Limiet op tankkaart

NoorD
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Limiet op tankkaart

#1 , 24 nov 2016 21:38

Goedenavond allen.

Enkele maanden geleden heeft mijn werkgever een limiet van 150 euro/maand op alle tankkaarten gezet. In het contract staat dat ik een wagen met tankkaart heb, dewelke tevens mag gebruikt worden voor privédoeleinden (er wordt een voordeel aangerekend), maar is nergens sprake van een limiet.
Nu is mijn vraag: mag dit zomaar? Dit is toch een plotse inperking van mijn loon? Behalve woonwerk- en werkverkeer gebruik ik amper mijn wagen.

Misschien ook ineens deze vraag: een half jaar geleden werd met een collega mondeling afgesproken dat hij (en bijgevolg ook ik) als opslag een groepsverzekering zou krijgen (100 eur/maand). Deze is tot op heden nog steeds niet uitgevoerd. Ook van de ecocheques hebben we tot op de dag van vandaag nog niets gezien. DIt ondanks herhaaldelijke herinneringen. Valt hier iets tegen te doen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Noor

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
monty_burns_007
Berichten: 46

#2 , 24 nov 2016 23:07

als er in uw contract niets staat over een limiet is dit idd een inperking. Hangt er ook beetje van af hoeveel je professioneel & woon-werk rijd.
150 euro/maand is al veel. Das 3x gaan tanken op een maand. Dus 3x700 a 800km.
Als je natuurlijk elke dag woon-werk of werk-klanten 100'en km moet rijden is dit mss net genoeg voor professionele zaken, dan schiet er voor privé verplaatsingen waar je ten slotte toch VAA voor betaald, idd nog weinig over.
Als je probeert te tanken en limiet is bereikt, zelf tanken en onkostennota opsturen met bericht dat je anders je job niet kon uitvoeren.
Is trouwens eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden en geldige reden tot verbreking contract met opzegvergoeding.

Zolang KM stand overeenstemt met je tankbeurten, kan je werkgever weinig zeggen vind ik.

Mondelinge afspraken laat je best zo snel mogelijk bevestigen op papier (bv. aangepaste loonfiche,...) anders "vergeten" sommige van die kleine firma wel es gemaakte afspraken.

Ecocheques zijn wettelijk verplicht afhankelijk van je paritair comité.

NoorD
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2016 15:10

Bedankt voor de info.

Woon-werk is voor mij al dagelijks 120km, dus als er nog enkele klanten moeten bezocht worden, blijft er niet meer veel over. Kilometerstand dienen we nooit in te geven, maar deze stemt natuurlijk wel overeen met de gedane tankbeurten. Met jouw info in mijn achterhoofd, ga ik het probleem nu toch dringend eens aankaarten bij mijn werkgever.

Bij ons (klein bedrijf) was het niet de gewoonte om afspraken op papier te zetten (gekribbel van de baas niet meegerekend), maar het is inderdaad best om dit wel te doen.

Ik val onder pc 336, waar ecocheques niet verplicht zijn, maar dit werd afgesproken als opslag, dus best ook dit schriftelijk vastleggen.

Nogmaals: heel erg bedankt voor de hulp!

Reclame

Terug naar “Loon”