Uitbetaling bonus: cash of warrants?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling bonus: cash of warrants?

#1 , 23 nov 2016 15:31

Ik werk voor een bedrijf waar jaarlijks aan de werknemers een bonus uitgerijkt wordt. De grootte van deze bonus is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder ook het persoonlijk presteren. We spreken hier over bedragen van 5 cijfers bruto, waarvan je netto uiteraard maar minder dan de helft overhoudt (een 4 cijfer getal).

Bon, dit jaar geeft men de werknemers de keuze: ofwel wordt de bonus op de klassieke manier uitbetaald, maar je kan ook kiezen voor een warrant plan, waarbij uw bonus in warrants (soort optie op aandelen van een fonds) uitbetaald wordt. Wegens het wegvallen van de te betalen RSZ voor zowel werkgever als werknemer, keert de werkgever om te beginnen een iets hogere bonus uit en hou je netto ook iets meer over. Nadeel is wel dat er op deze warrants geen vakantiegeld berekend wordt, maar zelfs dan hou je netto een 15% meer over.

Nu werd de vraag gesteld wat de invloed van deze warrants is op pensioen, eventuele uitekeringen door de groepsverzekering indien je langdurig ziekwordt, of de ontslagvergoeding. Men beweerde dat dit geen verschil maakt ten opzichte van de cash bonus, aangezien beiden niet meetellen om dit soort zakten te berekenen. Enkel voor de berekening van het pensioen zou het een effect kunnen hebben, ware het niet dat de werknemers van mijn bedrijf qua verloning sowieso aan het plafond zitten waarop pensioenen berekend worden, en het in praktijk geen verschil maakt.

Kan iemand me zeggen in hoeverre deze beweringen juist zijn? Ik ging er van uit dat een jaarlijkse bonus weldegelijk invloed kan hebben op opzegtermijn / opzegvergoeding? Als ik naar deze calculator kijk, wordt variabel loon (cash bonus, neem ik aan) weldegelijk in aanmerking genomen bij het bepalen van de opzegtermijn: http://www.opzegging.be/ECMS_CLIENT/con ... ulator.php ?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 nov 2016 13:11

als er op een bedrag (bonus, ejp, ...) RSZ betaald wordt, dan telt dit in principe mee voor opzeg, pensioen, werkloosheid, ziekte, ... (met idd grensbedragen)
als er géén RSZ betaald wordt, telt het niet mee voor pensioen en andere uitkeringen. Eventueel wél mee voor opzegtermijn/verbrekingsvergoeding

(dit in grote lijnen)

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2016 14:01

Op de cash bonus werd inderdaad zowel door wergever als werknemer RSZ betaald... Op het warrant plan niet (door geen van beiden). Wat men dus beweert dat op dat vlak er geen verschil is, zou dus mogelijk niet kloppen? Mmm, toch eens voorlegge aan een vakbondsafgevaardigde hier...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mcarma
Berichten: 34

#4 , 25 nov 2016 15:55

Dit hangt vooral af van het bruto loon van de persoon die de bonus krijgt. Vanaf een bepaald bedrag (ik geloof 4000 bruto), draagt je werkgever nog wel RSZ af, maar het pensioen zal niet meer hoger uitvallen want je hebt het maximum bereikt.
Indien je dus meer verdient, kan je beter opteren voor de warrants. Wel opletten want in sommige firma's krijg je de RSZ die de werkgever niet dient te betalen er bij, in sommige firma's niet en is dit dus "winst" voor de werkgever en het voordeel nog kleiner voor de werknemer. Denk er ook aan dat de warranten ook een beursrisico inhouden, er zitten 2 -3 dagen tussen aanvaarding en verkoop van de warranten.

Mijn advies zou zijn, verdien je meer dan 4000 euro en geeft de werkgever de uitgespaarde RSZ bij als warranten (waardoor het voor de werkgever nog steeds voordeliger is want geen vakantiegeld te betalen), neem dan de warranten.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2016 08:32

En wat bij een eventueel ontslag? Een idee welke invloed de bonus dan heeft op opzegtermijn of ontslagvergoeding?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 nov 2016 09:49

De warrants worden meegerekend als loon, MAAR tellen vaak voor niks mee, omdat er geen zekerheid is over het bedrag.

Terug naar “Loon”