standby zonder vergoeding

BP85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

standby zonder vergoeding

#1 , 26 nov 2016 21:14

Beste,

ik werk sinds dit jaar voor een firma en heb al een paar keer fouten gemerkt in het loon... vaak voornamelijk door klaarblijkelijke onbekwaamheid van de persoon die dat bij ons moet doorsturen naar het sociaal secretariaat me dunkt.
(foute aantal maaltijdcheques is daarvan de meest duidelijke, voor de rest is de loonbrief altijd erg onduidelijk)

nu vroeg ik me af, we werken in een beurtrol met 4: ieder draait 1 volledig weekend standby.

dus ma-vr doen we de uren in het contract (uurrooster is ook van maandag tot vrijdag, 38u / week) en 1 keer per maand doen we standby zaterdag + zondag.

nu heb ik in de meest recente loonbrief gemerkt dat:
1 dag waarop ik niet ben opgeroepen geweest (zondag) helemaal *geen* vergoeding heb gekregen
zaterdag ben ik wel opgeroepen geweest.

in totaal heb ik 149 uur gedaan (waarin de zaterdag, met oproep, en de zondag, enkel standby, in meegeteld is) van de verwachte 136.8 (18 dagen) die maand
ik ben vergoed voor 136.8 uur + 4.6 uur aan 50% en te recupereren

me dunkt dus dat ik 12,2 uur - 4.6 = 7.6 = 1 volledige dag onbetaald ben geweest.

mijn vraag nu: mag de baas verwachten dat we standby zijn, in het weekend, bovenop onze normale werkuren, zonder dat dat in een getekend contract staat, en we dus niet weg kunnen, want opgeroepen worden = de wagen in en rijden naar locatie zonder daarvoor ook maar 1 euro te betalen indien we niet worden opgeroepen?

bijkomende informatie:

Paritair comité: 200.00
Kengetal RSZ: 010 / 495
Functie: technicien
kwalificatie: 4B Klasse D
contracttype: Bediende

ik vraag me ook af, ik heb gelezen gehad dat vorige werkervaring meetelt met ancienniteit binnen PC 200 en mijn loon dus gebaseerd zou moeten zijn op een loonschaal adhv mijn jaren vorige werkervaring... klopt dit, of mag de baas dit ook weer zelf kiezen?

alvast ERG bedankt met enige hulp/uitleg !