Niet-betaling van brugdag (feestdag) en feestdag (OLVH)

GiacomoMallaci
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Niet-betaling van brugdag (feestdag) en feestdag (OLVH)

#1 , 04 jun 2017 22:23

Beste,

Ik richt mij tot jullie, in de hoop geholpen te worden, daar mijn vakbond mij tegenstrijdige informatie geeft.

Ik stond, onder een interimcontract, werkzaam bij bedrijf X, waar ik ongeveer 8 maand werd tewerkgesteld.
01.01.2017 werd ik nooit uitbetaald. Deze werd aangeduid als 'brugdag' die ik zou moeten opnemen en dit op 26.05.2017 (dag volgend op OLVH).

De laatste week van april werd besloten dat 2 mensen uit onze divisie zouden afvloeien omwille van rode cijfers.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik was 1 van die 2 werknemers. 01.05.2017 was een feestdag, die ik netjes uitbetaald kreeg.

Na veel 'gesurf' op het internet, was ik onder de indruk dat de feestdagen, in een tijdspanne van 1 maand, na einde contract moeten worden betaald door het interimkantoor. Bij de vakbond zeiden ze dat ik mij moest wenden tot de juridische dienst, waar ik een vage uitleg kreeg via mail.

Op 17.05.2017 werd ik tewerkgesteld via een ander interimkantoor, voor de periode van 1 dag.

Mijn vragen zijn;

1) Heb ik recht op de uitbetaling van 25.05.2017 (OLVH) en 26.05.2017 (brugdag ter vervanging van 01.01.2017) en zoja, ... (zie vraag 2)
2) Wie betaald mijn feestdag(en) uit? Interim 1 en/of Interim 2?

Ik wens jullie alvast vriendelijk te bedanken.

Giacomo Mallaci

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 jun 2017 23:00

Voor zover ik de interimwetgeving ken:

25/05/2017 heb je sowieso recht op, je hebt immers meer dan een maand gewerkt.
26/05/2017 is een twijfelgeval, ik zou eerder neigen van niet.

Wie moet er uitbetalen?
Interim 1 me dunkt, daar je de tewerkstelling waarbij je het recht op feestdagen die binnen de 30 vallen hebt opgebouwd bij hun.

GiacomoMallaci
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2017 05:29

Hallo Blaatpraat e.a.,

Bedankt alvast voor jouw antwoord.

Is het dan 'legaal' dat een bedrijf haar werknemers' wettelijke feestdagen verplaatst en ze dan niet uitbetaalt indien het ontslag vóór de zogenaamde brugdag valt?

26/05/2017 is toch gewoon mijn feestdag van 1 januari 2017?

Giacomo

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 05 jun 2017 11:09

De reden dat ik neig naar "niet", is omwille van de feestdagenwet:
Als een bedrijf een feestdag collectief verplaatst, is dit voor iedereen die die dag werkt van toepassing.
Ook voor de mensen die op het moment van de feestdag zelf nog niet in dienst waren.
Mensen die tussen de feestdag en de vervangende feestdag ontslag genomen hebben (of gekregen hebben, of ...) hebben pech.

Als die mensen naar een ander bedrijf gaan, die dit niet doet, hebben ze volledig pech.
Als men echter van een bedrijf komt die de feestdag direct de dag erna gepland heeft, en nu gaat men naar een bedrijf waarbij de feestdag collectief later gepland wordt, dan heeft men recht op betaling bij beide bedrijven voor 1 feestdag.

Daarom vermoed ik dat je geen recht zal hebben op een betaling voor die brugdag.

GiacomoMallaci
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2017 13:44

Hallo Baalpraat,

Bedankt!

Ik stuurde deze vraag ook naar mijn kantoor - ACLVB -, ombudsman Federgon en mijn advocaat.
Ik hoop een éénduidig antwoord te krijgen want nu stoort het niet-weten mij. Ik wil graag waar ik recht op heb. Probleem is dat ik zoveel dubbelzinnige antwoorden krijg, o.a. van mijn vakbond.

Verschrikkelijk gewoon.

Giacomo

GiacomoMallaci
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2017 22:37

@ Blaatpraat; excuses zie dat ik jouw nick foutief schreef.

Terug naar “Loon”