Doktersbriefje geldt niet voor hele werkdag?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Doktersbriefje geldt niet voor hele werkdag?

#16 , 07 feb 2017 21:01

straf? Ik zie redelijk vaak uurroosters op arbeidsovereenkomsten die tegen de wettelijke bepalingen ingaan hoor :). Niet altijd uit slechte wil, maar vaak niet OK.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
flareon007
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 feb 2017 17:47

In mijn contract staan volgende uren:

Maandag: 6,5u
Dinsdag: 7u
Donderdag: 9u
Vrijdag: 9u
Zaterdag: 5u

Nu staat er morgen een gesprek gepland omdat er nog een aantal collega's hetzelfde voorhebben.
Het lijkt me toch echt niet logisch dat ik 4 overuren moet afgeven in geval van ziekte op maandag, omdat ik anders "mijn vrije dinsdag niet terugverdien"...

Maar hoe kan ik dit nu staven tegenover mijn werkgever?

Hartelijk dank al voor de reacties!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 feb 2017 18:11

Toch wel een raar werk !
Je heeft eerst op
Mijn uurrooster ziet er als volgt uit:
Maandag: 8u - 20u15 met een uur pauze
Woensdag: 14u - 20u15
Donderdag: 7u - 18u met een uur pauze
Vrijdag: 7u - 17u met een uur pauze
Op je contract staan er totaal andere uren, op maandag werk je 11:15 uren waar je normaal maar 6:30uur dient te werken.
Dus moet de werkgever je geen 11:15 uren betalen bij ziekte maar enkel 6:30 uren, je betaalde dag op maandag zal ook maar 6:30 uren zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

flareon007
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 feb 2017 18:28

Maar dan voor dinsdag ook 7u omdat dat zo op mijn contract staat, en dinsdag ook nog op het doktersbriefje stond?
Niet dat dat voor mij per se hoeft, ik wil enkel dat het ziektebriefje voor de hele dag geldt, en ik geen overuren moet afgeven :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 feb 2017 18:41

ik wil enkel dat het ziektebriefje voor de hele dag geldt, en ik geen overuren moet afgeven :)
Zijn je overuren officieel of handje contantje ?

Volgens u als je wekelijks 60 uren werkt dan moet de ziekenkas 60uren betalen ??

Die gaan je zien komen hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

flareon007
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 feb 2017 18:43

Mijn overuren worden niet uitbetaald, ik kan ze enkel recupereren...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#22 , 08 feb 2017 22:43

Maar dan voor dinsdag ook 7u omdat dat zo op mijn contract staat, en dinsdag ook nog op het doktersbriefje stond?
Inderdaad.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#23 , 09 feb 2017 00:53

In mijn contract staan volgende uren:

Maandag: 6,5u
Dinsdag: 7u
Donderdag: 9u
Vrijdag: 9u
Zaterdag: 5u
hoe kom je aan het huidige uurrooster en veranderd dit geregeld?
het uurrooster kan veranderen als er een akkoord is tussen werknemer en werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 feb 2017 23:34

Uurrooster moet alleszins ook opgenomen zijn in het arbeidsreglement.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 11 feb 2017 10:20

Er zijn werkgevers die met een zeer wisselende uurrooster werken, wat ook perfect kan, vb chauffeurs.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 11 feb 2017 19:17

Dan moet er een flexibel of variabel uurrooster zijn. (Zijn twee termen die wettelijk gedefinieerd zijn)

Terug naar “Loon”