Geen bijpassing loon na langdurige ziekte

Citroensap
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geen bijpassing loon na langdurige ziekte

#1 , 30 jan 2017 16:40

Hallo allemaal,
Ik hoop dat ik dit topic op de juiste plaats gezet heb, zo niet, mijn excuses alvast.

Ik ben 24 jaar, heb altijd deeltijds gewerkt omdat ik owv mentale issues niet meer uren aan kan.
Vorig jaar in mei ben ik bij mijn huidige werkgever in een burn-out gevallen, waardoor ik nu nog steeds thuis zit op ziekenkas. Bij deze werkgever ben ik 30 uur per week ingeschreven, de werkgever daar voor was 21 uur.
Momenteel ontvang ik de minimum ziekte-uitkering met een kleine bijpassing van het OCMW (totaal inkomsten +-870 euro).
Omdat ik me beter in m'n vel voel, nieuw jaar, nieuwe start wil nemen, ben ik gaan solliciteren bij werkgever 2; een deeltijdse job van 16 uur per week aan 11,29 per uur.
Dit is mijn droomjob: ik kan dit mentaal af, nvd.
Maar indien ik deze job zou aannemen (wat die werkgever en ik heel erg graag zou willen), dan verdien ik minder dan de uitkering die ik nu ontvang.
Ik belde naar vakbond en heb bij OCMW ook al raad gevraagd: ik krijg geen bijpassing meer indien ik deeltijds ga werken.
Ik zou volgens hen OF meer uren moeten doen, OF invalide laten verklaren.
Na een jaar op ziekenkas gezeten te hebben zou je sowieso invalide verklaard worden.
Als je dan terug gaat werken, deeltijds, zou je een bijpassing van je loon kunnen krijgen.
Meer uren doen is geen optie: ik wil niet meer hervallen en het rustig terug opbouwen. Zestien uur per week is voor mij voorlopig het allermaximum dat ik aankan.
Invalide laten verklaren: ik zou hier niet zo blij mee zijn. Geeft dit geen nadelen en problemen in de toekomst? Ook moet ik dan nog vier maanden wachten, en die werkgever nr 2 ook. Kans is groot dat ze tegen dan al iemand anders hebben aangenomen...

Ik weet niet goed waar terecht...
In theorie zou het op financieel vlak beter zijn dat ik op ziekenkas blijf ipv te gaan werken. Maar ik vind dat zo tegendraads, ik WIL gaan werken. Ik voel me nutteloos en ik word gek van het thuis zitten.

Heeft hier iemand alstublieft tips wat ik kan doen om toch een menselijk inkomen te hebben zonder dat ik hier voor meer uren moet doen of mezelf invalide moet laten verklaren?
En indien invalide laten verklaren de beste optie is; hebben jullie tips voor mij zodat ik niet "gekloot" word?
Sorry voor mijn woordkeuze!

Ik zit financieel aan de grond, maar kan mentaal echt niet meer af.

Alvast heel erg bedankt...

Mvg Citroensap

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lachertje
Berichten: 273

#2 , 01 feb 2017 08:32

hebben zij gesproken van een inkomens garantie premie,

kan u niet via de ziekenkas een formulier vragen waarop staat dat u momenteel maar zo veel uren kan en mag werken? (arbeidsgeneesheer)

kijkt eens op deze site, misschien wel even zoeken maar loont de moeite

https://www.rechtenverkenner.be/Pages/Home.aspx

succes

Reclame

Terug naar “Loon”