Contract bepaalde duur/anciënniteit/loon

Laurencesif
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Contract bepaalde duur/anciënniteit/loon

#1 , 19 feb 2017 15:30

Ik zou graag wat advies krijgen ivm volgende casus.
Een dame werkt al meer dan 20 jaar in een kledingwinkel maar telkens met contracten van bepaalde duur. De kledingwinkel werkt met twee seizoenen per jaar en sluit tussen de seizoenen telkens een maand. De openingstijden verminderen ook naargelang het seizoen verder gaat.
Kan deze persoon nu nog altijd met contracten voor bepaalde duur werken? Deze dame zou nu een nieuw contract voor bepaalde duur tekenen voor een bruto uurloon van 11, 2011 euro.
Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2017 16:51

Verscheidene opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd afsluiten zonder dat er een onderbreking is toe te schrijven aan de werknemer, worden geacht een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur te zijn (art. 10 AOW). Tenzij de werkgever kan aantonen dat deze overeenkomsten gerechtvaardigd waren wegens de aard van het werk of wegens andere wettige redenen.
Over een periode van 20 jaar wordt dat nog moeilijk aan te tonen door de werkgever (tenzij het een expliciete vraag van de werknemer zou zijn).

Hierover heeft het Arbh. van Gent zich alvast in die zin uitgesproken op 13 december 2000.
(E. LACHAERT, "Tijdelijk minder werk geen reden voor afsluiten opeenvolgende arbeidsovereenkomsten", Juristenkrant 2001 afl. 28, 4.)

Ik heb geen zoektocht gedaan of dit vaste of uitzonderingsrechtspraak is.

Het brutoloon hangt af van de loonschalen van het PC en de anciënniteit.
De werkgever echter verplichten om een contract van onbepaalde duur aan te gaan, is moeilijk. Anderzijds, als het contract niet verder zou verlengd worden, dan heeft deze dame wel een rechtsgrond om een ontslagvergoeding te eisen zoals een contract van onbepaalde duur.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Loon”