Problemen met GIBO contract (beroepsopleiding)

stijnv
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Problemen met GIBO contract (beroepsopleiding)

#1 , 12 jan 2017 17:33

Hallo,

Sinds 17 november ben ik aan de slag bij een bedrijf via een GIBO contract.

Probleem 1)
Ik werk reeds 17 jaar als IT-er. Na het faillisement van mijn vorige werkgever, ben ik op eigen initiatief naar de VDAB gegaan met de vraag of ik geen aangepaste werkomgeving kan krijgen (wegens arbeidshandicap). Samen met een partnerorganisatie (Synkroon) heeft men mij dan een job gezocht. Tot zover geen probleem.
Nu het probleem is dat men mij heeft aangenomen met een GIBO contract, een beroepsopleiding dus.
Een beroepsopleiding dient om een job aan te leren.
Echter gaat het om dezelfde job die ik ervoor al jarenlang gedaan heb en vind er in de praktijk geen enkele opleiding plaats. (VDAB weet dit)
Het is voor bedrijven een goedkope vorm om personeel in dienst te nemen. Ik doe net hetzelfde werk dan mijn collega's en heb geen opleiding nodig.
Voor mij is zo'n contract zeer nadelig. Als ik alles in rekening breng, verdien ik ongeveer 50% minder dan wanneer ik in loondienst zou aangenomen zijn.
Op mijn vraag per mail naar de VDAB toe of dit wel kan, wil men mij niet antwoorden.

Probleem 2)
Doordat ik met een GIBO contract werk, sta ik niet op de loonlijst van dat bedrijf. In de plaats daarvan krijg ik een werkloosheidsuitkering dewelke de VDAB aanvult met een bedrag om zo tot 75% van het toekomstige brutoloon te komen.
Nu komt het absurde gedeelte:
In december beslist de RVA om mij 16 dagen op verlof te zetten (omdat ik er nog zoveel niet had opgenomen)
Voor de VDAB echter gaat de beroepsopleiding gewoon door en kan ik dus geen verlof opnemen.
Ik ben dus gewoon gaan werken in december om daar bijna geen loon voor te krijgen.
Ik heb dan aan de VDAB gevraagd dat bedrag te compenseren, wat uiteraard geweigerd werd.