Werken zonder bezoldiging

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Werken zonder bezoldiging

#1 , 27 jan 2017 20:21

Is het eigenlijk wettelijk om te gaan werken zonder enige vorm van bezoldigingen voor een gewoon bedrijf zoals een bvba?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2017 21:08

Neen. Daar een bvba een rechtspersoon is moeten ze je het minimumloon geven anders is dit zwart werk en rsz voor u betalen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jan 2017 23:29

Enige mogelijkheid is onder vorm van opleiding (stage). Maar dat moet lopen via een erkende opleidingsinstelling.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 27 jan 2017 23:33

De Fiscus gaat waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn hoe u zonder enig loon kan leven terwijl u ook nog eens persoonlijk failliet bent verklaard.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 28 jan 2017 12:49

Hoe gebeurd vrijwilligerswerk dan?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 28 jan 2017 12:50

De Fiscus gaat waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn hoe u zonder enig loon kan leven terwijl u ook nog eens persoonlijk failliet bent verklaard.
Niet bepaald relevant hier...

Ik leef dan uiteraard van de jacht. Ik ga dagelijks vissen en leef voor de rest van de uitkering van mijn echtgenote.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 28 jan 2017 13:01

Het hangt er allemaal van af wat je er onder verstaat: ik neem aan dat je toch op één of andere manier wel elders werkt voor een loon en dat je vrijwillig ervaring wil opdoen bij een bedrijf om bepaalde vaardigheden of competenties aan te scherpen. Dit gaat dan niet om een voltijdse inschakeling binnen het bedrijf. Stel dat je 2 dagen per week in dat bedrijf wil meedraaien. Dan kan je wel degelijk een verbintenis opstellen met de "stagemeester" dat je in het kader van je persoonlijke loopbaanparcours enkele uren per week op kijkstage bent in dat bedrijf. Deze verbintenis vermeldt uiteraard duidelijk dat je géén professionele verantwoordelijkheid voor eindresultaten draagt binnen deze activiteit en dat je gemonitord wordt door een stagebegeleider binnen de werkvloer. De werkgever sluit uiteraard een verzekering voor jou af. Alles wat hier van afwijkt (bijvoorbeeld dat je er voltijds op "kijkstage" zou zijn; of dat je professionele verantwoordelijkheid zou dragen riekt naar fraude. Niet doen dus.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 28 jan 2017 13:58

Fraude zou vereisen dat er effectief iets wordt uitbetaald... als dat niet het geval is, dan mag het rieken naar fraude, het is het niet..

Ik dank u voor de antwoorden.

Het is niet mijn bedoeling om ergens anders te werken, ik vroeg me gewoon af of het mogelijk was om zonder bezoldiging te werken...

eylis
Berichten: 8840

#9 , 28 jan 2017 14:40

freelancer, daarom precies gebruik ik de term "rieken naar". en dat betekent dat officiele instanties het zo eigenaardig en verdacht kunnen vinden dat het onderzocht wordt. En licht vind men een stok om de hond te slaan; Want er komt natuurlijk meer bij kijken als zoiets onofficieel gebeurt: bijvoorbeeld de verzekering of andere werknemers die vinden dat hen potentieel werk ontnomen wordt...
Officieel kan men wel vrijwillligerswerk doen: maar dat is enkel in sectoren van sociaal/medische/dienstverlening of onderwijs. en dat gaat gepaard met een contract en bijhorende verzekering.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 28 jan 2017 15:03

Wat ik doe is dienstverlening. Dus het zou kunnen dan?

eylis
Berichten: 8840

#11 , 28 jan 2017 15:53

in de sociaal-cultureel-medische-educatieve sector? door de overheid gesubsidieerde organisaties? Of een bedrijf dat enkel op winst draait?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#12 , 28 jan 2017 16:06

Het laatste, ik doe aan consultancy.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 28 jan 2017 16:59

het lijkt me bijna niet mogelijk om consultancy onbezoldigd onder het statuut van vrijwilliger te doen. En hoe het bedrijf dat tov zijn klanten verantwoordt lijkt me ook een raadsel. Want blijkbaar zou je dus niet met een "stagebegeleider" werken, maar effectief de job uitoefenen. Denk er bvb. aan als de klant klachten heeft over je werk. Wat dàn? Tja, je wérkt er niet eens....

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jan 2017 17:05

Mijn echtgenote baat een kinderdagverblijf uit (bvba) - ook min of meer "zachte sector". Onmogelijk om zonder problemen een vrijwilliger in te schakelen.
Recent nog navraag gedaan bij verschillende overheidsbronnen - vrijwilligerswerk kan voor een vzw maar niet voor een vennootschap.
Vermoeden van zwartwerk.
Enige uitweg: een opleiding via een erkend onderwijsorganisme. En geen fictieve zelf-opgezette opleiding.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#15 , 28 jan 2017 17:07

Wel... Ten 1ste, bedrijven huren mij in, niet het bedrijf. Het bedrijf bestaat voornamelijk louter voor voor facturatie...

Dit gezegd zijnde, het kan dus duidelijk niet. Jammer, was leuk geweest. :-)

Terug naar “Loon”