"Bonus" in PC 200

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

"Bonus" in PC 200

#1 , 29 dec 2016 12:47

Relatief recent hebben wij hier op de werkvloer vernomen van het nieuwe CAO in PC 200.
Hierbij zou er opgenomen zijn dat iedere werknemer in juni 2016 een bruto bonus van 250 euro zou krijgen.

Aangezien wij dit niet ontvangen hebben, heb ik een aantal vragen hierover:
1. Geldt dit voor iedereen die in PC 200 werkt?
2. Wat is de uiterste betaaltermijn hiervoor?
3. Is dit vanaf nu voor ieder jaar, of was dit eenmalig voor 2016? Met andere woorden: aangezien ik over 4 weken hier buiten ben (en naar een andere sector vertrek), heb ik recht op pro-rata een deel van 2017?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 dec 2016 01:14

lees eens de toekenningsvoorwaarden van de cao, als je daar aan voldoet zou die premie in juni moeten zijn uitbetaald
http://www.werk.belgie.be/CAO/200/200-2015-008929.pdf
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 03 jan 2017 08:47

lees eens de toekenningsvoorwaarden van de cao, als je daar aan voldoet zou die premie in juni moeten zijn uitbetaald
http://www.werk.belgie.be/CAO/200/200-2015-008929.pdf
Duidelijk.

Dit wordt dus eens naar de werkgever stappen, en die bonus opeisen...

Reclame

cyrixke
Berichten: 6

#4 , 09 jan 2017 12:32

Opletten, de 'bonus' kan ook uitgekeerd zijn als verhoging maaltijdcheques of bijkomende ecocheques.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#5 , 09 jan 2017 13:35

Opletten, de 'bonus' kan ook uitgekeerd zijn als verhoging maaltijdcheques of bijkomende ecocheques.
Maaltijdcheques, wasda? :mrgreen:

Ecocheques waren 242 euro dit jaar, dus dat was het niet.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2017 17:34


Ecocheques waren 242 euro dit jaar, dus dat was het niet.
is dit geen 8€ teweinig?
http://www.meta.fgov.be/CAO/200/200-2016-009414.pdf
Artikel4
§1 Aan elke voltijds tewerkgestelde bediende met
een volledige referteperiode worden ecocheques
een keer per jaar toegekend ter waarde van 250
EUR
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#7 , 10 jan 2017 09:15


Ecocheques waren 242 euro dit jaar, dus dat was het niet.
is dit geen 8€ teweinig?
http://www.meta.fgov.be/CAO/200/200-2016-009414.pdf
Artikel4
§1 Aan elke voltijds tewerkgestelde bediende met
een volledige referteperiode worden ecocheques
een keer per jaar toegekend ter waarde van 250
EUR
Ik heb in 2015 een zoon gekregen, en de hierbij horende 10 dagen vaderschapsverlof opgenomen.
Hiervan worden er 7 door het RIZIV betaald, waardoor ze bij het sociaal secretariaat 7 dagen van de referteperiode genomen hebben, en dus "maar" 242 euro toegekend hebben.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2017 12:33

volgens cao 98 art 6§3 telt moederschapsverlof wel mee, dit is een discriminatie van de man.
eigenlijk zou de vakbond dit voor de rechtbank moeten halen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2017 13:00

dit is een discriminatie van de man.
Man man toch in de sociale wetgeving over discriminatie spreken, het is één en al discriminatie in de sociale wetgeving .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jan 2017 17:37

dit is een discriminatie van de man.
Man man toch in de sociale wetgeving over discriminatie spreken, het is één en al discriminatie in de sociale wetgeving .
geef eens wat voorbeelden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 10 jan 2017 18:04

volgens cao 98 art 6§3 telt moederschapsverlof wel mee, dit is een discriminatie van de man.
eigenlijk zou de vakbond dit voor de rechtbank moeten halen.
Dat doet de vakbond niet omdat het geen discriminatie is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jan 2017 20:00

dit is een discriminatie van de man.
Man man toch in de sociale wetgeving over discriminatie spreken, het is één en al discriminatie in de sociale wetgeving .
geef eens wat voorbeelden
men kan er honderd noemen, de ene sector werkt 37 urenweek, de andere 38 urenweek, de ene sector betaald de zondag het dubbel loon en de andere max. 12 € per dag (horeca)., de ene mag brug pensioen de ander sector niet, gelijk loon voor gelijk werk, het verdrag van Rome 1955 hoeveel is dit al gerealiseerd zoals elektrieker bouw of elektrieker metaal, leraar 1 jaar ervaring of 10 jaar ervaring !! enz.. enz..
De sociale wetgeving is de meest discriminatie van alle wetgevingen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 jan 2017 20:42

nergens is dat discriminatie (toch niet als je het in de term gebruikt waarvoor het hier bedoeld is)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 jan 2017 21:02

Het woord discriminatie word de laatste jaren anders bekeken !

Discriminatie betekent letterlijk het maken van onderscheid,
Nu gaat dit enkel over ras en geloof, maar ik heb dit in mijn leven altijd anders ervaren, daar er hier in België zeer weinig andere rassen waren..

Ik zie nu nog altijd dat de sociale wetgeving onderscheid maakt tussen de verschillende sectoren waar men in werkt, bekijk maar eens de lonen van tuinders en de lonen in de chemie, neem ook maar een een vrachtwagen chauffeur die in de transport werkt en een vrachtwagen chauffeur in de chemie en met de zelfde vracht.

Ik weet het dit is allemaal door den tijd zo gegroeid.

Maar vindt jullie het eerlijk dat een ambtenaar 12 betaalde dagen en 28 verlof dagen heeft tegen over een ander 10 en 20 dagen ?????

Vindt jullie het eerlijk........ sorry ik wil niemand voor het hoofd schoppen. :wink:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 jan 2017 21:06

Het woord discriminatie word de laatste jaren anders bekeken !

Discriminatie betekent letterlijk het maken van onderscheid,
Nu gaat dit enkel over ras en geloof, maar ik heb dit in mijn leven altijd anders ervaren, daar er hier in België zeer weinig andere rassen waren..

Ik zie nu nog altijd dat de sociale wetgeving onderscheid maakt tussen de verschillende sectoren waar men in werkt, bekijk maar eens de lonen van tuinders en de lonen in de chemie, neem ook maar een een vrachtwagen chauffeur die in de transport werkt en een vrachtwagen chauffeur in de chemie en met de zelfde vracht.

Ik weet het dit is allemaal door den tijd zo gegroeid.

Maar vindt jullie het eerlijk dat een ambtenaar 12 betaalde dagen en 28 verlof dagen heeft tegen over een ander 10 en 20 dagen ?????

Vindt jullie het eerlijk........ sorry ik wil niemand voor het hoofd schoppen. :wink:
Ik denk dat ik per ongeluk op het verkeerde forum beland ben :-)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Loon”