loonsbeslag en eindejaarspremie

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

loonsbeslag en eindejaarspremie

#1 , 13 dec 2016 18:39

ik ben op 1/7/2016 failliet verklaard wegens aanhoudende wegenwerken, het was een éénmanszaak en dus zijn mijn man en ik persoonlijk failliet verklaard. Ikzelf volg een opleiding tko bij de vdab en val met mijn uitkering onder het vatbare gedeelte voor loonsbeslag.
Mijn man heet een bediendecontract en nu is mijn vraag: zijn eindejaarspremie wordt samen met zijn loon gestort, kunnen ze op de gehele eindejaarspremie beslag leggen.
Ook heb ik gehoord dat studiebeurzen voor mijn kinderen kunnen aangeslaan worden klopt dit? Het is toch voor het onderhoud van mijn kinderen....

Alvast bedankt
IP

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2016 18:54

eindejaarspremie is idd even vatbaar voor beslag zoals zijn "gewoon" maandloon van december.

Beslag kan ook op studiebeurzen, maar héél beperkt (zie hieronder)

Art. 4.
De Vlaamse Regering verleent schooltoelagen aan minvermogende leerlingen in het kleuteronderwijs en het leerplichtonderwijs, overeenkomstig de regelen die bij en krachtens dit decreet zijn vastgesteld.

De Vlaamse Regering verleent studietoelagen aan minvermogende studenten in het hoger onderwijs, overeenkomstig de regelen die bij en krachtens dit decreet zijn vastgesteld.

De schooltoelagen en studietoelagen mogen alleen worden gebruikt om de kosten te dekken voor het onderhoud van de rechthebbende en het door hem gevolgde onderwijs. Op deze toelagen mag geen beslag worden gelegd wegens schulden die de leerling, de student of hun wettelijke vertegenwoordiger hebben aangegaan en die geen verband houden met deze doeleinden.

[Art. 4bis.
Schuldvorderingen die rechtstreeks en uitsluitend gerelateerd zijn aan de bestedingen, vermeld in artikel 4, derde lid, verricht door de ontvanger van studiefinanciering, zijn bevoorrecht op het toegekende bedrag van de studiefinanciering in dezelfde rangorde als de schuldvorderingen, vermeld in artikel 19, 5°, van de Hypotheekwet.]

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2016 19:16

Bedankt voor de info

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 13 dec 2016 23:18

Eenmanszaak ...hoe kan u dan ook failliet zijn?
Huwelijkscontract niet aangepast??

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2016 05:14

Huwelijkscontract jammer genoeg niet aangepast :evil: 4 jaar bloeiende zaak gehad maar aanhoudende wegenwerken...faillissement was de enige uitweg...
Ik vraag me alleen af of het loon en eindejaarspremie van december apart berekend worden of dat ze alles samen tellen tot 1bedrag. Want hij heeft ook nog recht op eindejaarspremie van het fonds voor uitzendkrachten en daar hebben ze laten weten dat ze een berekening zullen maken van het vatbaar gedeelte van de premie.
Ik begrijp er niks meer van
Bedankt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 dec 2016 07:35

eindejaarspremie wordt meegeteld met het reguliere loon van december. Men moet bij het fonds dus eerst uitzoeken hoeveel loon je al kreeg. Indien dat al boven het beschermde bedrag is, zal het volledige bedrag van eindejaarspremie vatbaar zijn voor beslag.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2016 09:19

ik ben op 1/7/2016 failliet verklaard wegens aanhoudende wegenwerken,

even off topic

op 1/07/2016 failliet dan kan je volgende maand reeds u verschoonbaar aanvragen, of zou het binnen kort afgesloten worden, als het nog een tijdje zou duren vraag je het zelf aan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 dec 2016 09:45

Dé vervroegde verschoonbaarheid kan ik nog niet aanvragen geloof ik
Er zit nog een handelsgebouw als eigendom vd zaak die moet verkocht worden en door getalm vd notaris wordt het nu nog maar te koop gezet pfff.

Of denkt u dat ik het toch reeds kan aanvragen?

Grts

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 dec 2016 09:56

Je kan dit wel aanvragen volgende maand dit heeft niks te zien met deze verkoop, je kan verschoonbaar verklaart worden ondanks het faillissement nog niet afgesloten is, hoe sneller je verschoonbaar verklaart word hoe beter voor jullie.

Hoe is de verhouding tussen u en de curator ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2016 11:17

Dank u wel voor de info k zal het zeker dan aanvragen. Ik dacht dát het gebouw eerst moest verkocht worden.
De verhouding tussen curator en ik is redelijk goed maar natuurlijk zal hij zeggen dat het geen nut heeft om mijn vervroegde verschoonbaar heid aan te vragen, hij krijgt iedere maand een fiks bedrag van mijn man en huur van een appartement die in het handelsgebouw zit
Grts

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 dec 2016 12:17

De curator hoeft hier niet mee akkoord te gaan hoor, je heeft het recht dit aan te vragen, na aanvraag duurt het nog een 8 tal weken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 dec 2016 08:30

Goeiemorgen

Ik had nog een vraagje
Wat doet de curator mét het geld dát iedere maand wordt ingehouden
Ik dacht dat hij daarmee al enkele schuldeisers betaalde
Ik moest nóg 1 kwartaal van 2015 sociale lasten betalen anders krijg ik geen attest ziekteverzekering.
Gevraagd aan curator mr het is niet mogelijk zegt hij om dat te voldoen
Hij zégt dat het geld ter beschikking wordt gehouden

Alvast bedankt

Terug naar “Loon”