KM vergoeding - met eigen wagen naar klanten

David1982
Topic Starter
Berichten: 2

KM vergoeding - met eigen wagen naar klanten

#1 , 15 jan 2008 20:16

Ik heb een probleem met m'n vorige werkgever:

Op 16/10/2007 ben ik van werk veranderd (ontslag genomen). Tot 15/10/2007 heb ik ongeveer 4.5j voor mijn vorige werkgever gewerkt.
De eerste jaren gebruikte ik mijn eigen wagen om naar klanten te rijden, waarvoor ik een km vergoeding zou krijgen. Mijn vorige werkgever heeft die echter maar voor een deel betaald, om en bij de 200Eur. Dit bedrag was de KM vergoeding van maart 2003 tot eind oktober 2003. Voor de periode tussen november 2003 tot begin januari 2005 heb ik echter geen vergoeding meer gekregen.
Van midden januari 2005 tot begin mei 2005 ben ik in ziekteverlof geweest, en vanaf toen heb ik een firmawagen gekregen, dus vanaf dan telt de km vergoeding natuurlijk niet meer. Maar ik kan toch aannemen dat ik nog steeds recht heb op de vergoeding van toen ik met m'n eigen auto reed?
In die periode (+- december 2005 tot 15/10/2007) heb ik meermaals persoonlijk & via mail gevraagd wanneer dit betaald zou worden. Toen ik op 15/10/2007 m'n laatste dag werkte voor hem, was dit nog steeds niet betaald. Ook nadien heb ik nog via telefoon als via mail gevraagd om dit in orde te brengen: geen reactie. Eind december 2007 heb ik hem een brief gestuurd met de vraag dit alstublieft zo snel mogelijk in orde te brengen. In bijlage had ik het volledig overzicht van KM aantal en de herinneringmails toegevoegd. Wederom, geen reactie wat dan ook.
Vandaag heb ik een aangetekende brief gestuurd met de vraag dit vóór 1 februari 2008 in orde te brengen, zoniet zie ik me verplicht verdere stappen te ondernemen.
Het gaat hier over een bedrag van iets meer dan 1400Eur.

Aangezien het al van januari 2005 is, zou ik er dan interest bijvragen? Niet dat de interest de moeite zal zijn, maar 'k vind gewoon dat hij nu echt wel te ver aan't gaan is.

Als hij niet reageerd, wat doe ik dan het beste: advocaat of sociale inspectie?

Alvast bedankt voor de reactie
David

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 jan 2008 12:46

“Art.11.Wanneer de dienstbetrekking een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon ONVERWIJLD worden uitbetaald en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt...Art.12.De kwijting voor afrekening door de werknemer afgegeven bij het einde van de dienstbetrekking, sluit generlei afstand van zijn rechten in.
Zij geldt slechts als ontvangstbewijs.Art.42.Onverminderd de artikelen 269 tot 274 van het Strafwetboek, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 26 tot 500 frank of met een van die straffen alleen:1° de werkgever,zijn aangestelden of lasthebbers die zich schuldig hebben gemaakt aan overtreding van de artikelen...11...”(Loonbeschermingswet 12 april 1965).

De kwalificatie van ‘Km-vergoeding’ als ‘loon’ is betwistbaar.

Komt uw werkgever deze verbintenissen niet na,spijts aanmaning,wend u dan tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Jean Menten
Berichten: 34

#3 , 23 jan 2008 21:12

Kostenvergoedingen zijn GEEN loon.

Wend je toch maar tot de dienst Toezicht Sociale Wetten van de FOD Werk in jouw arrondissement.
mvg,

Jean Menten

Reclame

Terug naar “Loon”