Niet opgenomen dagen verlof wegens ziekte

dejaeghew
Topic Starter
Berichten: 36

Niet opgenomen dagen verlof wegens ziekte

#1 , 03 jan 2017 17:23

hoe worden deze niet opgenomen dagen wgs ziekte vergoed en wat verstaat men onder het normale loon december? Inclusief premies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 jan 2017 08:51

Als je nog verlofdagen hebt, maar je bent ziek, zijn er 2 scenario's:
1. Als je op ziekenkas leeft, stoppen de uitkeringen in december in functie van je aantal dagen. Zogezegd neem je dus de laatste dagen van december verlof op (die betaald worden zoals normaal).
2. Als je nog een gewaarborgd inkomen hebt, worden de verlofdagen uitbetaald bovenop je normale loon.

Al mag dit niet officieel, laten veel werkgever je verlof ook overzetten naar het jaar erop.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2017 09:44

Voor zover ik weet moet wettelijk verlof weldegelijk opgenomen worden voor het einde van het jaar. Gebeurt dit niet, dan zijn deze verlofdagen verloren (en worden ze ook niet uitbetaald).

Wat veel werkgevers toelaten is dat, wanneer het wettelijk verlof niet op is, eerdere verlofdagen van een ander type (bijvoorbeeld arbeidsduurverminderingsdagen) omgezet worden naar wettelijk verlof, zodat op het einde van het jaar, het saldo verlofdagen enkel nog arbeidsduurverminderingsdagen zijn, die WEL kunnen overgedragen worden.

Maar in principe ben je wettelijk verlof dus kwijt indien niet opgenomen voor het einde van het jaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”