Jarenlang te weinig loon ontvangen

Krizzz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Jarenlang te weinig loon ontvangen

#1 , 21 feb 2017 23:41

Ik zit namelijk met een vraag die tot nu nog niemand heeft kunnen beantwoorden en zelfs op het internet nog steeds niet kunnen vinden...

Ik ben erachter gekomen dat ik al 7 jaar te weinig loon ontvang (vergeten aan te passen). Nu is mijn werkgever bereid dat in orde te brengen en het achterstalling loon uit te betalen.
Nu vraag ik me af tot hoe ver men terug in de tijd kan gaan, wettelijk. Ik heb hier en daar wel al mensen horen zeggen "5 jaar" maar zonder zekerheid.

Ik wou hier graag iets over vinden zodat ik weet waar ik wettelijk recht op heb.

Kan er iemand mij misschien vertellen hoeveel jaar er word gecorrigeerd?

Mvg, Krizzz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2017 00:22

Verjaring van vorderingen uit arbeidsovereenkomst, die ontstaan uit de arbeidsovereenkomst, verjaren 5 jaar na het ontstaan van de vordering, maar met max. tot 1 jaar na einde arbeidsovereenkomst (art. 15 AOW).
Maw, als je nog steeds voor dezelfde werkgever werkt (of minder dan een jaar geleden), dan kan je tot 5 jaar teruggaan.

Deze termijn is niet van openbare orde; je kan dus zelf ook iets anders overeenkomen (als beide partijen akkoord gaan).
Als je werkgever maw 7 jaar wil teruggaan, dan kan dit wettelijk. De evt. rechter zal dit ook niet op eigen initiatief beperkten tot 5 jaar (als geen van de partijen dit zou vragen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 feb 2017 05:23

Met deze opmerking dat het niet betalen van loon een strafrechtelijk misdrijf is en dat je daardoor ook nog gebruik kan maken van het principe van voortgezet misdrijf en de 5 jaar strafrechtelijke verjaring. Zie https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... 4uKk33LbHA onderaan.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2017 08:10

Met deze opmerking dat het niet betalen van loon een strafrechtelijk misdrijf is en dat je daardoor ook nog gebruik kan maken van het principe van voortgezet misdrijf en de 5 jaar strafrechtelijke verjaring. Zie https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... 4uKk33LbHA onderaan.
Dit toch enkel als de werkgever zou weigeren het gederfde loon van de voorbije 5 jaar te storten, of kan bewezen worden dat er een moreel element was, zijnde dat hij te kwader trouw het loon niet heeft aangepast. Voor een materiële vergissing lijkt me dit niet hard te maken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 22 feb 2017 08:44

oppassen met de belastingen he... stond het op je loonbrief ook niet correct? werd je dus belast op een lager bedrag? Zoja zou je dit jaar wel eens een pak meer belastingen moeten betalen omdat je mogelijk in een hogere schijf zal vallen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2017 09:00

Deze belastingen worden toch deels vergoed door je vakantie geld dat je daarop ontvangt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 feb 2017 09:31

Met deze opmerking dat het niet betalen van loon een strafrechtelijk misdrijf is en dat je daardoor ook nog gebruik kan maken van het principe van voortgezet misdrijf en de 5 jaar strafrechtelijke verjaring. Zie https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... 4uKk33LbHA onderaan.
Dit toch enkel als de werkgever zou weigeren het gederfde loon van de voorbije 5 jaar te storten, of kan bewezen worden dat er een moreel element was, zijnde dat hij te kwader trouw het loon niet heeft aangepast. Voor een materiële vergissing lijkt me dit niet hard te maken.
Nochtans onlangs een rechtzaak in die zin gewonnen (allez, een gereputeerd advocatenkantoor die de tegenpartij adviseerde om wel degelijk een minnelijke regeling af te sluiten die verder ging dan 5 jaar). Ging wel over wettelijke barema's waar (mogelijks onbewust) van afgeweken was.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 feb 2017 09:32

oppassen met de belastingen he... stond het op je loonbrief ook niet correct? werd je dus belast op een lager bedrag? Zoja zou je dit jaar wel eens een pak meer belastingen moeten betalen omdat je mogelijk in een hogere schijf zal vallen.
je zal meer belastingen betalen, maar zal met een pak hoger loon zitten.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 feb 2017 10:22

oppassen met de belastingen he... stond het op je loonbrief ook niet correct? werd je dus belast op een lager bedrag? Zoja zou je dit jaar wel eens een pak meer belastingen moeten betalen omdat je mogelijk in een hogere schijf zal vallen.
Belastingen spelen enkel op basis van bedrijfsvoorheffing.
Voor de afrekening van de personenbelasting:
1) wordt in schijven gewerkt, waarbij enkel de hogere schijf hoger belast wordt. Je kan dus NIET minder verdienen door meer te verdienen.
2) worden bedragen met betrekking tot vorige belastingjaren naar mijn weten getaxeerd op de gemiddelde belastingvoet van de vorige aangifte.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Krizzz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 feb 2017 19:25

Oorspronkelijk hebben ze het uurloon nooit aangepast en over al de voorbije jaren gaat het toch over een paar duizend euro.
Wat belasting betreft heb ik ergens gelezen dat er een mogelijkheid is om een document aan te vragen, navorderingsaanslag (van toepassing bij een middelingsteruggaaf)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 feb 2017 07:05

Die laatste termen zijn van toepassing in Nederland, niet in België. U hoeft zich geen zorgen te maken over de belastingen, daar zal u geen schade mee doen.

Krizzz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 feb 2017 23:46

Mijn werkgever stelde me zelf voor om de voorbije 7 jaar te vergoeden en mijn loon is ondertussen al aangepast. Er zijn blijkbaar toch nog goede werkgevers... ^_^
Alvast bedankt voor de nuttige info allemaal ;)

Terug naar “Loon”