Werken zonder bezoldiging

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Re: Werken zonder bezoldiging

#16 , 28 jan 2017 17:07

Mijn echtgenote baat een kinderdagverblijf uit (bvba) - ook min of meer "zachte sector". Onmogelijk om zonder problemen een vrijwilliger in te schakelen.
Recent nog navraag gedaan bij verschillende overheidsbronnen - vrijwilligerswerk kan voor een vzw maar niet voor een vennootschap.
Vermoeden van zwartwerk.
Enige uitweg: een opleiding via een erkend onderwijsorganisme. En geen fictieve zelf-opgezette opleiding.
Ik verkoop mij als een expert op mijn vakgebied, dat kan je niet rijmen met een opleiding...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 jan 2017 17:23

Wel... Ten 1ste, bedrijven huren mij in, niet het bedrijf. Het bedrijf bestaat voornamelijk louter voor voor facturatie...

Dit gezegd zijnde, het kan dus duidelijk niet. Jammer, was leuk geweest. :-)
Je kan misschien onbezoldigd zaakvoerder worden?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#18 , 28 jan 2017 17:28

Mag ik niet van de curator. Anders was de bvba zefs niet nodig geweest.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#19 , 28 jan 2017 21:53

maar waarom zou je dat zo ingewikkeld doen via een besrijf waar je niets mee te maken hebt (en het is ook helemaal niet koosjer, vrees ik) ....als je op factuur wil werken zonder dat je zelfstandig bent en potentiele klanten kennen je al, laat je je facturen toch via een facturatiekantoor zoals SMART afhandelen? Dat is perfect legaal, alle afhoudingen gebeuren zoals het hoort en je krijgt een keurig nettoloon uitgekeerd.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#20 , 28 jan 2017 23:21

Het is altijd mijn bedoeling geweest om zelfstandige te blijven, op zich zoek ik geen complexe constructies op te bouwen. Ik vroeg mij alleen of of het mogelijk is om onbezoldigd als werknemer in een BVBA te staan ingeschreven.

De constructie waar ik nu mee werk is perfect legaal, is zelfs de manier waarop zowat alle freelancers werken.

Ik heb ook overwogen om via facturatiebedrijven te werken, maar.. niet alle bedrijven willen daarmee werken. Om over de beperkingen van de facturatiebedrijven zelf te zwijgen. Veel sluiten geen contracten af voor periodes < 3 maand, waardoor mijn huidig project bijvoorbeeld al niet zou kunnen.

Als consultant hang je af van het aanbod van het moment... Verplicht worden om enkel projecten te overwegen waarvan de initiële inzet >= 3 maand is een groot probleem, zeker in deze tijd waarin veel bedrijven werken met contracten van 1 à 2 maand die stilzwijgend verlengd worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 29 jan 2017 07:57

Elke productieve arbeid bij een vennootschap wordt verondersteld bezoldigd te zijn.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#22 , 29 jan 2017 22:56

"wordt verondersteld"... Wat op zich impliceert dat het een verwachting is, geen verplichting...

Bestaan hier dan geen precedenten over?

LeenW
Berichten: 12836

#23 , 29 jan 2017 23:10

"wordt verondersteld"... Wat op zich impliceert dat het een verwachting is, geen verplichting...

Bestaan hier dan geen precedenten over?
U leest dat verkeerd..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 30 jan 2017 08:08

"wordt verondersteld"... Wat op zich impliceert dat het een verwachting is, geen verplichting...
nee. Hiermee bedoelt men dat u effectief een inkomst haalt als u voor een ander (zelfstandige/onderneming) werkt, zelfs al kan men niet bewijzen dat u effectief geld kreeg.

