Loonsopslag: tankkaart voor privéwagen

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Loonsopslag: tankkaart voor privéwagen

#1 , 02 jun 2017 00:07

Ik ben van plan om opslag te gaan onderhandelen de komende weken/maanden. Ik geloof in België niet in brutoloonsverhogingen (promotieval), dus wil het creatiever aanpakken.

Destijds kon ik bij de start van mijn job kiezen tussen een firmawagen zonder tankkaart of geen firmawagen en een km-vergoeding in de plaats.

Nota: onze km-vergoeding valt niet onder woon-werkverkeer maar onder dienstreizen, dus verhoogde vergoeding en niet belast. Netto komt dit neer op ong. €450/maand gemiddeld.

Nu wil ik voor mijn volgende loonsonderhandeling vragen voor een tankkaart die ik voor mijn privéwagen kan gebruiken, met behoud van de bestaande km-vergoeding.

2 vragen:
1) is dit fiscaal interessant?
2) is dit effectief mogelijk tankkaart én km-vergoeding te combineren?
3) is een firmawagen met tankkaart voor de werkgever interessanter om te geven ipv optie 2?

Komt erop neer dat ik dus mijn huidig nettoloon wil behouden, maar geen rekening meer wil houden met een benzinebudget uit eigen zak (ong. €200/maand).

Eventueel andere opties die jullie kunnen aanbevelen zijn natuurlijk ook meer dan welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 05 jun 2017 14:15

Is die kilometervergoeding van 450€ voor woon-werkverkeer? Zo ja zal de fiscus vroeg of laat met een regularisatie op de proppen komen.

Tankkaart voor privewagen is ook te belasten als Voordeel Alle Aard.

Een peomotieval bestaat niet. Wel is het zo dat door opslag eventueel kortingen wegens klein inkomen wegvallen (duurdere huur sociale woning, geen studiebeurs meer, ...) wat als een "val" kan beschouwd worden.

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 05 jun 2017 22:40

Is die kilometervergoeding van 450€ voor woon-werkverkeer? Zo ja zal de fiscus vroeg of laat met een regularisatie op de proppen komen.
=> neen, zoals vermeld zijn het dienstreizen, nul woon-werk verkeer

Tankkaart voor privewagen is ook te belasten als Voordeel Alle Aard.
=> dus? Graag specifieker aub!

Een promotieval bestaat niet. Wel is het zo dat door opslag eventueel kortingen wegens klein inkomen wegvallen (duurdere huur sociale woning, geen studiebeurs meer, ...) wat als een "val" kan beschouwd worden.
=> dan nog vind ik het niet interessant, want een bruto opslag kost de werkgever aanzienlijk meer dan een extralegaal voordeel. En als werknemer hou je ook minder over tov een extralegaal voordeel (puur financieel gezien).

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2017 23:52

2) is dit effectief mogelijk tankkaart én km-vergoeding te combineren?
hoe gaat de werkgever dit legaal kunnen inbrengen?

hetzelfde voor u, belastingsvrij km vergoeding en belastingsvrij tankkaart voor dezelfde gereden kilometers

wat denk je zelf?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#5 , 06 jun 2017 17:05

Weet ik veel, vandaar dat ik dan ook de vraag hier stel he :D

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#6 , 10 jun 2017 19:32

(N)iemand advies?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 18 jun 2017 21:48

DE km vergoeding die je ontvangt omvat voor een groot deel ook je brandstofkosten. Je kan niet én die brandstof door het bedrijf laten betalen via tankkaart, én die nog eens laten betalen via km vergoeding. De aflevering van een tankkaart heeft doorgaans tot gevolg dat de brandstofcomponent uit de km vergoeding wordt gehaald.

Wat betreft voordeel alle aard : zie http://abpartners.be/tankkaarten-worden-belast/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Loon”