Vakantiegeld nieuwe werkgever

Plopkoeken
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld nieuwe werkgever

#1 , 30 mar 2017 11:36

Beste,

Ik heb tot half januari gewerkt bij mijn vorige werkgever. Het toen uitbetaalde vakantiegeld zal dus afgetrokken worden van mijn loon in mei.
Ik verdien nu ongeveer 500 euro bruto meer dan bij mijn vorige werkgever. Wil dat zeggen dat ik voor de maand mei maar zal uitbetaald worden aan 500 euro bruto? of hoe zit dat juist in zijn werk.

Ik snap er helemaal niks van.

Groeten

PS: ik ben bediende

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 31 mar 2017 11:25

“Art.9.§ 1.Het bedrag van het vakantiegeld wordt door de Koning vastgelegd, na advies van de Nationale Arbeidsraad en van het bevoegde Beheerscomité, onder de vorm van een percentage van de bezoldigingen van het vakantiedienstjaar, die als basis gediend hebben voor de berekening van de verschuldigde bijdrage voor de samenstelling van bedoeld vakantiegeld eventueel vermeerderd door een fictieve bezoldiging voor de inactiviteitsdagen die met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld zijn. Voor de hoofdarbeiders...mag de Koning in de door Hem bepaalde gevallen en onder de door Hem vastgestelde voorwaarden een andere basis of wijze van berekening voorschrijven dan deze welke bepaald zijn bij het vorig lid...”(28 juni 1971 Wet jaarlijkse vakantie).

Zie ook koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers.

U zal de gegevens van uw huidige werkgever moeten opvragen om een betrouwbaar antwoord te bekomen..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 31 mar 2017 16:00

Uw vorige werkgever betaalde u uw enkel en dubbel vakantiegeld uit voor 2017 en voor 2018 voor de 2 weken dat je in 2017 nog bij uw vorige werkgever werkte.

Uw nieuwe werkgever moet u (omdat je bediende bent) in mei enkel en dubbel vakantiegeld uitkeren op basis van je huidig loon doch mag (en zal) het reeds door uw vorige werkgever uitbetaalde enkel en dubbel vakantiegeld in mindering brengen. 't komt er op neer dat je inderdaad ruwweg slechts zo'n 1.000€ bruto zal ontvangen in mei 2017. De rest kreeg je al in januari 2017.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 31 mar 2017 19:11

Indien je het geld niet aan de kant gehouden hebt, en het financieel niet makkelijk hebt, kun je ook overleggen met je werkgever om je dubbel vakantiegeld in te houden (standaard), alsook op je eindejaarspremie zodat het een stuk "loonverlies" minder zal zijn.

Bij mijn nieuwe werkgever standaardprocedure, waardoor ik in oktober zo'n 1000 euro minder zal krijgen (wat toch beter is dan maar 1000 euro over te houden voor aftrek van RSZ en heffingen).

Je werkgever hoeft hier echter niet op in te gaan, maar je kunt het proberen.

Terug naar “Loon”