Doktersbriefje geldt niet voor hele werkdag?

flareon007
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Doktersbriefje geldt niet voor hele werkdag?

#1 , 04 feb 2017 16:22

Hallo,

Ik zal de situatie even kort schetsen.
Ik werk meer dan 2 jaar als bediende in een bedrijf onder PC 202.01
Ik werk 36,5u, verspreid over 4 dagen, dinsdag is mijn vrije dag en op zaterdag en zondag werk ik ook niet.

Mijn uurrooster ziet er als volgt uit:
Maandag: 8u - 20u15 met een uur pauze
Woensdag: 14u - 20u15
Donderdag: 7u - 18u met een uur pauze
Vrijdag: 7u - 17u met een uur pauze

Nu ben ik onlangs ziek geweest op maandag. Ik had hier een doktersbriefje voor en daarop stond ook dinsdag nog vermeld.
Nu zou dat doktersbriefje blijkbaar niet gelden voor de hele maandag, omdat ik dan 11 uur en een kwart werk, en heb ik 4 overuren moeten afgeven.

Ik heb nog nooit zoiets gehoord, en vroeg me af of zoiets eigenlijk wel kan?

Alvast bedankt voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 feb 2017 18:16

Als je die dag ziek was, en dus geen overuren kon doen, kan je ze ook niet recupereren of uitbetaald krijgen.

flareon007
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2017 18:26

Ja dat snap ik.
Maar hier heb ik van mijn bestaande overuren vier moeten afgeven...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2017 18:29

overuren worden niet gedekt door het gewaarborgd loon, dus ook niet uitbetaald!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

flareon007
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2017 18:51

Dus het klopt dan dat als ik bijvoorbeeld in het verleden 50 overuren had opgespaard en ik een dag ziek ben, waarop ik 11,25 uur moest werken en waarvoor ik een doktersbriefje had, dat ik vier overuren moet afgeven en mijn teller nu op 46 staat?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2017 20:14

Lijkt me niet logisch. Want stel dat je een dinsdag of woensdag zou ziek zijn, dan krijg je die week meer dan je 36,5 uur uitbetaald?
Tenzij deze werkuren niet je officiële uren uit het arbeidsreglement zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 feb 2017 15:20

overuren worden niet gedekt door het gewaarborgd loon, dus ook niet uitbetaald!
overuren die vallen binnen het uurrooster? (wel even de mogelijkheid overschrijding daggrens terzijde gelaten)

→ heeft de werkman enkel recht op het normale loon voor de dagen van gewone activiteit waarvoor hij aanspraak had kunnen maken op loon, indien hij niet in de onmogelijkheid had verkeerd om te werken


@ts, heb jij een vast of een variabel uurrooster?

36,50 : 5 = 7,3 ipv 7,25

woensdag 6u,25 werken zonder pauze mag niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 feb 2017 19:27

Als dat uurrooster het uurrooster in de arbeidsovereenkomst is, moet je die 11 uur betaald worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 feb 2017 19:32

T.S schrijft zelf
Maar hier heb ik van mijn bestaande overuren vier moeten afgeven...

Ik denk niet dat overuren in een arbeidsovereenkomst staat, anders zijn het geen overuren maar gewone uren,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 feb 2017 20:53

Het lijkt me dat de op bvb 20 overuren had staan en de WG er enkele afneemt om alle uren boven het wekelijks gemiddelde te dekken.

P-Stone
Berichten: 280

#11 , 05 feb 2017 21:33

TS is bediende en werkt 36,5 uur per week. Als TS een dag ziek is, speelt het volgens mij geen enkele rol of dit een korte of een lange dag was : op het einde van de maand krijgt TS zijn gewone maandloon uitbetaald, zonder dat er overuren ingeleverd moeten worden. Als bediende krijg je toch een maandloon, en geen uurloon, of ben ik hiermee fout ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 feb 2017 00:23

TS is bediende en werkt 36,5 uur per week. Als TS een dag ziek is, speelt het volgens mij geen enkele rol of dit een korte of een lange dag was : op het einde van de maand krijgt TS zijn gewone maandloon uitbetaald, zonder dat er overuren ingeleverd moeten worden. Als bediende krijg je toch een maandloon, en geen uurloon, of ben ik hiermee fout ?
leg dan ook eens uit waarom die 4 overuren moet inleveren op een dag dat die ziek is? tijdens ziekte wordt de arbeidsovereenkomst geschorst, uitbetalen van overuren op het moment de arbeidsovereenkomst is geschorst, geef mij daar maar eens de wettelijke basis voor
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 feb 2017 07:00

leg dan ook eens uit waarom die 4 overuren moet inleveren op een dag dat die ziek is? tijdens ziekte wordt de arbeidsovereenkomst geschorst, uitbetalen van overuren op het moment de arbeidsovereenkomst is geschorst, geef mij daar maar eens de wettelijke basis voor
Het is net dát wat TS aanklaagt. Dat een deel van de geplande urenniet worden uitbetaald o.w.v. ziekte.
Ik denk dus dat er zowaar consensus groeit onder de respondenten...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 feb 2017 07:41

Het PC 202.1 zijn zelfstandig kleine supermarktjes, dit zegt ook al veel zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Natascha33
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 feb 2017 18:01

Dat je 36.5 uur contractueel werkt kan best wel.
Dat het uurrooster wat jij opgeeft jouw wettelijk deeltijds uurrooster is (die trouwens ook op jouw contract moet vermeld staan) lijkt me straf.

Trouwens, kijk ook eens even hoeveel je krijgt voor een Feestdag die op maandag valt. Normaal zou dit dan ook 11u15 moeten zijn. :-)

Terug naar “Loon”