Opslag.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

Opslag.

#1 , 03 mar 2017 16:22

Na vele jaren wroeten en zweten heeft mijn vriendin haar baas eindelijk zover gekregen dat ze een mooie opslag krijgt. 1000 euro per maand netto. Nu zegt onze boekhouder dat ze ineens 8000 euro belastingen zou moeten gaan betalen? Volgens mij werkt het toch met belastingschijven? Ken ze niet van buiten, maar ik dacht dat de zwaarste schijf boven de 37K was en dus voor 50% belast werd? Of je 37K verdient, of het dubbele maakt in feite toch niets uit? Je wordt op beide bedragen toch voor 50% belast?

Is er een andere manier om een opslag te bekomen, die effectief een opslag is? Ze heeft een firmawagen, een gsm met abbo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2017 16:30

Als 1000€ dit netto is, dan is er toch al een pak belastingen betaald door de werkgever ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#3 , 03 mar 2017 17:18

Ik veronderstel dat toch ja.

Maar het is een moeilijke situatie: Ze werkt als "directie" voor 2 bedrijven, beide ondergebracht in een holding. Bedrijf A werkt ze fulltime, 38 per week, bedrijf B werkt ze 10 uur. Officieel, aangezien dit in het echt een pak meer is. Nu willen ze de opslag via bedrijf b doen, aangezien ze daat een "laag" loon heeft. Maar dan zou ze meer uren moeten ingeschreven staan in bedrijf B. Maar ze doet nu al meer uren dan ze "mag", dus het wordt moeilijk om de uren in bedrijf B op te krikken, zeker als je de sociale inspectie aan de deur krijgt.

En het rare is, niemand kan haar een antwoord geven hierop? Blijkbaar, volgens de BBTK moet je als directie 5 dagen van te voren je uren die je gaat werken, kunnen uithangen in het bedrijf, en deze dan nadien ook kunnen bewijzen? Hier heb ik echter nog nooit van gehoord??

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2017 17:45

Als zij een kaderlid is, dan spelen uren toch geen rol.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#5 , 03 mar 2017 17:56

EN dit is net het probleem. Iedereen zegt dus van wel. Zelfs de juridische dienst van de vakbond. Ze mag maar zoveel uren werken per week. Omdat het haar idee was om( contractueel vastgelegd) eventueel de zaterdag van huis uit enkele uurtjes te werken,, hebben wij hiervoor contact opgenomen met de BBTK. En deze personen kwamen met dat verhaal over het uithangen van de uren. ik persoonlijk heb altijd voor grotere bedrijven gewerkt, maar ik heb de uren van mijn directeur nog nooit ergens zien uithangen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2017 18:06

Maar wie verbied je om bij twee werkgevers te werken ?

Als dit twee vennootschappen zijn, dan zijn dit ook twee verschillende werkgevers !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#7 , 04 mar 2017 08:33

Het zijn 2 bedrijven die in een en dezelfde holding zijn ondergebracht. Dus ik veronderstel dat het maar 1 werkgever is. Alhoewel ze bij beide een arbeidscontract heeft. Ze is zwaar teleurgesteld. Nu krijgt ze na al die jaren, eindelijk ( in mijn ogen nog te weinig) loon naar werken, dan moet ze het weigeren omdat het zo een zware impact heeft op onze belasting. Ze krijgt nu ieder jaar rond de 1500 euro terug, en ze plots 8000 euro moeten gaan betalen. Dat is een verschil van 9500 euro.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 mar 2017 09:20

Hoe meer je verdient, hoe hoger de belastingen, maar ook hoe meer je overhoudt. Je moet niet enkel kijken naar wat je terugkrijgt van de fiscus, of wat je moet bijbetalen. Je moet kijken naar wat je NETTO verhoudt op het einde van het jaar.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mar 2017 14:20

EN dit is net het probleem. Iedereen zegt dus van wel. Zelfs de juridische dienst van de vakbond.
heb je een leidingevende functie die valt onder art 2 , wet 10/2/1965?

https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... g-overuren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mar 2017 14:29

Je kan niet minder verdienen door meer te verdienen.
Wél in het netto maandloon. Omdat de bedrijfsvoorheffing met percentages werkt die van toepassing zijn op het gehele brutoloon.
De definitieve afrekening komt met de personenbelasting: de definitieve belasting gebeurt met percentages per schijf.
Enkel op de telkens hogere schijf betaal je een hoger percentage belastingen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#11 , 04 mar 2017 16:08

