Maximum uurloon jobstudent

Jonge Ondernemer
Topic Starter
Berichten: 5

Maximum uurloon jobstudent

#1 , 15 mar 2017 16:02

Bestaat er een maximum uurloon voor jobstudenten?

Ik ga er van uit dat het maximum uurloon gelijk is aan wat jobstudent en werkgever overeenkomen, zonder theoretische limiet. Mijn vraag is eigenlijk of er andere factoren zijn waarmee er rekening moet gehouden worden wat het (uur)loon van een jobstudent betreft.

Als je over de voorwaarden beschikt om als jobstudent te werken:

– Mag je maximaal 475 uur werken per jaar (als jobstudent, met verminderde sociale bijdragen)
– Mag je maximaal 240 uur werken per kwartaal
– Mag je tot €10.345,84 bruto verdienen (zonder of met verminderde belastingen)

Bron: https://www.mysocialsecurity.be/student ... geling.pdf

De werkgever betaald 5,42% aan sociale bijdragen bovenop het brutoloon voor een jobstudent. Voor een gewone werknemer is dit rond de 32%.

Nu vraag ik mij een aantal zaken af:

1. Wat als de jobstudent nog uren over heeft om te werken als jobstudent (van de 475 uren) maar al (ver) over het bedrag van €10.345,84 per jaar zit, heeft de werkgever dan nog steeds de voordelige sociale bijdragen op het loon van de jobstudent? (de 5,42% i.p.v. de +-32%)

2. Stel dat er mensen met dezelfde of zeer gelijkaardige functies als de jobstudent in het bedrijf werken, mag het (bruto)loon van de jobstudent hier significant van afwijken (zowel in positieve als negatieve zin, uiteraard boven het wettelijke minimumloon) of mag dit niet vanwege discriminatie of dergelijke?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 15 mar 2017 18:44

De werkgever betaald 5,42% aan sociale bijdragen bovenop het brutoloon voor een jobstudent. Voor een gewone werknemer is dit rond de 32%.
Voor een gewone werknemer is het 13.07%

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2017 19:16

Voor een gewone werknemer is het 13.07%

P.
Ik denk dat je het ene met het andere door elkaar haalt, dit is het werknemers aandeel dat je bedoelt, maar niet de werkgevers aandeel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

CAOCCT
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2017 21:16

Dag Jonge Ondernemer

De werkgever geniet nog steeds van de verminderde sociale zekerheidsbijdragen (5,42% WG - 2,71% WN) wanneer de grens van € 10.345,84 door de student werd overschreden. Dit heeft enkel gevolgen voor de student (die dient immers belastingen te moeten betalen) en niet voor de werkgever. Het is daarom aangeraden om goed je inkomsten bij te houden.

PS: denk ook aan het al dan niet nog 'ten laste zijn' van je ouders. Hiervoor dien je je nettobestaansmiddelen te berekenen.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... /ten_laste

Sommige paritair comités handhaven "studentenbarema's". Ik denk dan aan PC 200 die trouwens ook "jongerenbarema's" hebben. Indien er geen studentenbarema's voorzien zijn op dat niveau, dient de werkgever sowieso hetzelfde wettelijke minimumbrutoloon te betalen zoals voorzien voor de gewone werknemers die er in dienst zijn. Steeds de minimumbarema's respecteren welteverstaan.

Er is geen wet (buiten de loonnormwet) in de privésector die bepaalt hoeveel een werknemer maximum mag verdienen. Om eventuele frustraties van de huidige werknemers te vermijden (die uiteindelijk toch te horen zullen krijgen dat de studenten, bv, het dubbele verdienen), zou ik wel niet overdrijven op dat vlak.

Typ anders eens "loonnorm 2017" in een zoekmachine om recentere informatie te vinden omtrent de loonnorm. Die geeft aan hoeveel de gemiddelde loonkost per werknemer kan stijgen.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=14406

Terug naar “Loon”