ziektedagen niet uitbetaald door interim

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

ziektedagen niet uitbetaald door interim

#1 , 02 feb 2017 13:25

Kan iemand mij zeggen na hoe veel dagen acienniteit via interim worden de ziektedagen uitbetaald?

Ik werk als bediende via een interim voor een bedrijf in PC 211. Ik ben vorige week 2 dagen ziek geweest en deze dagen dus niet uitbetaald gekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 feb 2017 13:49

Als u gerechtigd bent op ziekteuitkeringen, worden alle dagen ziekte uitbetaald, ofwel via de mutualiteit, ofwel via de werkgever.

Hier staat alle uitleg:
https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... JMqm1PhCUk

als u een antwoord op uw concreet geval wil weten, moeten we weten hoeveel dagen je voor je ziekte al (aaneensluitend) gewerkt hebt en of je nog onder contract lag.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#3 , 02 feb 2017 16:43

Ik werk sinds 19 september. Heb hier en daar een dag recup genomen (onbetaald). Ik had 5 dagen verlof van 9 tem 13 januari, sindsdien onafgebroken gewerkt. Ik stond tem eind januari onder contract. Telefonisch zeiden ze mij dat ik 30 dagen onafgebroken moest werken na een onderbreking van 7 dagen of meer (ze tellen de weekends ook, dus mijn 5 dagen verlof waren al 7 dagen onderbreking....).

Volgens hun zullen ze mij de 2 dagen dus niet uitbetalen en ook via de mutualiteit krijg ik geen loon omdat ik mijn ziektebrief niet tijdelijk ingediend heb (binnen de 48 uur). Maar ik wist helemaal niet dat ik niet uitbetaald ging krijgen, pas vandaag als mijn loon op mijn rekening stond :-(

Staat niets in hun arbeidsreglement, hun antwoord erop ==> belgische wetgeving

maar bij tekening contract hebben ze het mij NIET uigelegd hoe en wat

en toen ik de 5 dagen verlof nam, wou ik eigenlijk onder contract staat en onbetaald recup opnemen want ik had genoeg recupdagen nog, maar het mocht niet.....

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2017 18:13

en onbetaald recup opnemen want ik had genoeg recupdagen nog,
hoe kom je aan die onbetaalde recupdagen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#5 , 02 feb 2017 21:07

en onbetaald recup opnemen want ik had genoeg recupdagen nog,
hoe kom je aan die onbetaalde recupdagen?

Ik heb een 38 uur contract, maar werk effectief 40 uur, dus elke week 2 uur recup geeft 1 dag recup per maand.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#6 , 02 feb 2017 21:14

Ik las net op de site van de CM dat laattijdige aangiftes worden ook aanvaard, maar er wordt er een sanctie gegeven:

"Als je bij een eerste aangifte of verlenging van je arbeidsongeschiktheid de adviserend geneesheer te laat verwittigt, verlies je voor de periode van laattijdigheid tien procent van de uitkering. "

Terug naar “Loon”