EN dit is net het probleem. Iedereen zegt dus van wel. Zelfs de juridische dienst van de vakbond.
heb je een leidingevende functie die valt onder art 2 , wet 10/2/1965?

https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... g-overuren
Aangezien ze directeur is zal ze wel onder dat artikel vallen. Doch het feit is dat ze niet op papier directeur is, maar kaderlid. Zolang dat niet aangepast wordt, valt ze onder het stelsel van de gewone kaderleden. Ik heb het haar ook al proberen duidelijk maken dat je op het einde van de rit meer overhoudt, maar ze staart zich blind op de personenbelasting. Ondanks het feit dat ze intelligent is, lukt me het niet haar dat uit te leggen dat je met schijven werkt. Tot 8000 euro betaal je x℅, tussen 8 en 17000 euro betaal je y℅ enzovoorts. Zij denkt dat zeg maar 75k bruto zou verdienen, ze belast wordt op het volledige bedrag, aangezien ze in de hoogste schijf zit. Dus 50℅.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 04 mar 2017 16:31

Directeur en kaderlid en dat dan niet snappen? Zou haar resultaten op het einde van het jaar eens willen zien.

Akuma
Topic Starter
Berichten: 124

#13 , 04 mar 2017 16:54

Directeur en kaderlid en dat dan niet snappen? Zou haar resultaten op het einde van het jaar eens willen zien.
Die zijn goed genoeg. Maar dit heeft niks met de kwestie te maken, dus gelieve het daarbij te houden. Zoals gezegd staart ze zich blind op de uitleg van de boekhouder. En ik kan me niet voorstellen dat je bij een opslag van 1000 euro, plotsklaps 8000 euro moet gaan betalen, terwijl je je hele leven hebt teruggetrokken van de belasting.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 mar 2017 16:59

Ik heb ook ernstige vraagtekens bij een kaderlid dat een netto opslag van 1000 EUR per maand weigert (dat is wellicht 4000 EUR werkgeverskost per maand, gelet op de schijven van bedrijfsvoorheffing) omdat ze daardoor financieel verlies zou lijden...

Op het einde van de rit maakt het ook niet uit of je die opslag op job A of B krijgt. Je behoudt bv. gewoon je 38 uren in job A en wordt er meer voor betaald.
Alles komt samen in de personenbelasting en de finale belasting wordt op het totaalinkomen berekend. Onafhankelijk of het van werk A of B komt.

Raad: opslag aannemen en met de eerste uitbetaling een basiscursus personenbelasting volgen. Eerste les volstaat.

Om er een tekeningetje bij te maken (fictieve voorbeelden - verhoudingen kloppen wellicht NIET):
Situatie 1: je verdient op jaarbasis 40000 EUR, er wordt via bedrijfsvoorheffing 15000 EUR afgehouden, in de personenbelasting krijg je nog 1500 EUR terug: je verdiende netto 40000 - 15000 + 1500 = 26 500 EUR (waarbij je 1500 teruggekregen hebt van de belastingen)
Situatie 2: je verdient op jaarbasis 60000 EUR, er wordt via bedrijfsvoorheffing 20000 EUR afgehouden, in de personenbelasting moet je nog 8000 EUR bijbetalen: je verdiende netto 60000 - 18000 - 8000 = 34 000 EUR (waarbij je wel 8000 EUR hebt moeten bijbetalen, maar je had ook al al die maanden meer nettoloon).

Eenvoudig geteld in concreto: als je voordien 1500 EUR terugkreeg, dan heb je (oorspronkelijk) nettoloon + 1500 EUR.
Als je dan met opslag 1000 EUR per maand netto bijkrijgt en op het einde van de rit 8000 EUR moet bijbetalen, dan heb je (oorspronkelijk) nettoloon + 12000 - 8000 = nettoloon + 4000 (wat - lijkt mij - per definitie meer is dan nettoloon + 1500).
Dit houdt nog geen rekening met evt. invloed van de opslag op vakantiegeld en eindejaarspremie (die ook mee omhoog gaan, maar misschien is dat al ingecalculeerd in het "1000 EUR netto per maand"). Maar aan de conclusie dat het sowieso MEER is in de nieuwe situatie, verandert dit niets.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 mar 2017 17:17

En ik dacht dat de fiscus geen interesten toepaste op het bij te betalen bedrag in de personenbelasting (?)
In dat geval kreeg je ook nog een renteloze lening van 1 tot 2 jaar van de Staat.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Loon”