overgenomen na "overdracht onder gerechtelijk gezag" en vakantieattest

arnevt
Topic Starter
Berichten: 6

overgenomen na "overdracht onder gerechtelijk gezag" en vakantieattest

#1 , 14 dec 2016 16:21

Allen,

hou jullie vast aan de takken van de bomen, want dit is volgens mij een niet gedocumenteerd gevalletje (noch oude werkgever, noch soc secr weet wat er mee aan te vangen).

feiten

Tewerkgesteld sinds maart 1999 (17+ ancieniteit dus).
Eind juni 2016 gaat bedrijf in WCO (overdracht onder gerechtelijk gezag).
Midden juli dien ik ontslag in (opzeg 4,5 maand, tot eind november in opzeg).
Eind september wordt bedrijf overgenomen door overnemers, en val ik (tegen alle verwachtingen in) in de lijst van over te nemen personeel. (volgens wat ik begrepen heb nemen zij mijn plichten en rechten over, incl schuldvorderingen). Een deel van het personeel blijft over in oude bedrijf

Ik moet dus nog 2 maand opzeg doen onder nieuw bedrijf, ik teken geen nieuw contract met hun.

Eind oktober wordt oude bedrijf failliet verklaard. Overgebleven werknemers krijgen ontslag van curator, ikzelf (die al in nieuw bedrijf val en betaald wordt) ontvang hier niets van

Eind november is mijn laatste werkdag en dien ik dus van afrekening te ontvangen van nieuw bedrijf

op loonbrieven van nieuw bedrijf staat wel mijn 17j ancienniteit

wat heb ik ontvangen
tewerkstellingsattest voor de 2 maand dat ik gewerkt heb onder nieuw bedrijf
vakantieattest voor vakantiejaar 2017 waar op staat dat ik 2 maand gewerkt heb en voor die 2 maand een beperkt vakantiegeld (enkel- en dubbel) ontvangen heb

wat ik mankeer volgens mij
vakantieattest voor vakantiejaar 2017 (jan-sep) en uitbetaling enkel en dubbel vakantiegeld voor die periode
vakantieattest voor niet opgenomen vakantiedagen 2016, en uitbetaling van enkel vakantiegeld van die dagen
pro-rata berekening van 13de maand (val onder PC 200 en > 5j ancienniteit, dus in theorie recht op)

vragen
kloppen bovenstaande redeneringen?
Klopt het dat mijn nieuwe (tijdelijke) werkgever hier verantwoordelijk voor is? (geen ontslag ontvangen van oude werkgever in faling, dus neem aan dat dit allemaal al overgedragen was.


thx
Arne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 dec 2016 21:15

je uitleg bevat een cruciale fout, waardoor we niets kunnen antwoorden:


Eind september wordt bedrijf overgenomen door overnemers
...
Eind oktober wordt oude bedrijf failliet verklaard.

Als het bedrijf overgenomen is, bestaat het niet meer en kan het niet failliet verklaard worden. Is het overgenomen, niet overgenomen of deels overgenomen (en welke delen dan)?

Geef anders eens de 2 ondernemingsnummers van die bedrijven.

arnevt
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 20 dec 2016 19:34

hey

bedankt voor je reactie, was inderdaad niet zo duidelijk

eind september is er een asset-deal goedgekeurd door de rechtbank, waarbij de overnemer bepaalde assets en een deel van het personeel overneemt (waar ik ook in zat, in de lijst van over te nemen personeel).

als ik zeg eind oktober oude bedrijf failliet, bedoel ik dus het restbedrijf, met daarin ook de personeelsleden die niet overgenomen zijn

ondernemings nummer failliet bedrijf: 474899231
ondernemings nummer nieuw bedrijf: 663965691

groetjes
Arne

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 dec 2016 22:17

Heb je bij de overname een overzicht gekregen van de schulden die de oude werkgever nog tegenover jou had? Dat is namelijk verplicht...

Kort antwoord:
- de schulden die in het overzicht zaten: nieuwe werkgever is ertoe gehouden deze te betalen (oude werkgever ook, maar bij de nieuwe is er meer geld te rapen
- de schulden die NIET in het overzicht zaten: oude werkgever, dus in het faillissement
- schulden tussen opening gerechterlijk reorganisatie en afsluiten: de oude werkgever, ook faillissement

stuur eens je mail-adres door?

arnevt
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 21 dec 2016 08:44

dat is bij deze gebeurd

groetjes

Terug naar “Loon”