Opvolger heeft hogere looncategorie voor dezelfde job die ik deed in een lagere looncategorie

Ano Niem 90
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Opvolger heeft hogere looncategorie voor dezelfde job die ik deed in een lagere looncategorie

#1 , 12 dec 2016 20:20

Beste

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik heb gedurende 3 jaar gewerkt als dossierbeheerder bij mijn werkgever. Daarna ben ik overgestapt naar een andere afdeling binnen hetzelfde bedrijf.
Ongeveer 6 maanden nadat ik daar begon, bood mijn manager mij een nieuwe functie aan.
Aangezien ik in die functie meer verantwoordelijkheden zou hebben, vroeg ik of ik een hogere looncategorie zou hebben.
Mijn baas antwoordde dat ik eigenlijk nog niets bewezen had (na 3 jaar gewerkt te hebben op een andere afdeling in dat bedrijf) en dat we over een jaar verder zullen praten.
Omdat ik gefrustreerd was over die lagere looncategorie, heb ik beslist om ontslag te nemen na 6 maanden in die nieuwe job.
Ondertussen is mijn opvolger begonnen en kom ik te weten dat hij bij indiensttreding al meteen die hogere looncategorie kreeg, zonder dat er voor hem voorwaarden gesteld werden.

Kan ik hiermee aantonen dat ik die 6 maanden onderbetaald ben geweest?
Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen addendum voor mijn arbeidscontract ondertekend heb toen ik die nieuwe functie kreeg.
Dit was enkel mondeling overeengekomen.

Bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 dec 2016 20:33

Uw opvolger zal beter onderhandeld hebben zeker.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2016 20:42

loon is een kwestie van onderhandelen zoals mava reeds schreef.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 13 dec 2016 18:55

Er kunnen objectieve redenen zijn dat die persoon in een hogere categorie ingeschaald werd. Diploma's, eerder verworven competenties in een ander bedrijf....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ano Niem 90
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2016 19:53

@basejumper: in dat geval zou ik het begrijpen. Maar hij is net afgestudeerd, met nul ervaring in die branche. Objectief gezien is er geen enkele reden waarom die persoon ineens een hogere looncategorie zou krijgen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2016 20:05

Ik geloof dat je het niet begrijpt

Een werknemer als hij solliciteer verkoopt zijn diensten, en hij is volledig vrij van te vragen wat hij wil, als de werkgever daar mee akkoord gaat wat zijn zaak is dan is dit wettelijk in orde als het maar meer is dan de wettelijke minimum.

En hoeveel hij meer vraagt van de de wettelijke tarief dit gaat niemand maar ook niemand aan, dit is iets tussen werknemer en werkgever !

Er bestaat niet zo iets van te hoge loon!

Had u indertijd je loon beter onderhandelt dan had je ook zoveel of zelfs meer gekregen, de jaren dat ik bij een werkgever werkte had ik altijd een pak meer dan mijn collega's, is dit mijn schuld? en ik had ook geen diploma's.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 13 dec 2016 20:09

@basejumper: in dat geval zou ik het begrijpen. Maar hij is net afgestudeerd, met nul ervaring in die branche. Objectief gezien is er geen enkele reden waarom die persoon ineens een hogere looncategorie zou krijgen.
Er moet geen objectieve reden zijn. Cru gezegd, als de baas uw gezicht niet kan zien, kan ook een reden zijn.

Ano Niem 90
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 dec 2016 20:32

Conclusie: de hogere looncategorie van mijn opvolger is een kwestie van onderhandelen.
Het is een bittere pil om te slikken, maar ik heb mijn les geleerd.

Karanog
Berichten: 141

#9 , 14 dec 2016 11:38

Als het een, magere, troost mag zijn, dat is niet enkel bij jouw bedrijf.
'Hier' is dat ook.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2016 12:07

Conclusie: de hogere looncategorie van mijn opvolger is een kwestie van onderhandelen.
Het is een bittere pil om te slikken, maar ik heb mijn les geleerd.
Heb je onderhandeld met uw baas voor je je ontslag gegeven hebt? Ikzelf heb in een vorige job ook naar opslag gevraagd die me geweigerd werd. Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere job met gelijkaardige arbeidsvoorwaarden en ik kon daar beginnen (nog geen arbeidscontract getekend). Ik ben toen met mijn baas gaan praten en hem duidelijk gezegd waar het op stond: mijn arbeidscontract bij de andere firma lag klaar. Ik kon vrijdagavond gaan tekenen. De enige reden dat ik zou vertrekken, was het feit dat mijn loon geen evolutie vertoonde. Voor de rest deed ik mijn werk graag (en goed). Hij had dus de keuze: toch een opslag, anders vrijdag mijn ontslagbrief op zijn bureau. Aan hem de keuze. Een dag later kreeg ik de bevestiging van een ferme loonsopslag. Ik heb de andere firma toen gebeld en uitgelegd dat mijn werkgever me een serieuze opslag gegeven had, waardoor ik besloten had toch niet te veranderen van job. Case closed.

Als je natuurlijk meteen je ontslag geeft, heeft uw baas geen enkel ruimte meer om je alsnog die opslag of hogere looncategorie toe te staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”