Zie bvb de regeling rond btw bij bouw van een woning door familieleden die zelfstandig bouwvakker zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 30 jan 2017 08:30

Het probleem is dat T.S alles maar alles aan de curator ging vertellen dat hij een zaak opgestart had om verder te kunnen doen en dit hoort geen enkele curator graag, aan een curator vraag je niks en je zegt enkel wat hij je vraagt, de meeste gefailleerden horen de curator maar éénmaal hooguit tweemaal en de kous is af!

Hij heeft een GCV zegt hij, neen iemand anders (vrouw die niet in faling is) had een GCV waar hij zaakvoerder mocht zijn, als hij niet veroordeeld is tot handel drijven kan de curator hem onmogelijk weigeren dat hij dit werk zou aannemen, beter dat dan het ocmw.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#26 , 30 jan 2017 09:44

Het probleem is dat T.S alles maar alles aan de curator ging vertellen dat hij een zaak opgestart had om verder te kunnen doen en dit hoort geen enkele curator graag, aan een curator vraag je niks en je zegt enkel wat hij je vraagt, de meeste gefailleerden horen de curator maar éénmaal hooguit tweemaal en de kous is af!
Dit is nu niet bepaald wat er gebeurd is eigenlijk. :-)

Ik had de curator liever niets gezegd, maar als de bank je verplicht om toestemming te vragen aan de curator...
Hij heeft een GCV zegt hij, neen iemand anders (vrouw die niet in faling is) had een GCV waar hij zaakvoerder mocht zijn, als hij niet veroordeeld is tot handel drijven kan de curator hem onmogelijk weigeren dat hij dit werk zou aannemen, beter dat dan het ocmw.
Deze curator lijkt alles in een bepaald keurslijf te willen krijgen... Alles wat er niet in past wordt geweigerd, ook al is er niet echt een legale reden toe. Wat dan advocaten en accountants met verbazing slaagt.

Maar dat is wel helemaal naast de kwestie hier.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#27 , 30 jan 2017 09:46

"wordt verondersteld"... Wat op zich impliceert dat het een verwachting is, geen verplichting...
nee. Hiermee bedoelt men dat u effectief een inkomst haalt als u voor een ander (zelfstandige/onderneming) werkt, zelfs al kan men niet bewijzen dat u effectief geld kreeg.

Zie bvb de regeling rond btw bij bouw van een woning door familieleden die zelfstandig bouwvakker zijn.
OK.. Maar als er effectief geen bezoldiging wordt uitgekeurd, en dit ook zo in het contract vermeld wordt, hoe gaan zij dat dan hard maken?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#28 , 30 jan 2017 11:00

hoe gaan zij dat dan hard maken?
dat hoeven zij niet,

6 JUNI 2010. - Sociaal Strafwetboek
art. 66. Bijzondere bewijskracht van de processen-verbaal tot vaststelling van een inbreuk
De processen-verbaal die opgemaakt zijn door de sociaal inspecteurs hebben bewijskracht tot het tegendeel bewezen is

uw contractuele bepalingen zijn in strijd met de dwingende bepalingen van de arbeidswetgeving, gelet op art 51 wet 5/12/1968
zijn die bepalingen waardeloos
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#29 , 30 jan 2017 11:08

Aha. Dat is iets anders.

Maar als ik de tekst van art. 51 bekijk zie ik niet direct in met wat ik in overtreding zou zijn. (mocht ik als bediende onbezoldigd werken voor een bvba).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#30 , 30 jan 2017 11:46

Aha. Dat is iets anders.

Maar als ik de tekst van art. 51 bekijk zie ik niet direct in met wat ik in overtreding zou zijn. (mocht ik als bediende onbezoldigd werken voor een bvba).
Dit mag en kan niet voor een bvba!!
u bent niet in overtreding maar de bvba is in overtreding
Je bent verplicht je in te schrijven als werknemer en rsz te betalen op de minimumlonen

Ja u heeft een totaal andere ziens wijze van de sociale wetgeving en niet alleen op de sociale wetgeving maar in het algemeen wat je zuur kan te komen staan bij controles van de sociale wetten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”