. Als de werknemer er om 10u00 moet zijn, moet de werkgever maar zorgen dat er andere dingen te doen zijn in het geval er nog geen klanten zijn (opruimen, klasseren, administratie, ...). Uiteraard moeten die uren dus betaald worden!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2017 16:44



De vraag is mag men nalaten deze 2 uur en 1:15uur van in de ochtend te betalen ??
16/3/1971
art 19,
tweede lid
Onder arbeidsduur wordt verstaan : de tijd gedurende welke het personeel ter beschikking is van de werkgever.

wat staat er van in het arbeidsreglement?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jun 2017 16:47

Ze hebben me hun arbeidsreglement getoond en dit is een arbeidsreglement van meer dan 40 blz.

Dat ze occasioneel ander werk kunnen doen, maar het probleem is dat dit meestal niet voorhanden is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jun 2017 16:56

Dat ze occasioneel ander werk kunnen doen, maar het probleem is dat dit meestal niet voorhanden is !
Da's het probleem van de werkgever. In een arbeidsrelatie is één van de verplichtingen van de werkgever om gepast werk te voorzien voor zijn werknemers. Het feit dat dit werk niet voorhanden is, is niet de schuld van de werknemer, en kan dus niet op hen afgeschoven worden door die uren niet te betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 13 jun 2017 16:57

Ze hebben me hun arbeidsreglement getoond en dit is een arbeidsreglement van meer dan 40 blz.

Dat ze occasioneel ander werk kunnen doen, maar het probleem is dat dit meestal niet voorhanden is !
Dat is het probleem van de werkgever, niet van de werknemer.

Terug naar “Loon”