standby zonder vergoeding

BP85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

standby zonder vergoeding

#1 , 26 nov 2016 21:14

Beste,

ik werk sinds dit jaar voor een firma en heb al een paar keer fouten gemerkt in het loon... vaak voornamelijk door klaarblijkelijke onbekwaamheid van de persoon die dat bij ons moet doorsturen naar het sociaal secretariaat me dunkt.
(foute aantal maaltijdcheques is daarvan de meest duidelijke, voor de rest is de loonbrief altijd erg onduidelijk)

nu vroeg ik me af, we werken in een beurtrol met 4: ieder draait 1 volledig weekend standby.

dus ma-vr doen we de uren in het contract (uurrooster is ook van maandag tot vrijdag, 38u / week) en 1 keer per maand doen we standby zaterdag + zondag.

nu heb ik in de meest recente loonbrief gemerkt dat:
1 dag waarop ik niet ben opgeroepen geweest (zondag) helemaal *geen* vergoeding heb gekregen
zaterdag ben ik wel opgeroepen geweest.

in totaal heb ik 149 uur gedaan (waarin de zaterdag, met oproep, en de zondag, enkel standby, in meegeteld is) van de verwachte 136.8 (18 dagen) die maand
ik ben vergoed voor 136.8 uur + 4.6 uur aan 50% en te recupereren

me dunkt dus dat ik 12,2 uur - 4.6 = 7.6 = 1 volledige dag onbetaald ben geweest.

mijn vraag nu: mag de baas verwachten dat we standby zijn, in het weekend, bovenop onze normale werkuren, zonder dat dat in een getekend contract staat, en we dus niet weg kunnen, want opgeroepen worden = de wagen in en rijden naar locatie zonder daarvoor ook maar 1 euro te betalen indien we niet worden opgeroepen?

bijkomende informatie:

Paritair comité: 200.00
Kengetal RSZ: 010 / 495
Functie: technicien
kwalificatie: 4B Klasse D
contracttype: Bediende

ik vraag me ook af, ik heb gelezen gehad dat vorige werkervaring meetelt met ancienniteit binnen PC 200 en mijn loon dus gebaseerd zou moeten zijn op een loonschaal adhv mijn jaren vorige werkervaring... klopt dit, of mag de baas dit ook weer zelf kiezen?

alvast ERG bedankt met enige hulp/uitleg !
(en even waarom ik het hier vraag, en bv niet naar de vakbond stap: ik ben -principieel- niet aangesloten bij de vakbonden omdat ze, naar mijn gevoel, te vaak onverantwoord de 'harde' weg kiezen ipv harmonieus samen te werken naar een constructieve oplossing. ik ben wel VOOR vakbonden, maar niet op de manier dat ze hedendaags werken en meer de werkende mens en economie treffen dan oplossingen aanreiken)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ice
Berichten: 240

#2 , 27 nov 2016 01:31

dus ma-vr doen we de uren in het contract (uurrooster is ook van maandag tot vrijdag, 38u / week) en 1 keer per maand doen we standby zaterdag + zondag.

mijn vraag nu: mag de baas verwachten dat we standby zijn, in het weekend, bovenop onze normale werkuren, zonder dat dat in een getekend contract staat, en we dus niet weg kunnen, want opgeroepen worden = de wagen in en rijden naar locatie zonder daarvoor ook maar 1 euro te betalen indien we niet worden opgeroepen?
Alle gepresteerde uren boven 38u/week zijn overuren en dienen ook als overuren vergoed te worden.

Als de standby niet expliciet in je contract vermeld staat, mag de baas wel vragen of je bereid bent standby te doen maar je bent niet verplicht erop in te gaan en hij kan het ook niet afdwingen, je bent immers niet akkoord gegaan met de standby bij aanvang van je tewerkstelling.
Je werkgever kan alleen verplichten wat contractueel werd vastgelegd in je arbeidsovereenkomst.

1. Zelf contact opnemen met het sociaal secretariaat voor verduidelijking van je loonbrief en misschien de fouten melden die je opmerkt. Je hebt het recht om uitleg te vragen over onduidelijkheden op je loonbrief.
2. Op de uitbetaling/recuperatie van de standby van die zondag bij de baas aandringen.
Indien hij weigert die zondag standby uit te betalen, dan doe je geen standby meer...niemand werkt gratis en zeker niet buiten normale arbeidstijd/in het WE...(en er is ook nog zoiets als sociale inspectie..)

Wat vinden je collega's (beurtrol met 4) van de standby en vergoeding?
Best eerst zorgen dat jullie dit onderling bespreken, zeker omdat het niet in het contract vermeld staat, dus niet kan opgelegd worden en ook blijkt dat de vergoeding niet correct wordt uitbetaald.
Jullie kunnen overeenkomen, als jullie allemaal akkoord gaan met de beurtrol van standby, dat standby moet worden opgenomen in jullie arbeidscontracten, gedetailleerd mét de vergoedingen en met datum van aanvang of ervoor kiezen geen standby meer te doen.

