Ontslag - eindejaarspremie

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

Ontslag - eindejaarspremie

#1 , 23 dec 2016 18:27

Ik zag dat er hier een gelijkaardig topic over aan de gang was, maar hier ligt de situatie net iets anders:

Van september 2009 tem december 2013 heeft persoon X bij bedrijf Y gewerkt. Toen ontslag gegeven en een jaar bij een ander bedrijf gaan werken. In januari 2015 is hij opnieuw bij ditzelfde bedrijf Y gaan werken. Nu verlaat hij het bedrijf opnieuw om dichter bij huis te kunnen werken. Sindsdien nieuwe mensen op HR - nu weigeren ze om de eindejaarspremie uit te betalen. Zijn contract loopt af op 30/12/2016 - de laatste werkdag van 2016.

Zijn arbeidsovereenkomst verwijst naar CAO van PC 218 (nu dus 200). Indien ik hierin kijk staat er: "pro rata bij ontslag op initiatief werknemer, mits 5 jaar anciënniteit." Deze 5 jaar is echter niet gedefinieerd, en wil dus ook niet zeggen de voorbije 5 jaar of 5 jaar aan één stuk.

Concrete vraag: heeft hij recht op (een deel van) zijn eindejaarspremie? Hij is een volledig werkjaar in dienst geweest, plus in totaal heeft hij al meer dan 5 jaar anciënniteit bij dit bedrijf. Valt ook te vermelden dat hij in 2013 wél zijn eindejaarspremie heeft ontvangen, terwijl hij toen nog geen 5 jaar anciënniteit had. Director van zijn departement is hier ook niet over te spreken - hij vertrekt nl. in goede omstandigheden - maar daar is hij natuurlijk vet mee.

Indien hij er recht op heeft: hoe vechten we dit aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2016 23:13

Deze 5 jaar is echter niet gedefinieerd, en wil dus ook niet zeggen de voorbije 5 jaar of 5 jaar aan één stuk.
die vorige ancienniteit is wel verloren gegaan, je had bij het afsluiten van deze arbeidsovereenkomst de voorgaande jaren ancinniteit moeten inzetten.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2016 23:30

(Werkelijke) anciënniteit is gedefinieerd als de periode waarin de werknemer ononderbroken in dienst is gebleven van dezelfde onderneming (art. 37/4 Arbeidsovereenkomstenwet) (incl. de periode als uitzendkracht met een maximum van 1 jaar).

De geldelijke anciënniteit kan je onderhandelen maar deze speelt hier niet mee.
Je zou ook een eindejaarspremie kunnen onderhandelen. Maar als dat niet gebeurd is, dan heb je hier m.i. geen rechtsgrond om uitbetaling te eisen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 24 dec 2016 09:41

Deze 5 jaar is echter niet gedefinieerd, en wil dus ook niet zeggen de voorbije 5 jaar of 5 jaar aan één stuk.
die vorige ancienniteit is wel verloren gegaan, je had bij het afsluiten van deze arbeidsovereenkomst de voorgaande jaren ancinniteit moeten inzetten.
Achteraf gezien wel ja, maar wie denkt hier nu in godsnaam aan? Zeker omdat de 13e maand de eerste keer wél zonder problemen is uitbetaald geweest.

Blijven er dan nog twee mogelijkheden (of niet?)
- Wijzen op dit precedent
- Geeft het feit dat een volledig werkjaar gepresteerd is niet automatisch recht op de 13e maand? Zoals je een maaltijdcheque krijgt bij een gewerkte dag?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2016 10:10

Wat is het ogenblik van de betaling van de EJP?

Wat ik vind rond PC200 is ook:
Je hebt recht op een pro rata eindejaarspremie als:
- je in dienst bent getreden in de loop van het jaar en ten minste 6 maanden anciënniteit hebt op het ogenblik van de betaling;
(http://www.jobat.be/nl/artikels/de-eind ... omite-218/)

Je verhaal hierboven lijkt aan deze criteria te voldoen, als tenminste het ogenblik van uitbetaling niet 31/12/2016 is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 24 dec 2016 10:12

15/12 zijn de eindejaarspremies uitbetaald. Toen zat hij in zijn opzeperiode.

