Wettelijk minimumbedrag voor overuren

julleke
Topic Starter
Berichten: 14

Wettelijk minimumbedrag voor overuren

#1 , 13 dec 2016 12:58

Goeie dag iedereen,

Mijn echtgenote werkt sinds 1 september in een gemeenteschool als voor-en naschoolse kinderoppas. Ze heeft dus een deeltijds arbeidscontract van een (Brusselse) gemeente.

Evenwel wordt haar regelmatig gevraagd om busbegeleiding bij uitstappen te verzorgen, mee te helpen bij een spaghettiavond of een uurtje op te passen in een klas wegens afwezigheid van een leraar e.d. Dit genereert natuurlijk overuren. Er werd haar verzekerd dat deze worden uitbetaald, wat ook het geval is.

Toch valt ons bij de uitbetaling van deze overuren een serieuze discrepantie op. De overuren van de maand september werden betaald à rato van 75% van haar gewone uurloon, de overuren van de maande oktober werden betaald à rato van 50% van haar gewone uurloon. Recuperatie van de overuren wordt niet toegestaan.

Mijn/onze vraag: is er een wettelijk minimum bepaald aan loon voor een overuur, eventueel gebaseerd op je Paritair Comité of andere voorwaarden ?
Ik bedoel, we weten dat overuren zwaar belast worden, maar mijn vrouw heeft er geen probleem mee om er te kloppen. Het is evenwel godgeklaagd te moeten constateren dat overuren uitbetaald worden aan minder per uur dan je normale uurloon.

Bij navraag op de personeelsdienst van de gemeente wist men ons te zeggen dat er een regularisatie zou komen na de implementatie van de beroeps anciënniteit van mijn vrouw. Dit is, na 3 maanden in dienst, blijkbaar nog niet in orde gebracht door de personeelsdienst. Hoeveel de regularisatie zou bedragen wist men ook niet.

Feit is dat er al enige van haar collega's geen overuren meer willen presteren omdat ze "niet komen werken op onregelmatige uren aan €4,50 netto per uur" (dixit), en waar ze, in een aantal gevallen, 40 km heen en weer moeten rijden om anderhalf uur te komen werken...

Met dank bij voorbaat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2016 13:58

Goeie dag iedereen,

Mijn echtgenote werkt sinds 1 september in een gemeenteschool als voor-en naschoolse kinderoppas. Ze heeft dus een deeltijds arbeidscontract van een (Brusselse) gemeente.

Evenwel wordt haar regelmatig gevraagd om busbegeleiding bij uitstappen te verzorgen, mee te helpen bij een spaghettiavond of een uurtje op te passen in een klas wegens afwezigheid van een leraar e.d. Dit genereert natuurlijk overuren. Er werd haar verzekerd dat deze worden uitbetaald, wat ook het geval is.

Toch valt ons bij de uitbetaling van deze overuren een serieuze discrepantie op. De overuren van de maand september werden betaald à rato van 75% van haar gewone uurloon, de overuren van de maande oktober werden betaald à rato van 50% van haar gewone uurloon. Recuperatie van de overuren wordt niet toegestaan.
spreek je over 75%/50% bruto of netto?

julleke
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 13 dec 2016 21:05

Bedragen zijn netto.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 dec 2016 22:22

Nooit netto gebruiken. Het is logisch dat bij het presteren van overuren, die overuren netto minder opleveren, omdat een loonsopslag (waarmee je dat kan vergelijken) altijd minder opbrengt wegens de hogere bedrijfsvoorheffing die afgehouden wordt.

Terug naar “Loon”