detachering werk

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

detachering werk

#1 , 11 nov 2016 16:02

Een bediende werd aangeworven onder PC200 (37.5 uur p/w).
Na een paar jaar voor het bedrijf gewerkt te hebben in België wordt hij nu elke week
door het bedrijf uitgestuurd om te werken in filialen in het buitenland (voornamelijk in Frankrijk,
Duitsland, Italië). De werknemer keert wekelijks terug op vrijdagavond naar België voor het weekend en
vertrekt terug op zondagavond. De volledige werkweek verblijft hij in het buitenland.
Zijn wedde is dezelfde gebleven, maar rekening houdend met de langdurige internationale verplaatsingen met de wagen
spendeert hij veel meer uren per week.
De wedde is dezelfde gebleven als toen hij in België werkte.

Vraag is of hij onder de gegeven omstandigheden recht heeft op hoger loon of bijkomende vergoedingen.
Wat is wettelijk voorzien enerzijds, en wat is -vrijblijvend- gebruikelijk anderzijds?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 14 nov 2016 12:25

PC200 is blijkbaar gebruikt voor een allegaartje van bedienden- en zelfs kaderfuncties.

Wettelijk: dat weet je zelf: wat in je contract staat. Staan constante buitenlandse opdrachten daarin?

Pragmatisch (zelf veel in t buitenland gezeten) : Alle verplaatsingskosten, deftige accomodatie (minimaal individuele hotelkamer met eigen sanitair, maaltijden (met beperkingen op alcoholgebruik) op basis van kasticketjes, veelal een klein extraatje voor niet bewijsbare kosten. Extra salaris zit er niet in: als je dit niet meer ziet zitten en de baas wil dat je dit blijft doen dan is ander werk zoeken de enige optie.

PS. Ambetantenaren op missie in t buitenland krijgen (veelal "motiverende") hoge forfaitaire onkostenvergpedingen maar da s een ander debat ;-)

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 14 nov 2016 12:43

Het contract vermeldt als plaats van tewerkstelling de zetel in België.
Met de lange verplaatsingen wordt de werkduur zoals vermeld in het contract ver
overschreden.

De verblijfskosten worden wel correct vergoed. Behalve voor de verre bestemmingen gebeuren de verplaatsingen met huurauto's
op kosten van het bedrijf.

Uit het contract blijkt niet of het wel of niet een kaderfunctie is.
Functie wordt binnen het bedrijf aangeduid als "project manager", maar dat
staat zo niet in het contract vermeld.

De werknemer is van oordeel dat hij als "gewone bediende" werd aangeworven maar dat hij
nu de facto een hogere functie bekleedt dan degene waarvoor hij werd aangeworven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 nov 2016 15:46

werd aangeworven maar dat hij
nu de facto een hogere functie bekleedt dan degene waarvoor hij werd aangeworven.
Is toch gewoon een promotie. Volgens u zou dan de begin functie moeten blijven doorgaan tot aan het pensioen.
Persoonlijk ben ik ook begonnen als gewoon bediende met standplaats Leuven, maar na 30 jaar ben ik geëindigd als kaderlid met een leidinggevende functie in gans België en een deel Duitsland, met tot 12 personen om leiding aan te geven, en een autonomie voor uitgaven tot 1.000.000 €. Mijn arbeidscontract van het begin werd nooit aangepast. Het loon natuurlijk wel.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2016 15:57

Het loon natuurlijk wel.
Dat is het hem net. Loon van de persoon in kwestie is niet aangepast, lees ik in de eerste post.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 14 nov 2016 16:10

Het loon natuurlijk wel.
Dat is het hem net. Loon van de persoon in kwestie is niet aangepast, lees ik in de eerste post.
Ja daarover juist gaat de vraag, het loon is niet aangepast + kwestie van de werkuren die nu beduidend meer zijn dan wat in het bediendencontract staat. Het lijkt er sterk op dat deze persoon wordt ingezet als (lager) kaderlid maar zonder loonsaanpassing daarvoor, wel met het nadeel dat hij
voor de meer gepresteerde uren geen enkele vergoeding krijgt.

Ook nog niet vermeld dat hij sedert enige tijd ook verantwoordelijk is voor het Belgische filiaal en het personeel dat er werkt.
Zijn eigen hiërarchische meerdere werkt in Italië waar de coördinatie voor gans Europa gebeurt.
Het bedrijf is een Amerikaanse multinational die wereldwijd aanwezig is.
Laatst gewijzigd door asperger op 14 nov 2016 16:27, 4 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 14 nov 2016 16:18

Mijn werkuren waren van 08.00 tot 17.00 Hr. In realiteit was ik al om 06.30 de deur uit en zelden thuis voor 18.00 Hr Dikwijls zelfs 20.00 of zelfs 21.00 Hr. Gezien kaderlid, had ik eigenlijk geen vaste werkuren, maar loon, premies en bonussen maakten veel goed. :)

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 14 nov 2016 19:25

Het loon natuurlijk wel.
Dat is het hem net. Loon van de persoon in kwestie is niet aangepast, lees ik in de eerste post.
Ja daarover juist gaat de vraag, het loon is niet aangepast + kwestie van de werkuren die nu beduidend meer zijn dan wat in het bediendencontract staat. Het lijkt er sterk op dat deze persoon wordt ingezet als (lager) kaderlid maar zonder loonsaanpassing daarvoor, wel met het nadeel dat hij
voor de meer gepresteerde uren geen enkele vergoeding krijgt.

Ook nog niet vermeld dat hij sedert enige tijd ook verantwoordelijk is voor het Belgische filiaal en het personeel dat er werkt.
Zijn eigen hiërarchische meerdere werkt in Italië waar de coördinatie voor gans Europa gebeurt.
Het bedrijf is een Amerikaanse multinational die wereldwijd aanwezig is.
Gaan praten over een loonaanpaasing "die veel goed maakt ;-)" en als dat niet lukt wordt het ander werk zoeken. Die "hierarchische" meerdere heeft er voor zijn bonus alle belang bij dat hij/zij goedkoop zich/haar blijft afsloven.

Terug naar “Loon”