Edit: inderdaad, onderstaande bedoel ik dus - dit staat los van het feit of al dan niet ontslag is genomen. Aan deze 2 voorwaarden zijn voldaan.
Om recht te hebben op een volledige eindejaarspremie moet je als werknemer:

- in dienst zijn op het ogenblik van de uitbetaling van de premie;
- een volledig jaar in dienst zijn geweest.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 dec 2016 10:22

15/12 zijn de eindejaarspremies uitbetaald. Toen zat hij in zijn opzeperiode.
Dan heb je volgens mij een rechtsgrond en kan je contact opnemen met HR op basis van deze regel voor een pro rata EJP.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 24 dec 2016 10:29

15/12 zijn de eindejaarspremies uitbetaald. Toen zat hij in zijn opzeperiode.
Dan heb je volgens mij een rechtsgrond en kan je contact opnemen met HR op basis van deze regel voor een pro rata EJP.
Bedankt Bart voor het speurwerk. Hij heeft volgens mij zelfs gewoon recht op de volledige EJP gezien hij aan beide voorwaarden gewoon voldoet.

In deze publicatie (https://lbc-nvk.acv-online.be/lbc-nvk/I ... aties.html) vond ik op p18 ook wat bovenstaande bevestigt:
In december heb je recht op een eindejaarspremie. Ben je op dat ogenblik in dienst en heb je een volledig jaar gewerkt, dan is de premie gelijk aan het brutoloon van de maand december.
Die 5 jaar anciënniteit waar ze zich dus achter weg steken geldt dus enkel bij een pro-rata eindejaarspremie: indien geen volledig jaar gewerkt is en/of indien een werknemer niet meer in dienst is wanneer de premie uitbetaald is. Het is dus toch (gelukkig) zoals ik vermoedde.

Blijft de vraag: hoe vechten we dit aan? Wijzen op bovenstaande per aangetekend schrijven? We spreken hier immers over een flink bedrag.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2016 10:52

Hij heeft volgens mij zelfs gewoon recht op de volledige EJP gezien hij aan beide voorwaarden gewoon voldoet.
Idd, ik had oppervlakkig gelezen dat hij in (tijdens) januari 2016 opnieuw begonnen was; was dus 2015.
Blijft de vraag: hoe vechten we dit aan? Wijzen op bovenstaande per aangetekend schrijven? We spreken hier immers over een flink bedrag.
Eerste stap kan gewoon zijn telefonisch maar vraag dan schriftelijke bevestiging. Mogelijk hebben ze het over het hoofd gezien (of is er een andere regel waar wij hier geen weet van hebben).
Indien niet -->
- via vakbond (indien gesyndiceerd)
- anders: aangetekend schrijven met ingebrekestelling
- indien geen resultaat: desnoods arbeidsrechtbank
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2016 10:59

15/12 zijn de eindejaarspremies uitbetaald. Toen zat hij in zijn opzeperiode.
Dan heb je volgens mij een rechtsgrond en kan je contact opnemen met HR op basis van deze regel voor een pro rata EJP.
Bedankt Bart voor het speurwerk. Hij heeft volgens mij zelfs gewoon recht op de volledige EJP gezien hij aan beide voorwaarden gewoon voldoet.

In deze publicatie (https://lbc-nvk.acv-online.be/lbc-nvk/I ... aties.html) vond ik op p18 ook wat bovenstaande bevestigt:
In december heb je recht op een eindejaarspremie. Ben je op dat ogenblik in dienst en heb je een volledig jaar gewerkt, dan is de premie gelijk aan het brutoloon van de maand december.
Die 5 jaar anciënniteit waar ze zich dus achter weg steken geldt dus enkel bij een pro-rata eindejaarspremie: indien geen volledig jaar gewerkt is en/of indien een werknemer niet meer in dienst is wanneer de premie uitbetaald is. Het is dus toch (gelukkig) zoals ik vermoedde.

