Bijlesbureau wil me niet meer uitbetalen

balans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bijlesbureau wil me niet meer uitbetalen

#1 , 15 nov 2016 16:39

Halo iedereen

Ik ben student en werk enkele uren per week als bijlesgever voor een bijlesbureau.
Ik doe dit onder artikel 37, als student ondernemer, dit zorgt ervoor dat ik vrijgesteld ben van sociale lasten als ik minder verdien dan een bepaald bedrag.(Ik dacht rond de 6000€).

Om betaald te worden moet ik prestatiefiches doormailen naar het bureau, waarop de gepresteerde uren staan en de handtekening van de ouders van de student. Ik heb dus les gegeven aan een student en pas op het einde alle prestatiefiches laten tekenen voor het gemak. Ik heb deze dan geüpload op het online platform van het bijlesbureau. Blijkbaar moet hier iets misgelopen zijn, want pas maanden later zag ik dat ik nooit betaald geweest ben. Daarna wou ik het opnieuw uploaden, maar dit kon niet meer. Ik nam dan contact op met het bijlesbureau, daar zeiden ze me dat ze me niet meer konden uitbetalen omdat de lessen al meer dan 12 maanden geleden gegeven waren.

Dus daarmee moet ik het doen, dit zorgt natuurlijk voor een zeer wrang gevoel. Ik heb enorm veel tijd gestoken in die bijlessen, ik werkte al aan een zeer mager loon als ik kijk naar al de tijd die ik erin stak. Maar het gaf voldoening om andere studenten te helpen, maar het bureau heeft er wel mooi aan verdiend. Of het nu mijn fout is of hun fout dat mijn prestatiefiches de eerste keer niet zijn geüpload laat ik in het midden. Maar ik begrijp niet dat dit een reden is om me niet te betalen. Veel bedrijven zouden zeer tevreden zijn als ze pas na 12 maanden moeten betalen.

Ik moet toegeven dat ik niet veel weet over mijn rechten als student-ondernemer en dat ik niet alles lees van de contracten die ik teken, dus ik weet niet meteen wat ik kan doen? Kan dit zomaar? Of kan iemand me verder helpen hoe ik kan uitzoeken of dit wettelijk is.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 15 nov 2016 19:09

Hebt u tenminste een geschreven overeenkomst nopens uw samenwerking met dit bureau?
Hebt u überhaupt al iets uitbetaald gekregen, evt voor andere studenten?

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 15 nov 2016 19:12

Verjaringstermijn is hier m.i. 10 jaar, dus men kan dit niet inroepen.

Reclame

balans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2016 20:58

Bedankt voor de reacties.
Voor mijn andere lessen die ik gegeven heb, ben ik wel correct betaald geweest. Bij deze lessen heb ik wel telkens de prestatiefiches binnen de 12 maanden op het online platform geüpload.
Als ik het me goed herinner heb ik volgende documenten ingevuld en ondertekend , maar dit was voor het sociaal secretariaat:
1 Aanvraag gelijkstelling bijberoep
2 Document schatting inkomsten van het bijlesbureau
3 Verklaring inkomsten van de coach
4 Attest van schoolbezoek

Ik zal dit weekend kijken bij mijn ouders of ik nog kopies heb van documenten die ik ondertekend heb.

Ik zal het bureau morgen nog eens bellen om misschien want onder druk te zetten, de laatste keer dat ik ze aan de lijn had, zeiden ze dat het een boekhoudkundig probleem is. Voor zover mijn boekhoudkundige kennis kan het geen probleem zijn om een dienst te betalen in een ander boekjaar dan het boekjaar dat de dienst geleverd is, dus mocht dat het probleem zijn dan is dat eerder hun probleem dan mijn probleem.

Stel dat ik nu een overeenkomst getekend heb waarin staat dat ik de prestatiefiches moet uploaden binnen een termijn van 12 maanden, of ik anders niet betaald wordt.
Kan ik daar dan nog iets tegen doen?

Terug naar “Loon”