Wat betreft de loonschaal en anciënniteit:
Je vindt informatie op volgende website:
Raadpleeg hier de loonschalen die van toepassing zijn op de bedienden van paritair comité 200
Wat betreft de vakbonden ben ik dezelfde mening toegedaan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 nov 2016 18:57

Alle gepresteerde uren boven 38u/week zijn overuren en dienen ook als overuren vergoed te worden.
het is niet omdat er overuren zijn, dat er ook overloon betaald moet worden. Overuren kunnen op verschillende manieren vergoed moeten worden.
Als de standby niet expliciet in je contract vermeld staat, mag de baas wel vragen of je bereid bent standby te doen maar je bent niet verplicht erop in te gaan en hij kan het ook niet afdwingen, je bent immers niet akkoord gegaan met de standby bij aanvang van je tewerkstelling.
Je werkgever kan alleen verplichten wat contractueel werd vastgelegd in je arbeidsovereenkomst.
of bvb in arbeidsreglement...
1. Zelf contact opnemen met het sociaal secretariaat voor verduidelijking van je loonbrief en misschien de fouten melden die je opmerkt. Je hebt het recht om uitleg te vragen over onduidelijkheden op je loonbrief.
2. Op de uitbetaling/recuperatie van de standby van die zondag bij de baas aandringen.
Indien hij weigert die zondag standby uit te betalen, dan doe je geen standby meer...niemand werkt gratis en zeker niet buiten normale arbeidstijd/in het WE...(en er is ook nog zoiets als sociale inspectie..)
1. Dat recht bestaat niet tegenover het sociaal secretariaat. Op zich ook niet tegenover de werkgever, al valt daar natuurlijk wel een mouw aan te passen.
2. Standby-uren in dit geval geven in principe geen enkel recht op een vergoeding. Is geen arbeidstijd noch gepresteerde uren, tenzij er effectief arbeid verricht werd.
Best eerst zorgen dat jullie dit onderling bespreken, zeker omdat het niet in het contract vermeld staat, dus niet kan opgelegd worden en ook blijkt dat de vergoeding niet correct wordt uitbetaald.
welke vergoeding? PC 200 telt geen vergoeding voor standby-uren indien geen aanwezigheid op het werk vereist wordt.
Wat betreft de vakbonden ben ik dezelfde mening toegedaan.
zal het je verbazen dat ik dat niet ben?

(niet dat deze discussie over vakbonden hier ook maar iets toe doet)

Reclame

BP85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2016 20:16

Allereerst al bedankt voor de antwoorden.
2. Standby-uren in dit geval geven in principe geen enkel recht op een vergoeding. Is geen arbeidstijd noch gepresteerde uren, tenzij er effectief arbeid verricht werd.
Dus, ook al kan ik niet gaan en staan waar ik wil... de baas hoeft me hier niet voor te vergoeden?
welke vergoeding? PC 200 telt geen vergoeding voor standby-uren indien geen aanwezigheid op het werk vereist wordt.
"aanwezigheid" is het wel en niet... de job vereist op de baan zijn, dus tijdens de standby moeten we steeds klaarstaan om de wagen in te springen en te rijden naar de locatie (verspreid over zowat heel het land)

zolang je dus niet opgeroepen bent, kan je thuis blijven zitten, maar je kan bv niet een pintje drinken of met vrienden afspreken, want van zodra er een oproep is moet je vertrekken.
ik weet niet of dat dan wel of niet telt als aanwezigheid, maar ik kan in ieder geval niet van het weekend genieten zoals normaliter het geval zou zijn.

er is verder overigens ook geen specifieke arbeidsovereenkomst buiten het contract waarin mijn 38u van maandag tot vrijdag staan,
en er is niets schriftelijk overeengekomen van de standby.
we hebben gewoon onder techniekers besloten van het eerlijk te verdelen (4 techniekers voor de regio, 4 weekends...) en kregen van de baas wel een mondelinge geruststelling dat de weekends betaald zouden worden, maar als je dan naar de loonfiche kijkt is dat niet waar (is ook niet de eerste keer dat hij meer zegt dan doet).

ik wil dus weten waar ik eigenlijk sta met betrekking tot die weekends... want enerzijds moeten we ze wel doen (het is een job met permanentie, al is dat niet zo afgesproken bij aanvang) maar anderzijds ben ik ook graag vrij om te doen wat ik wil in mijn eigen tijd (lees: tijd waarvoor ik niets krijg)

Terug naar “Loon”