Blijft de vraag: hoe vechten we dit aan? Wijzen op bovenstaande per aangetekend schrijven? We spreken hier immers over een flink bedrag.
best ook nog een paar regels verder lezen. wie zelf zijn ontslag heeft gegeven in de loop van het jaar.....
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 24 dec 2016 11:22

best ook nog een paar regels verder lezen. wie zelf zijn ontslag heeft gegeven in de loop van het jaar.....
Begrijpend lezen lukt nog net beste reden. :wink:

Het lijkt me heel simpel hoor: is de werknemer op het ogenblik van uitbetaling in dienst (15/12, check) en heeft hij een volledig jaar gewerkt (check) dan heeft hij recht op de volledige EJP die gelijk is aan het brutoloon van de maand december. Dat de arbeidsovereenkomst daarna eindigt staat hier volledig los van want valt buiten de referentieperiode. Mocht de laatste dag van zijn opzeg pakweg 14/12 geweest zijn - dan hadden ze inderdaad wel verhaal.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 dec 2016 12:14

best ook nog een paar regels verder lezen. wie zelf zijn ontslag heeft gegeven in de loop van het jaar.....
Relevante regelgeving: CAO van 9 juni 2016 Aanvullend Paritair Comité voor de Bedienden - Eindejaarspremie.

De rechtspraak lijkt het hierbij niet eens met je lezing, de reden.

Arbh. Brussel (3de kamer) nr 49.907, 14 oktober 2008 (samenvatting):
Bedienden die in de loop van het jaar zelf ontslag hebben genomen en een anciënniteit in het bedrijf van tenminste 5 jaar kunnen bewijzen, hebben recht op een eindejaarspremie a rato van de prestaties van het lopende werkjaar. Het betreft een uitzondering op de eerste algemene voorwaarde inzake het bekomen van een eindejaars­premie, namelijk het feit in dienst te zijn op het ogenblik van betaling van de premie. [...]
Meer concreet uit het arrest van deze vergelijkbare casus (2 jaar anciënniteit, zelf ontslag genomen, einde AO 31/12):
Het hof stelt vast dat V. voldoet aan de drie algemene voorwaarden om aanspraak te maken op een premie gelijk aan het maandloon.
Er dient derhalve nagegaan te worden of hij valt onder de uitzonderingen op de eerste voorwaarde.
[...]
Daarna volgt een tweede geval waarin het recht op een premie a rato van prestaties van het lopende werkjaar wordt bevestigd. Het betreft de bedienden die in de loop van het jaar zelf ontslag hebben genomen en een anciënniteit hebben van meer dan 5 jaar.
Volgens de vennootschap geldt die bepaling voor V.
Het hof is het niet eens met de door de vennootschap aan die bepaling gegeven interpretatie.
De bewoordingen a rato van de prestaties, betekenen in verhouding tot de effectieve prestaties, in tegenstelling tot het geval waarin prestaties gedurende het gehele jaar worden geleverd en men recht heeft op een volledige premie, gelijk aan het maandloon.
Het betreft een uitzondering op de eerste algemene voorwaarde nl. in dienst zijn op het ogenblik van betaling van de premie.
Het hof deelt de zienswijze van V. dat hij voldoet aan de algemene voorwaarden en derhalve aanspraak kan maken op een volledige 13de maand.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 dec 2016 14:33

is de rechtspraak hierover eensgezind of verdeeld?
de uitspraak is ook 8 jaar voor de cao van 9 juni 2016 van kracht is.

vraag uw vakbond eens om met deze zaak naar de arbeidsrechtbank te trekken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 dec 2016 15:12

is de rechtspraak hierover eensgezind of verdeeld?
de uitspraak is ook 8 jaar voor de cao van 9 juni 2016 van kracht is.

vraag uw vakbond eens om met deze zaak naar de arbeidsrechtbank te trekken
Ik vond maar één uitspraak (dus ook geen tegenspraak) maar volgt m.i. ook de ratio legis en de algemene lijn in die artikels van de CAO.
BE heeft uiteraard geen precedentenrecht maar met dergelijke argumenten kan TS alvast deze persoon laten aankloppen bij de personeelsdienst.
Niet iedereen is ook gesyndiceerd.

Betreffende CAO is de coördinatie van bestaande CAO's die vroeger onder PC 218 ressorteerden maar nu overgegaan zijn naar PC220. Er wordt in de argumentatie van HR ook gerefereerd aan soortgelijke inhoud. Arrest komt ook overeen met de verwoording van de huidige CAO.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#15 , 04 feb 2017 10:54

Nog even een update hierover: na enkele mails heen en weer waarin o.a. ook werd verwezen naar de uitspraak aangehaald door Bart, en na inmenging van zowel de directe manager als de director van de afdeling hebben ze uiteindelijk toch de volledige eindejaarspremie uitbetaald. Zonder twijfel niet gewillig, maar toch uiteindelijk een goede afloop. Nogmaals bedankt voor alle info!

Terug naar “Loon”