Individuele indexatie loon (maar niet betaald)

yippp
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Individuele indexatie loon (maar niet betaald)

#1 , 28 apr 2017 14:07

Ik ben sinds 14 jaar tewerkgesteld in een internationale VZW (iVZW).
Omdat mijn werkgever niet onder een paritair comité valt (op mijn loonfiche staat “300.999, geen bevoegd paritair comité”), is er geen CAO voor een loonindexatie.
Om aan dit euvel te verhelpen, onderhandelde ik 14 jaar geleden een arbeidsovereenkomst waarin een een basisbedrag staat (uitgedrukt in een bruto maandsalaris in euro) met de vermelding dat “de brutowedde is gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen”.
Deze clausule staat in mijn contract. Ik ben in het team van 6 personeelsleden, de enige die een dergelijke clausule liet opnemen.
Tijdens de 14 jaar sinds mijn arbeidsovereenkomst loopt, werd mijn wedde 3 maal licht aangepast, telkens echter ver beneden de evolutie van de index.
Ik heb mijn baas natuurlijk meermaals mondeling gewezen op het feit dat men mijn contract niet nakomt, maar telkens werd me gezegd dat er geen geld is om mijn contractueel loon te betalen en dat ik niet solidair was met mijn collega’s die een dergelijke indexkoppeling niet in hun contract hebben.

Mijn vragen:
• is een koppeling van een loon aan de index rechtsgeldig als de basis hiervoor een individuele arbeidsovereenkomst is ? (zoals vermeld: er bestaat geen CAO)
• mag de consumptieprijzenindex worden toegepast (in mijn contract staat “het indexcijfer van de consumptieprijzen”), of geldt in mijn geval (automatisch) de gezondheidsindex ? of een andere index?
• hoe dwing ik mijn geindexeerd loon af ?
• het ik recht op een retroactieve betaling van achterstallig loon ? Voor welke periode ? Gelden interesten voor laattijdige betaling ?

Bedankt op voorhand voor feedback !

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2017 17:08

Iedereen heeft recht op geïndexeerd loon.
Het simpelste is naar een vakbond stappen of een aangetekend schrijven richten naar de arbeidsinspectie die houden zich bezig met het toezicht op loon.

Je heeft recht op het loon van een paar voorbije jaren, naar gelang dat het arbeidsrechtbank is of burgerlijke rechtbank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Loon”