Werkgever wil carpolicy wijzigen

Scorpio78
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkgever wil carpolicy wijzigen

#1 , 01 feb 2017 11:20

Mijn werkgever wil mij een nieuwe carpolicy laten ondertekenen terwijl ik reeds een firmawagen (en toen ondertekende carpolicy) heb.
In deze nieuwe carpolicy staan 2 bepalingen die mij opvallen:
- Er staat nu een lijst in met wagens per job niveau. Dit was bij de versie die ik ondertekende niet het geval. De wagens waaruit ik kan kiezen zijn van een merkelijk lagere waarde dan de wagen die ik nu heb (lees meer dan 20% verschil in waarde).
- Bij de versie die ik ondertekende staat dat ik max een bepaald aantal km per jaar mocht doen. Dit staat bij alle carpolicies die ik reeds gehad heb. Ik heb nog nooit geweten dat hier problemen van gemaakt werden indien je te veel kilometers reed.
In de nieuwe carpolicy staat nu dat je een bepaald bedrag moet betalen per kilometer dat je over die limiet zit.
Het gaat hier uiteraard niet over buitensporige overschrijdingen van die limiet. Door woon-klant verkeer zit ik al bijna aan die limiet.

Mijn vraag: mag dit allemaal?
Dit is toch in weze een eenzijdige verlaging van mijn loon?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpio78
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2017 11:31

Toevoeging: In de ondertekende versie staat volgende bepaling: Deze carpolicy kan eenzijdig door de werkgever herzien worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2017 11:37

Geen makkelijke materie en veel zal afhangen van wat er al dan niet in het verleden overeengekomen is. Dit artikel vat alles goed samen. Misschien eens doorlezen:

https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... arispakket

Belangrijkste besluit uit deze tekst is hetvolgende:
In de meeste gevallen mag de werknemer de bedrijfswagen in zijn privé tijd gebruiken en ontstaat er een voordeel in natura (onderdeel van het salarispakket).
In dit geval zal de toekenning van een kleinere wagen afhankelijk zijn van de initiële afspraken tussen partijen. Bij gebrek aan afspraken kan de werkgever niet eenzijdig een kleinere wagen toekennen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”