Uitbetaling van vakantiegeld bij niet-opnemen van vakantiedagen

compabaq
Topic Starter
Berichten: 37

Uitbetaling van vakantiegeld bij niet-opnemen van vakantiedagen

#1 , 16 nov 2016 18:19

Ik heb een vraag over uitbetaling van vakantiegeld en hoe dat afhankelijk is van het aantal vakantiedagen dat je opgenomen hebt. Zowel mijn vriendin als ikzelf hebben een gelijkaardig probleem, dus zal beide situaties even schetsen. Ik heb tot en met augustus in het buitenland gewerkt, en ben sinds september aan een Belgische universiteit begonnen als onderzoeker. Mijn vriendin was op 30 september gedaan met haar doctoraat en is op 1 oktober beginnen werken als bediende in een bedrijf. Wij hebben beiden al recht op (een beperkt aantal) vakantiedagen in 2016, maar we waren initieel niet van plan die op te nemen. We zijn echter niet zeker of dit een verstandig idee is qua vakantiegeld. Gaan we dan een deel van ons vakantiegeld verliezen?

Ik heb verschillende artikelen op het internet gevonden hierover, maar die waren enerzijds niet echt verhelderend en anderzijds verouderd. Sommige artikels vermeldden ook dat een aantal jaren geleden wat veranderingen zouden gebeuren. Ik hoopte daarom dat dit forum ons zou kunnen uitleggen wat de huidige situatie op dit moment is in België.

Groeten,
compabaq

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 nov 2016 19:16

De situatie van u als onderzoeker kan ik niet met zekerheid zeggen, gezien het zal afhangen van uw statuut én de universiteit waar u werkt. Best even checken bij de personeelsdienst zelf, als je het op mail vraagt en een antwoord op mail krijgt, kan je daarop vertrouwen.

Ivm je vriendin: als bediende heb je een kleine "kans" dat je vakantiegeld moet terugbetalen. dit is het geval zoals hier beschreven: http://www.vacature.com/carriere/werk-l ... antiedagen

Enkel indien dus je bediende bent én de werkgever je officieel op de hoogte heeft gesteld dat hij je nog verlof aanbiedt, maar je dit niet wil opnemen, dan kan hij het vakantiegeld dat hij uitbetaald heeft terugvorderen.

compabaq
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 16 nov 2016 20:42

Ok, dus toch best ons verlof opnemen om mogelijke problemen te vermijden. Er is op zich geen nadeel voor ons om dat verlof op te nemen. Bedankt voor het antwoord!

Reclame

Terug naar “Loon”